Przedmiotowe zasady oceniania
Podstawy Przedsiębiorczości
I. Przedmiotem oceny jest;
a. zakres opanowania materiału,
b. rozumienie zagadnień,
c. umiejętność stosowania wiedzy,
d. odtwarzanie wiedzy,
e. umiejętność pracy w grupie,
f. umiejętność pracy indywidualnej,
II. Oceny cząstkowe ( obligatoryjne dla ucznia );
a. odpowiedz ustna:
- z inicjatywy ucznia, -jedna na semestr,
- z inicjatywy nauczyciela - jedna na semestr,
b .sprawdzian pisemny - jeden w semestrze,
c. referat i prezentacja - jeden na semestr,
d praca pisemna : „moja firma” - jeden w semestrze,
e. praca pisemna : „budżet rodziny” - jedna na semestr,
f. praca pisemna : „scenariusz rozmowy” - jedna na semestr,
g. praca „wycieczka klasowa” - jedna w semestrze.
IV. Oceny cząstkowe fakultatywne;
a .udział w konkursach przedmiotowych
b. opracowanie lektury
c. opracowanie „ciekawostka” z prawa, ekonomii, geografii,
d. tworzenie, udział w stowarzyszeniach, fundacjach
działających na rzecz rozwoju przedsiębiorczości, społeczności szkolnej, gminy,
e. inne przedłożone na wniosek ucznia.
IV. Ocena semestralna;
a. pełny zestaw ocen cząstkowych:
b. brak oceny cząstkowej obniża ocenę semestralną o stopień,
c. ocena fakultatywna „b-e” podwyższa ocenę semestralną o 0,25 stopnia,
d. ocena fakultatywna „a” podwyższa ocenę semestralną o 0,5 stopnia,
e. usprawiedliwiona nieobecność z powodu choroby, reprezentacji szkoły, powodująca
brak oceny cząstkowej w semestrze – praca pisemna „ciekawostka” z …..,
3-5 stron według wymagań dla referatów,
V. Ocena końcowa na semestr;
a. średnia ważona ocen,
b. ocena fakultatywna „b-e” podwyższa ocenę końcową o 0,25 stopnia.
c. ocena fakultatywna „a” podwyższa ocenę semestralną o 0,5stopnia,
d. finaliści SIGG na szczeblu krajowym ocena celujący na koniec roku,
e. finaliści SIGG na szczeblu województwa podwyższa ocenę końcową o 1 stopień.
Struktura ocen cząstkowych.
1. Odpowiedzi ustne;
„1” - poziom wymagań
„2” - poziom wymagań - koniecznych ( K )
„3” - poziom wymagań - podstawowych ( P ),
„4” - poziom wymagań - rozszerzający ( R ),
„5” - poziom wymagań - dopełniający ( D ),
„6” - poziom wymagań - wykraczające ( W ).
Treść poziomów wymagań w załączniku do przedmiotowych zasad oceniania.
2.Sprawdzian pisemny;
Wartość oceny dostosowana do poziomu wymagań :
*ocena „2” poziom wymagań - koniecznych ( K ),
*ocena „3” poziom wymagań - podstawowy ( P ),
*ocena „4” poziom wymagań - rozszerzający ( R ),
*ocena „5” poziom wymagań - dopełniający ( D ),
*ocena „6” poziom wymagań - wykraczający ( W ).
Treść poziomu wymagań w załączniku do przedmiotowego systemu oceniania.
Zestaw tematów proponowanych przygotowują grupy prezentujące referaty.
