Przedmiotowe  zasady oceniania  

Podstawy Przedsiębiorczości

 

I. Przedmiotem oceny jest;

      a. zakres opanowania materiału,

      b. rozumienie zagadnień,

      c. umiejętność stosowania wiedzy,

      d. odtwarzanie wiedzy,

      e. umiejętność pracy w grupie,

      f. umiejętność pracy indywidualnej,

II. Oceny cząstkowe (  obligatoryjne dla ucznia );

      a. odpowiedz ustna:

           - z inicjatywy ucznia,                                                     -jedna na semestr,

           - z inicjatywy nauczyciela                                              - jedna na semestr,

      b .sprawdzian pisemny                                                        - jeden w semestrze,

      c. referat i prezentacja                                                         - jeden na semestr,

      d praca pisemna : „moja firma”                                           - jeden w  semestrze,

      e. praca pisemna : „budżet rodziny”                                    - jedna na semestr,

      f. praca pisemna : „scenariusz  rozmowy”                          - jedna na semestr,

      g. praca „wycieczka klasowa”                                             - jedna w semestrze.

IV. Oceny cząstkowe fakultatywne;

      a .udział w konkursach przedmiotowych                           

      b. opracowanie lektury                                                   

      c. opracowanie „ciekawostka” z prawa, ekonomii, geografii,               

      d. tworzenie, udział w stowarzyszeniach, fundacjach

           działających na rzecz rozwoju przedsiębiorczości, społeczności szkolnej, gminy,

      e. inne przedłożone na wniosek ucznia.     

IV. Ocena semestralna;

     a. pełny zestaw ocen cząstkowych:

     b. brak oceny cząstkowej obniża ocenę semestralną o stopień,

     c. ocena fakultatywna „b-e” podwyższa ocenę semestralną o 0,25 stopnia,

     d. ocena fakultatywna „a” podwyższa ocenę semestralną o 0,5 stopnia,

     e. usprawiedliwiona nieobecność z powodu choroby, reprezentacji szkoły, powodująca

         brak oceny cząstkowej w semestrze – praca pisemna „ciekawostka” z …..,

         3-5 stron według wymagań dla referatów,

V. Ocena końcowa na semestr;

      a. średnia ważona ocen,

      b. ocena fakultatywna „b-e”  podwyższa ocenę końcową o 0,25 stopnia.

      c. ocena fakultatywna „a” podwyższa ocenę semestralną o 0,5stopnia,

      d. finaliści SIGG na szczeblu krajowym  ocena celujący na koniec roku,

      e. finaliści SIGG na szczeblu województwa podwyższa ocenę końcową o 1 stopień.  

 

                                    Struktura ocen cząstkowych.

1. Odpowiedzi ustne;

       „1”  - poziom wymagań

       „2”  - poziom wymagań  -   koniecznych ( K )

       „3”  - poziom wymagań  -   podstawowych ( P ),

       „4”  - poziom wymagań  -   rozszerzający ( R ),

       „5”  - poziom wymagań  -   dopełniający ( D ),

       „6”  - poziom wymagań  -   wykraczające ( W ).

Treść poziomów wymagań  w załączniku do przedmiotowych zasad oceniania.

2.Sprawdzian pisemny;

 Wartość oceny dostosowana do poziomu wymagań :

         *ocena „2” poziom wymagań  -   koniecznych ( K ),

         *ocena „3” poziom wymagań  -  podstawowy ( P ),

         *ocena „4” poziom wymagań  -  rozszerzający ( R ),

         *ocena „5” poziom wymagań  -  dopełniający ( D ),

         *ocena „6” poziom wymagań  -  wykraczający ( W ).

Treść  poziomu wymagań w załączniku do przedmiotowego systemu oceniania.

Zestaw tematów proponowanych przygotowują  grupy prezentujące referaty.

3. Kryteria oceniania;

a. na ocenę dopuszczającą uczeń powinien:

            - z pomocą nauczyciela zrozumieć i wykonać polecenia,

            - zapamiętać wiadomości konieczne do elementarnej orientacji w treściach danego działu tematycznego i z pomocą nauczyciela umieć je odtworzyć,

            - poprawnie z pomocą nauczyciela rozpoznawać i klasyfikować poznane pojęcia, zjawiska, procesy, dokumenty,

            - wykonywać samodzielnie lub z pomocą nauczyciela proste ćwiczenia i polecenia,

            - współpracować w zespole w trakcie wykonywanych zadań,

            - prowadzić zeszyt przedmiotowy i prace pisemne,

b. na ocenę dostateczną uczeń powinien:

            - rozumieć polecenia i instrukcje,

            - zapamiętać podstawowe wiadomości dla danego działu tematycznego,

            - rozumieć podstawowe omawiane zagadnienia,

            - dokonywać selekcji i porównania poznanych zjawisk,

            - samodzielnie i poprawnie wykonywać proste ćwiczenia  i zadania,

            - umieć wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce,

            - aktywnie uczestniczyć w pracach i zadaniach zespołowych,

            - systematycznie prowadzić zeszyt przedmiotowy i prace pisemne,

c. na ocenę dobrą uczeń powinien:

