PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA

WYCHOWANIE FIZYCZNE

II Liceum Ogólnokształcące im. Leopolda Lisa – Kuli w Rzeszowie

                                          ROK SZKOLNY 2024/2025

 

Przedmiotowy System Oceniania Wychowania Fizycznego został opracowany zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI I NAUKI z dnia 28 sierpnia 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia Na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. c, d i g ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672 i 1718)

Szczegółowe warunki i sposób oceniania przedmiotowego określa również statut szkoły oraz Wewnątrzszkolny System Oceniania II LO w Rzeszowie.

Przedmiotowy system oceniania realizowany jest przez wszystkich nauczycieli wychowania fizycznego uczących w II LO.

Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy brać przede wszystkim wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.

Wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się obowiązków wynikających ze specyfiki wychowania fizycznego rozumiany jest nie jako wysiłek fizyczny, lecz całokształt starań ucznia na rzecz przedmiotu tj. z umiejętności, wiedzy, systematyczności i aktywności. Ocenianie ma na celu motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu.

 

Wymagania przedmiotowe i programowe

Podstawy i założenia PSO

  1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców. Na wniosek ucznia lub jego rodziców nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w sposób określony w statucie szkoły.
  2. Na początku roku szkolnego nauczyciel zapoznaje uczniów z wymaganiami edukacyjnymi oraz przedmiotowymi zasadami oceniania (PSO), co potwierdza wpisem do dziennika lekcyjnego.
  3. PSO i wymagania edukacyjne są dostępne do wglądu uczniów i rodziców na stronie internetowej szkoły, o czym rodzice są powiadomieni na pierwszym zebraniu przez wychowawcę klasy.
  4. Uczeń w ciągu całego roku szkolnego uczeń podlega systematycznej i obiektywnej ocenie zgodnie z jego indywidualnymi możliwościami.
  5. O postępach ucznia rodzice są systematycznie informowani poprzez wpis do dziennika elektronicznego.
  6. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego oprócz wiadomości i umiejętności pod uwagę brany jest w szczególności wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
  7. Nauczyciel wystawia ocenę śródroczną lub roczną, biorąc pod uwagę oceny z poszczególnych obszarów.
  8. Reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych nie jest równoznaczne z otrzymaniem oceny celującej na półrocze lub na koniec roku szkolnego.
  9. Art. 44 Ustawy o systemie oświaty (Oceny klasyfikacyjne dla laureatów konkursów i olimpiad) nie dotyczy uczniów biorących udział w lekcjach wychowania fizycznego, ponieważ nie ma konkursów ani olimpiad przedmiotowych z wychowania fizycznego przeprowadzanych przez kuratora oświaty.
  10. Trenowanie w klubie sportowym nie jest równoznaczne z otrzymaniem oceny celującej na półrocze lub na koniec roku szkolnego.
  11. Uczeń może nie być klasyfikowany, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny śródrocznej lub rocznej z powodu nieobecności na zajęciach (również usprawiedliwionych) przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. Ostateczną decyzję o klasyfikowaniu ucznia podejmuje nauczyciel przedmiotu.
  12.  Zgodnie z art. 44 Ustawy o systemie oświaty:

a) Uczeń może nie być klasyfikowany, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej. Powodem są nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczające połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia.

b) Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

  1. Na miesiąc przed klasyfikacją roczną, uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) powinni być poinformowani o zagrożeniu oceną niedostateczną lub nieklasyfikowaniem.
  2. W przypadku uzyskania oceny rocznej niedostatecznej uczniowi przysługuje prawo do egzaminu poprawkowego na zasadach określonych w Ustawie o systemie oświaty z 7 września 1991 roku z późniejszymi zmianami i Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych z 3 sierpnia 2017 r.
  3. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony(a)”.
  4. Uczeń, który będzie miał zwolnienie lekarskie ma obowiązek poinformowania nauczyciela uczącego w jak najkrótszym czasie. Uczeń ma obowiązek dostarczenia zwolnienia w terminie do dwóch tygodni od dnia poinformowania nauczyciela. W przypadku przedłużającego się oczekiwania na wizytę lekarską u specjalisty wymagane zaświadczenie od lekarza rodzinnego.
  5. Uczeń posiadający zwolnienie częściowe jest obecny na lekcji, podczas której jest włączany w realizację treści programowych. Dotyczy to kompetencji z zakresu wiedzy w każdym bloku tematycznym oraz wybranych kompetencji z zakresu umiejętności ze szczególnym uwzględnieniem bloku edukacja zdrowotna.
  6. Zwolnienia ucznia z aktywnego uczestnictwa na lekcji wychowania fizycznego następuje tylko przez dziennik elektroniczny przez rodzica / prawnego opiekuna ucznia. Nagminne zwalnianie ucznia z zajęć obowiązkowych przez rodzica będzie wpływało na ocenę śródroczną oraz roczną.
  7. Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii stosownej poradni specjalistycznej obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
  8. Obszary podlegające ocenianiu to systematyczność, aktywność, umiejętności, wiadomości i aktywność dodatkowa.
  1. Systematyczność uczestnictwa w zajęciach jest ważnym elementem realizacji procesu wychowania fizycznego. Udział w zajęciach ma wdrażać ucznia do regularnego podejmowania aktywności fizycznej w życiu codziennym.
  • Dopuszczalny jest niewielki procent nieobecności z powodów losowych.
  • Uczeń na każdej lekcji, w której czynnie uczestniczy powinien mieć odpowiedni strój sportowy.
  •  Zaznaczane są również zwolnienia od rodzica (zwlR) lub lekarza (zwlL) oraz nieobecności. Ich ilość ma wpływ na ocenę półroczna oraz roczną.
  •  Każdy przypadek braku odpowiedniego stroju sportowego (BS) (dopuszczalny 1 w półroczu) jest odnotowywany w dzienniku.
  1. Aktywność ucznia na zajęciach wychowania fizycznego:
  • W tym obszarze nauczyciel ocenia (w formie ocen, „+”plusów lub „-„minusów) zaangażowanie, stosunek do przedmiotu, wykonywanie ćwiczeń w sposób zbliżony do swoich maksymalnych możliwości, aktywny udział w zajęciach, pełnienie funkcji kapitana zespołu czy sędziego, stosowanie zabiegów higienicznych, dbanie o bezpieczeństwo swoje i innych, przestrzeganie regulaminów, zasad bhp, zasad czystej gry, poszanowanie mienia szkolnego, obowiązkowość, sumienność, zdyscyplinowanie i życzliwy stosunek do innych.
  1. Wiedza i umiejętnościach ruchowe: oceniamy np. technikę wykonania elementów gier zespołowych, gimnastycznych, tanecznych i innych. Przy dużej liczbie ocen bardzo dobrych wystawiamy oceną celującą z umiejętności. Bierzemy pod uwagę również inne umiejętności niż ruchowe, np. prowadzenia rozgrzewki, sędziowania, organizacji zawodów, imprez itp. W tym obszarze ocenie polegać będzie również praktyczne stosowanie wiedzy.
  2. Aktywność dodatkowa uwzględnia reprezentowanie szkoły w zawodach międzyszkolnych, uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych lub pozaszkolnych potwierdzonych zaświadczeniem oraz udział ucznia w organizacji imprez szkolnych o charakterze rekreacyjnym, prowadzeniu kroniki, gazetki, strony WWW itp.

