PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z FIZYKI
II Liceum Ogólnokształcące w Rzeszowie
w roku szkolnym 2024 / 2025
I. Zasady i wymagania
• Ocena ma dostarczyć uczniom, rodzicom i nauczycielowi rzetelnej informacji o specjalnych uzdolnieniach, postępach i trudnościach ucznia.
• Ocenianie pracy uczniów odbywa się na podstawie przeprowadzonych sprawdzianów, kartkówek, testów online, odpowiedzi ustnych, prac domowych, prezentacji oraz pracy uczniów na lekcji.
• Uczeń może otrzymać ocenę dodatkową za udział w konkursach, olimpiadach fizycznych oraz w projektach badawczych.
• Sprawdziany i kartkówki są obowiązkowe.
• W przypadku nieobecności ucznia na sprawdzianie/ kartkówce do dziennika wpisuje się nb.
• Sprawdziany są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
• Uzyskaną ze sprawdzianu ocenę niedostateczną można poprawić tylko raz.
• Poprawę można napisać po wcześniejszym uzgodnieniu z nauczycielem na lekcji fizyki w terminie nie późniejszym niż dwa tygodnie od uzyskania oceny niedostatecznej (nauczyciel ustala jeden termin poprawy dla wszystkich). Obie oceny uzyskane przez ucznia mają wpływ na ocenę semestralną / roczną. W sytuacji, gdy uczeń nie poprawił oceny, to jest otrzymał ocenę niedostateczną, zostaje ona zapisana w nawiasie i nie wpływa na ustalenie oceny klasyfikacyjnej śródrocznej i rocznej.
• Podczas prac pisemnych ucznia obowiązuje całkowity zakaz korzystania z telefonu komórkowego oraz z zeszytu, podręcznika i innych niedozwolonych materiałów. Korzystanie z niedozwolonych materiałów podczas prac pisemnych skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej.
• Uczeń nieobecny na sprawdzianie z przyczyn losowych ( nieobecność jest dłuższa niż 1 tydzień) powinien go napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem, nie przekraczającym dwóch tygodni od powrotu do szkoły.
• Nauczyciel ma prawo przeprowadzać niezapowiedziane kartkówki obejmujące trzy ostatnie tematy.
• Uczeń może zostać wywołany do odpowiedzi z trzech ostatnich tematów lekcji, a po uprzednim zapowiedzeniu przez nauczyciela także z materiału powtórzeniowego.
• Za prace na lekcji przyznawane są „plusy” lub „minusy”.
• Nieobecność ucznia na lekcji zobowiązuje go do uzupełnienia materiału we własnym zakresie.
• Uczeń ma przynosić na lekcje wskazane przez nauczyciela pomoce, takie jak podręczniki, zbiory zadań, przyrządy do kreślenia, kalkulator.
• Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do lekcji dwa razy w półroczu (przy jednej godzinie tygodniowo –jedno nieprzygotowanie), o czym informuje nauczyciela na początku zajęć. Brak pracy domowej traktowany jest jako nieprzygotowanie do zajęć.
• Nieprzygotowanie nie dotyczy sprawdzianów i zapowiedzianych kartkówek. Nieprzygotowanie nie wykorzystane w semestrze I nie przechodzi na semestr II.
• Na trzy tygodnie przed klasyfikacją śródroczną i roczną prawo do zgłaszania nieprzygotowania do lekcji jest zawieszone.
• Uczeń, który opuści 50% zajęć w semestrze może nie być klasyfikowany.
• Na koniec semestru nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych.
II. Kryteria ocen:
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania na stopień bardzo dobry oraz:
- posiada dodatkową wiedzę wykraczającą poza program nauczania fizyki, samodzielnie i twórczo rozwija swoje zainteresowania,
- potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania bardzo trudnych zadań i problemów w nowych sytuacjach,
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami używając terminologii fachowej oraz proponuje rozwiązania nietypowe,
- samodzielnie planuje eksperymenty, przeprowadza je, analizuje wyniki i przeprowadza rachunek błędów,
- osiąga znaczne sukcesy w olimpiadach: fizycznej lub astronomicznej, konkursach
przedmiotowych,
- bierze efektywny udział w nadobowiązkowych działaniach związanych z poznawaniem fizyki.
