Sprawozdanie z realizacji projektu PO WER - Rzym (23.05.-03.06.2022)
Miejsce: Rzym
Szkoła: DILIT International House
Daty mobilności: 23.05.- 03.06.2022
Rodzaj zajęć: kurs języka włoskiego - Group Intensive General Italien
Projekt ,,Międzynarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej" realizowany ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój PO WER pt.,,#bettertogrther- Europa i My".
Celem mojego wyjazdu było zwiększenie kompetencji zawodowych, zarówno w zakresie języka włoskiego, jak i znajomości dziedzictwa kulturowego starożytnego Rzymu oraz nawiązanie kontaktów ze środowiskami, w których naucza się języka łacińskiego w nowoczesny sposób.
Zgodnie z celem zdecydowałam się na dwutygodniowy kurs języka włoskiego na poziomie średniozaawansowanym, wybierając grupę nauczycielską. Wyboru dokonałam w porozumieniu z poznanymi wcześniej, podczas konferencji metodycznych z zakresu nauczania języka łacińskiego, nauczycielami z Universita Angelicum di Roma. Dzięki współpracy z nauczycielami Angelicum udało mi się znaleźć w grupie nauczycieli języków obcych z różnych państw- Hiszpanii, Danii, Szwajcarii, Bułgarii, Holandii, Norwegii, a nawet Kanady i Stanów Zjednoczonych. Co ważne, byli w tej grupie również nauczyciele języka łacińskiego.
Podczas dwutygodniowego kursu miałam szanse podnieść swoje kompetencje w zakresie języka włoskiego, zarówno w trakcie codziennych zajęć, trwających od 9.00 do 13.30., jak i popołudniowych aktywności, organizowanych przez szkołę. Same lekcje były nie tylko trampoliną do lepszej znajomości języka, ale także ze względu na zróżnicowane metody i narzędzia dydaktyczne stanowiły inspirację metodyczną, a przy okazji stawały się areną międzynarodowej dyskusji na temat roli języka łacińskiego, jego recepcji i współczesnej metodologii nauczania łaciny jako języka żywego.
Nie do przecenienia były nieformalne popołudniowe spotkania uczestników kursu i wspólne poznawanie Rzymu. W takiej właśnie grupie zwiedzaliśmy Wieczne Miasto śladami dzieł Caravaggia, innym razem szlakiem rzymskich fontann, czy wreszcie forów cesarskich. Organizowane przez szkołę gry terenowe przyczyniły się do rozwoju kompetencji społecznych uczestników, odświeżając przy okazji mój warsztat metodyczny.
W trakcie pobytu w Rzymie zwiedziłam najważniejsze zabytki Wiecznego Miasta, spędzając wiele godzin w muzeach kapitolińskich , muzeach watykańskich, wędrując Via Appia Antica, podziwiając Coloseum, Panteon, Circus Maximus , termy itp. Zgromadzony materiał w postaci zdjęć dzieł sztuki i łacińskich inskrypcji posłużył mi do tworzenia pomocy dydaktycznych. Nie poprzestałam jednak na tym- udało mi się odwiedzić Ostię- i obejrzeć pozostałości starożytnego miasta, co będzie szczególnie przydatne podczas lekcji z kultury antycznej. Z poznanymi na kursie koleżankami z Norwegii i Danii spędziłyśmy piękną niedzielę w Tivoli, zwiedzając znajdujące się tam wille- Villa d`Este i Willę Hadriana.
Sporo czasu spędziłam też w Uniwersytecie Angelicum na rozmowach pracownikami i studentami, ponieważ to właśnie w tej instytucji powstają nowe projekty, dotyczące nauczania języka łacińskiego jako żywego. Było mi miło mieć swój udział w pracach nad planem warsztatów konwentu Greco Latino Vivo, który odbywa się w tym roku w Parmie w dniach 2-4 września.
Doświadczenia, umiejętności i zawarte znajomości są niewątpliwie moimi atutami w codziennej pracy, ale mam też nadzieję, że dzieląc się nimi z koleżankami i kolegami z grona pedagogicznego przyczynię się do rozwoju kompetencji całego naszego zespołu.