3. Kryteria oceniania;
a. na ocenę dopuszczającą uczeń powinien:
- z pomocą nauczyciela zrozumieć i wykonać polecenia,
- zapamiętać wiadomości konieczne do elementarnej orientacji w treściach danego działu tematycznego i z pomocą nauczyciela umieć je odtworzyć,
- poprawnie z pomocą nauczyciela rozpoznawać i klasyfikować poznane pojęcia, zjawiska, procesy, dokumenty,
- wykonywać samodzielnie lub z pomocą nauczyciela proste ćwiczenia i polecenia,
- współpracować w zespole w trakcie wykonywanych zadań,
- prowadzić zeszyt przedmiotowy i prace pisemne,
b. na ocenę dostateczną uczeń powinien:
- rozumieć polecenia i instrukcje,
- zapamiętać podstawowe wiadomości dla danego działu tematycznego,
- rozumieć podstawowe omawiane zagadnienia,
- dokonywać selekcji i porównania poznanych zjawisk,
- samodzielnie i poprawnie wykonywać proste ćwiczenia i zadania,
- umieć wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce,
- aktywnie uczestniczyć w pracach i zadaniach zespołowych,
- systematycznie prowadzić zeszyt przedmiotowy i prace pisemne,
c. na ocenę dobrą uczeń powinien:
- rozumieć polecenia i instrukcje,
- znać omawianą na zajęciach problematykę na poziomie rozszerzonym oraz w sposób logiczny i spójny ją prezentować,
- rozumieć omawiane treści i umieć wyjaśnić je innym,
- uogólniać i formułować wnioski,
- zajmować stanowisko w sprawach spornych i bronić swoich poglądów na forum klasy,
- aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych,
- sprawnie wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce,
- wykazywać zainteresowanie omawianą na zajęciach problematyką,
- systematycznie, starannie prowadzić zeszyt przedmiotowy i prace pisemne,
d. na ocenę bardzo dobrą uczeń powinien wypełnić wymagania na ocenę dobrą, a ponadto:
- posiadać wiadomości na poziomie treści dopełniających,
- wykazywać zainteresowanie przedmiotem oraz literaturą dotyczącą omawianych treści,
- umieć samodzielnie poszukiwać informacji w różnych źródłach oraz je selekcjonować,
- właściwie interpretować nowe sytuacje i zjawiska, twórczo rozwiązywać problemy,
- umieć oceniać otaczającą rzeczywistość społeczno – gospodarczą zgodnie z przyjętymi kryteriami,
- kierować pracą zespołu,
- uczestniczyć w konkursach i olimpiadach,
e. na ocenę celującą uczeń powinien wypełnić wymagania jak na ocenę bardzo dobrą,
a ponadto:
- posiadać wiadomości na poziomie treści wykraczających,
- wykazywać szczególne zainteresowanie przedmiotem i literaturą zgodną z omawianą na zajęciach tematyką,
- uczestniczyć w konkursach i olimpiadach i uzyskiwać wyróżniające wyniki,
- podejmować się wykonywania zadań dodatkowych znacznie wykraczających poza podstawę programową.
4. Referat i jego prezentacja;
a. referat :
- na ocenę „6”;
* napisana na komputerze,
* według następujących zasad:
^ strona tytułowa,
^ spis treści,
^ strony merytoryczne z przypisami,
^ słownik,
^ bibliografia,
* nagrany na CD,
- brak jednego z wyżej wymienionych elementów obniża ocenę o 0,5 stopienia.
b. prezentacja:
- na ocenę „6” – 100% z głowy,
- na ocenę „5” - 75% z głowy,
- na ocenę „4” - 50% z głowy,
- na ocenę „3” - poniżej 50%.
c. za zastosowanie dodatkowego środka wyrazu podczas prezentacji t/j:
* scenka,
* prezentacja multimedialna,
* folie,
* tablice graficzne,
- uczeń otrzymuje:
* dodatkową ocenę, której wartość wynosi „4” lub „5”
w zależności od istotności dla referowanego tematu i nakładu pracy,
* albo podwyższenie oceny za prezentacje,
d. liczebność grupy; minimum 4 uczniów,
e. czas prezentacji grupy; około 20 minut
5. Moja firma:
- na ocenę „6” ;
* napisana na komputerze,
* według spisu treści,
* udokumentowane kontakty z instytucjami publicznymi;
^ administracji samorządowej,
^ administracji specjalnej,
^ sądownictwem,
* na CD,
* prezentacja multimedialna,
- ocena „5” ;
* jeden brak w treści,
* jeden brak w dokumentowaniu,
- ocena „4” :
* dwa braki w treści,
* dwa braki w dokumentowaniu,
- ocena „3”:
* powyżej dwóch braków,
* napisana odręcznie.
6. Budżet rodziny;
- na ocenę „6”:
* napisana na komputerze,
* szczegółowo rozpisane dochody i wydatki,
* prezentacja budżetu,
- na ocenę „5” ;
* brak prezentacji,
- na ocenę „4” :
* brak prezentacji,
* nieprawidłowo rozpisane dochody i wydatki,
- na ocenę „3” ;
* braki j/w i praca odręczna.
7.Scenariusz rozmowy kwalifikacyjnej:
- ocena „6” :
* tekst na sześć stron na komputerze,
* prezentacja 100% z głowy,
- ocena „5” :
* tekst na sześć stron na komputerze,
* prezentacja do 50% z głowy,
- ocena „4” ;
* tekst na trzy strony na komputerze,
* prezentacja 100% z głowy,
- ocena „3” :
* tekst na dwie strony na komputerze,
* prezentacja 100% z głowy,
- ocena „2” ;
* tekst na jedną stronę odręczny,
* prezentacja 50% z głowy.
9. Udział w konkursach;
- szkolnych:
* dodatkowa ocena z przedmiotu,
- okręgowych
* podwyższa ocenę semestralną o 0,5 stopnia ,
* podwyższa ocenę końcową o 05 stopnia,
- centralnych ;
* ocena końcowa z przedmiotu „6”