 

  1. Uczeń ma prawo poprawić ocenę z wychowania fizycznego z obszarów wiadomości i umiejętności. Pozostałe obszary – systematyczność i aktywność ucznia na lekcjach – są wynikiem pracy ucznia w ciągu półrocza lub roku szkolnego i nie podlegają poprawie. W przypadku egzaminu poprawkowego lub klasyfikacyjnego uczeń może poprawić ocenę tylko z obszaru wiadomości i umiejętności, które były przedmiotem nauczania. Egzaminy te mają przede wszystkim formę zadań praktycznych (nie tylko z umiejętności ruchowych). W indywidualnych przypadkach o formie decyduje Komisja Przedmiotowa w porozumieniu z dyrekcją szkoły.
  2. Obszary nie podlegające ocenianiu, należące do wymogów programowych, to rejestrowane formy diagnozowania i interpretowania rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej. Nie mogą być oceniane, lecz powinny być wykorzystywane do wskazania mocnych i słabych stron sprawności fizycznej ucznia w celu planowania ich zmian w kontekście całożyciowej aktywności fizycznej.
  • Metoda diagnozowania: Pomiar sprawności fizycznej przeprowadzany w okresie od marca do kwietnia w każdej klasie.
  • Forma pomiaru sprawności fizycznej: testy sprawnościowe
  • Testy Sprawnościowe obejmują:

1) bieg wahadłowy 10 razy po 5 metrów – służący pomiarowi zdolności szybkościowo-siłowo-koordynacyjnych;

2) 20-metrowy wytrzymałościowy bieg wahadłowy wykonywany według Europejskiego Testu Sprawności Fizycznej – Eurofit, opracowanego przez Radę Europy – służący pomiarowi zdolności wytrzymałościowych w biegu;

3) podpór leżąc przodem na przedramionach (deska) – służący pomiarowi zdolności siłowo-wytrzymałościowych całego ciała;

4) skok w dal z miejsca – służący pomiarowi skoczności i siły.

KRYTERIA WYMAGAŃ NA OCENY PÓŁROCZNE I ROCZNE Z ZAJĘĆ WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

Ocena celująca

Celująca (6) otrzymuje uczeń, który:

  1. Spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą.
  2. Wykazuje się szczególnym zaangażowaniem w pracy, twórczą postawą, umiejętnościami i wiadomościami.
  3. Prowadzi zdrowy i higieniczny tryb życia,
  4. Aktywnie uczestniczy w zajęciach sportowo – rekreacyjnych, reprezentując szkołę w zawodach sportowych, szczebla powiatu, województwa.
  5. Systematycznie uczęszcza na zajęcia.
  6. We wszystkich obszarach podlegającym ocenie uzyskuje bardzo dobre lub wyższe wyniki.

Ocena bardzo dobra

Bardzo dobry (5) otrzymuje uczeń, który:

  1. Cechuje go staranność i sumienność w wykonywaniu zadań oraz zaangażowanie w przebieg lekcji i przygotowanie do lekcji na wysokim poziomie,
  2. Posiada duże wiadomości w zakresie kultury fizycznej i umiejętnie wykorzystuje je w praktyce,
  3. Potrafi przeprowadzić ćwiczenia kształtujące dla siebie i współćwiczących w wybranej dyscyplinie,
  4. Wszystkie działania ruchowe wykonuje poprawnie technicznie,
  5. Zna założenia taktyczne, przepisy dyscyplin sportowych zawartych w programie,
  6. Uczestniczy czynnie w zajęciach pozalekcyjnych lub pozaszkolnych o charakterze sportowo – rekreacyjnym,
  7. Odnotuje progresję wynikową w kształtowaniu cech motorycznych, poprawiając własne rekordy.

Ocena dobra

Dobry (4) otrzymuje uczeń, który:

  1. Bez zarzutu wywiązuje się z obowiązków, osiąga postęp w opanowaniu podstawowych umiejętności i wiadomości,
  2.  Jest staranny i sumienny w wykonywanie zadań i przebieg lekcji,
  3. Wykazuje chęci próby zadań powyżej jego możliwości,
  4. Posiadane wiadomości i umiejętności potrafi wykorzystać przy pomocy nauczyciela,
  5. Jego postawa i stosunek do przedmiotu nie budzą większych zastrzeżeń.