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania fizyki w danej klasie w tym:
- swobodnie podaje i omawia przykłady ilustrujące poznane prawa,
- proponuje metody badań, bada i ustala zależności między poznanymi wielkościami fizycznymi, dokonuje analizy i porównań,
- wyprowadza, wyjaśnia i uzasadnia związki między poznanymi wielkościami fizycznymi,
- samodzielnie i sprawnie posługuje się metodami algebraicznymi i graficznymi w złożonych zadaniach, łączących elementy różnych zjawisk fizycznych, stosuje posiadaną wiedzę w nowych sytuacjach,
- porównuje, interpretuje, wyjaśnia i uogólnia zależności między wielkościami fizycznymi,
- samodzielnie analizuje zjawiska fizyczne i objaśnia otaczającą go rzeczywistość,
- planuje eksperymenty, dokonuje pomiary wielkości fizycznych, zapisuje ich wyniki oraz analizuje je i dokonuje rachunku błędów,
- korzysta z własnych notatek, podręcznika, innych materiałów dydaktycznych, dodatkowych lektur i innych źródeł informacji oraz ocenia wiarygodność tych źródeł.
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania fizyki w danej klasie na poziomie przekraczającym wymagania w podstawie programowej w tym:
- bada i interpretuje poznane zależności między wielkościami fizycznymi,
- interpretuje wykresy zależności między poznanymi wielkościami fizycznymi,
- podaje przykłady ilustrujące poznane prawa,
- umie wyjaśnić, na czym polegają poznane zjawiska, wykorzystując modele,
- stosuje poznane wzory i prawa i sprawnie posługuje się metodami algebraicznymi i geometrycznymi w typowych sytuacjach zadaniowych,
- umie dokonać obserwacji i pomiarów poznanych wielkości fizycznych i zapisać ich wyniki oraz przeprowadzić rachunek błędów,
- w wypowiedziach sporadycznie popełnia błędy merytoryczne,
- korzysta z podręcznika, literatury uzupełniającej i rozumie treści w niej zawarte, potrafi sformułować własne opinie.
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania fizyki w danej klasie na poziomie nieprzekraczającym wymagania w podstawie programowej w tym:
- odróżnia obiekty fizyczne, wielkości fizyczne, obiekty idealne, prawa, teorie fizyczne,
- umie posługiwać się jednostkami układu SI i umie przeliczać jednostki,
- zna pojęcia i definicje podstawowych pojęć i wielkości fizycznych występujących w materiale nauczania fizyki,
- umie interpretować wykresy zależności między poznanymi wielkościami fizycznymi,
- podaje przykłady ilustrujące poznane prawa,
- umie wyjaśniać poznane zjawiska, z wykorzystaniem modeli,
- stosuje poznane wzory i prawa w sytuacjach zadaniowych o średnim stopniu trudności,
- umie opisać zjawiska na podstawie obserwacji,
- wykonuje proste doświadczenia,
- w wypowiedzi popełnia nieliczne błędy merytoryczne,
- korzysta efektywnie z podręcznika.
Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który ma braki w opanowaniu podstawowych wiadomości z fizyki, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z fizyki w ciągu dalszej nauki w tym:
- rozumie pytania i polecenia,
- odróżnia obiekty fizyczne, wielkości fizyczne, prawa, teorie fizyczne,
- umie posługiwać się jednostkami podstawowymi układu SI i umie przeliczać jednostki,
- zna pojęcia i definicje podstawowych pojęć i wielkości fizycznych występujących w materiale nauczania fizyki,
- umie stosować posiadane wiadomości do wykonywania obliczeń w prostych zadaniach o niewielkim stopniu trudności,
- umie z pomocą nauczyciela wykonać proste doświadczenia fizyczne.
Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej z fizyki w danej klasie, a braki w wiadomościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z fizyki w tym:
- nie odpowiada na pytania i nie wykonuje poleceń,
- w wypowiedziach popełnia bardzo poważne błędy merytoryczne,
- nieudolnie, bez zrozumienia opisuje zjawiska fizyczne,
- nie umie wykorzystywać modeli do wyjaśniania zjawisk i procesów fizycznych,
- nie potrafi rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności, nawet z pomocą nauczyciela,
– nie zna podstawowych praw, pojęć i wielkości fizycznych występujących w materiale nauczania fizyki.
III. OGÓLNE KRYTERIA OCENIANIA
Wypowiedzi ustne:
• ocenie podlega wiedza merytoryczna, sprawność operowania pojęciami i językiem fizyki, a także skuteczność komunikacji.
• uwzględnia się konieczność zadawania pytań naprowadzających,
• na ocenę ma wpływ sposób wyrażania sądów, własnych opinii, formułowanie spostrzeżeń.
Prace pisemne :
Zadania ze sprawdzianów, kartkówek mogą być oceniane punktowo. O ogólnej ocenie decyduje suma zdobytych punktów.
Obowiązująca skala ocen stosowana w przypadku prac pisemnych:
100% - celujący
99% - 98% plus (+) bardzo dobry
97% - 90% bardzo dobry
89% - 85% plus (+) dobry
84% - 75% dobry
74% - 70% plus (+) dostateczny
69% - 50% dostateczny
49% - 46% plus (+) dopuszczający
45% - 40% dopuszczający
poniżej 40% niedostateczny
Ocenianie szczegółowe:
• w ocenianiu bieżącym dopuszcza się możliwość stosowania rozszerzonej skali ocen przez stosowanie znaków + (plus) i – (minus)
• ocena klasyfikacyjna jest ustalona na podstawie ocen cząstkowych zdobytych przez ucznia
• w ustaleniu oceny rocznej stosuje się kryteria ważności ocen cząstkowych w kolejności: prace pisemne, odpowiedzi ustne, inne prace (referaty, zadania domowe), ocena z aktywności (nauczyciel uwzględnia opinię z poradni pedagogiczno – psychologicznej)
• ocena klasyfikacyjna śródroczna brana jest pod uwagę przy uwzględnianiu oceny rocznej
• oceny ze sprawdzianów, kartkówek i prac klasowych nauczyciel ogłasza uczniom w terminie nie dłuższym niż 15 dni roboczych od daty przeprowadzenia sprawdzianu (z
przyczyn niezależnych od nauczyciela – choroba, wyjazd itp. – termin ten może ulec przedłużeniu).
• wszystkie pisemne prace kontrolne są przechowywane przez nauczyciela i mogą być udostępniane do wglądu rodzicom podczas konsultacji.
Wymagania szczegółowe zawarto w planach wynikowych i rozkładach materiału.
IV. SPOSÓB OCENIANIA W CZASIE ZDALNEGO NAUCZANIA.
Zmianie ulega sposób oceniania ucznia.
• Odpowiedź ustna odbywa się przy włączonej kamerze w bezpośredniej relacji z nauczycielem.
• Sprawdzian odbywa się w formie testu lub formie opisowej z użyciem wcześniej przygotowanych przez nauczyciela materiałów umieszczonych na platformie edukacyjnej.
• Kartkówka odbywa się w formie elektronicznej opisowej lub w formie testu.
• Kartkówki i sprawdziany powinny odbywać się przy włączonych kamerach tak, aby nauczyciel mógł ocenić samodzielność ucznia. W przypadku braku wizji, nauczyciel ma prawo potraktować taką pracę jako niesamodzielną i wystawić z niej ocenę niedostateczną.