            - rozumieć polecenia i instrukcje,

            - znać omawianą na zajęciach problematykę na poziomie rozszerzonym oraz w sposób logiczny i spójny ją prezentować,

            - rozumieć omawiane treści i umieć wyjaśnić je innym,

            - uogólniać i formułować wnioski,

            - zajmować stanowisko w sprawach spornych i bronić swoich poglądów na forum klasy,

            - aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych,

            - sprawnie wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce,

            - wykazywać zainteresowanie omawianą na zajęciach problematyką,

            - systematycznie, starannie prowadzić zeszyt przedmiotowy i prace pisemne,

d. na ocenę bardzo dobrą uczeń powinien wypełnić wymagania na ocenę dobrą, a ponadto:

            - posiadać wiadomości na poziomie treści dopełniających,

            - wykazywać zainteresowanie przedmiotem oraz literaturą dotyczącą omawianych treści,

            - umieć samodzielnie poszukiwać informacji w różnych źródłach oraz je selekcjonować,

            - właściwie interpretować nowe sytuacje i zjawiska, twórczo rozwiązywać problemy,

            - umieć oceniać otaczającą rzeczywistość społeczno – gospodarczą zgodnie z przyjętymi kryteriami,

            - kierować pracą zespołu,

            - uczestniczyć w konkursach i olimpiadach,

e. na ocenę celującą uczeń powinien wypełnić wymagania jak na ocenę bardzo dobrą,

    a ponadto:

            - posiadać wiadomości na poziomie treści wykraczających,

            - wykazywać szczególne zainteresowanie przedmiotem i literaturą zgodną z omawianą na zajęciach tematyką,

            - uczestniczyć w konkursach i olimpiadach i uzyskiwać wyróżniające wyniki,

            - podejmować się wykonywania zadań dodatkowych znacznie wykraczających poza podstawę programową.

 4. Referat i jego prezentacja;

   a. referat :

       - na ocenę  „6”;

            * napisana na komputerze,

            * według następujących zasad:

                         ^  strona tytułowa,

                         ^ spis treści,

                         ^ strony merytoryczne z przypisami,

                         ^  słownik,

                        ^ bibliografia,

             * nagrany na  CD,

        - brak jednego z wyżej wymienionych elementów obniża ocenę o 0,5 stopienia.

   b. prezentacja:

             - na ocenę  „6” – 100% z głowy,

             - na ocenę „5”  -   75% z głowy,

             - na ocenę „4”  -   50% z głowy,

             - na ocenę „3”  -   poniżej 50%.

      c. za zastosowanie dodatkowego środka wyrazu podczas prezentacji t/j:

                        * scenka,

                        * prezentacja multimedialna,

                        * folie,

                        * tablice graficzne,

            - uczeń otrzymuje:

                       * dodatkową ocenę, której wartość wynosi „4” lub „5”

                           w zależności od  istotności dla referowanego tematu  i nakładu  pracy,

                        * albo podwyższenie oceny za prezentacje,

    d. liczebność grupy; minimum 4 uczniów,

    e. czas prezentacji grupy; około 20 minut

     5. Moja firma:

- na ocenę „6” ;

 * napisana na komputerze,

             * według spisu treści,

             * udokumentowane kontakty z instytucjami publicznymi;

                        ^ administracji samorządowej,

                        ^ administracji specjalnej,

                        ^ sądownictwem,      

             * na CD,

             * prezentacja multimedialna,

- ocena „5” ;

 * jeden brak w treści,

 * jeden brak w dokumentowaniu,

- ocena „4” :

* dwa braki w treści,

* dwa braki w dokumentowaniu,

- ocena „3”:

* powyżej dwóch braków,

* napisana odręcznie.

                         6. Budżet rodziny;

- na ocenę „6”:

            * napisana na komputerze,

            * szczegółowo rozpisane dochody i wydatki,

            * prezentacja budżetu,

- na ocenę „5” ;

     * brak prezentacji,

- na ocenę „4” :

     * brak prezentacji,

     * nieprawidłowo rozpisane dochody i wydatki,

- na ocenę „3” ;

     * braki j/w i praca odręczna.

       7.Scenariusz rozmowy kwalifikacyjnej:

- ocena „6” :

            * tekst na sześć stron  na komputerze,

            * prezentacja 100% z głowy,

- ocena „5” :

            * tekst na sześć stron na komputerze,

            * prezentacja do 50% z głowy,

- ocena „4” ;

            * tekst na trzy strony na komputerze,

            * prezentacja 100% z głowy,

- ocena „3” :

            * tekst na dwie strony na komputerze,

            * prezentacja 100% z głowy,

- ocena „2” ;

            * tekst na jedną stronę odręczny,

            * prezentacja 50% z głowy.

              9. Udział w konkursach;

- szkolnych:

      * dodatkowa ocena z przedmiotu,

- okręgowych

     * podwyższa ocenę semestralną o 0,5 stopnia ,

     * podwyższa ocenę końcową o 05 stopnia,

- centralnych  ;

* ocena  końcowa z przedmiotu „6” 

Fanpage 2LO