Ocena dostateczna

Dostateczny (3) otrzymuje uczeń, który:

  1. Opanował materiał programowy na przeciętnym poziomie za znacznymi lukami,
  2. Nie bierze aktywnego i systematycznego udziału w zajęciach lekcyjnych,
  3. Wykazuje małe postępy w usprawnieniu się,
  4. Jest nieprzygotowany do zajęć lekcyjnych, nie bierze w nich czynnego udziału, cechuje go niski poziom wiedzy z zakresu kultury fizycznej i edukacji zdrowotnej.

Ocena dopuszczająca

Dopuszczający (2) otrzymuje uczeń, który:

  1. Nie opanował wymagań programowych w stopniu dostatecznym,
  2. Nie jest pilny i wykazuje brak chęci w poprawie własnych umiejętności,
  3. Przejawia poważne braki w zakresie wychowania społecznego, ma niechętny stosunek do zajęć,
  4. Nie posiada wiadomości z dziedziny kultury fizycznej i edukacji zdrowotnej.

Ocena niedostateczna

Niedostateczny (1) otrzymuje uczeń, który:

  1. Jest daleki od spełnienia wymagań stawianych przez program,
  2. Ma lekceważący stosunek do obowiązków wynikających ze specyfiki przedmiotu,
  3. Na lekcjach wf wykazuje duże i rażące braki w zakresie wychowania społecznego, swoim zachowaniem dezorganizuje pracę, stwarzając niebezpieczne sytuacje dla siebie i innych
  4. Cechuje go niski poziom wiedzy z zakresu kultury fizycznej, edukacji zdrowotnej.
  5. Nie bierze systematycznie i czynnie udziału w zajęciach lekcyjnych, jest notorycznie nieprzygotowany do zajęć.

 

REGULAMIN ZAJĘĆ Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

  1. Na zajęciach WF obowiązuje strój sportowy w postaci białej koszulki, spodenek lub dresu sportowego i obuwie zmienne sportowe wraz ze skarpetkami.
  2. Zwolnienie od rodziców (w nagłych i uzasadnionych przypadkach), ich znacząca ilość wpływa na ocenę śródroczna i końcowo roczną,
  3. Uczeń otrzymujący ocenę niedostateczną lub nieklasyfikowany na koniec I semestru zalicza semestr uczestnicząc w 19 zajęciach SKS, nie mniej niż 1/3 zajęć zrealizowanych przez nauczyciela prowadzącego lub przez nauczycieli zastępujących. W przypadku zwolnienia lekarskiego uczeń zdaje egzamin praktyczny obejmujący zakres materiału realizowanego w danym półroczu uwzględniający zwolnienie lekarskie z poszczególnych ćwiczeń gimnastycznych i dyscyplin sportowych. W czasie nauczania zdalnego forma zaliczenia ustalana jest przez nauczyciela przedmiotu.
  4. Każdy uczeń ma prawo do jednego nieprzygotowania do zajęć w semestrze bez podania przyczyny. Nauczyciel odnotowuje pierwsze nieprzygotowanie w dzienniku elektronicznym zapisem BS. Każde kolejne nieprzygotowanie oznacza wpisanie oceny niedostatecznej (1).

Wymagania przedmiotowe i programowe:

  1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
  2. Uczeń podlega systematycznej i obiektywnej ocenie w zakresie wiedzy teoretycznej i praktycznej.
  3. O postępach ucznia, rodzice są systematycznie informowani poprzez wpis do dziennika elektronicznego.
  4. Nauczyciel wystawia ocenę śródroczną lub roczną, biorąc pod uwagę oceny cząstkowe oraz aktywny udział w zajęciach.
  5. Ocena śródroczna lub roczna jest wypadkową uzyskanych ocen cząstkowych bieżących oraz aktywnego udziału na zajęciach.
  6. Uczeń może nie być klasyfikowany, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny śródrocznej lub rocznej. Ostateczną decyzję o klasyfikowaniu ucznia podejmuje nauczyciel przedmiotu.
  7. Egzamin poprawkowy dotyczyć będzie obszaru w zakresie wiedzy teoretycznej i praktycznej.
Fanpage 2LO