PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA

Z JĘZYKA HISZPAŃSKIEGO

 

nauczyciele prowadzący:  Joanna Paśkiewicz, Lucyna Hałoń

II Liceum Ogólnokształcące im.  płk. Leopolda Lisa-Kuli w Rzeszowie

Przedmiotowe Zasady Oceniania (PZO) z języka hiszpańskiego mają na celu wspieranie rozwoju intelektualnego i osobowościowego ucznia.

Podstawa prawna do opracowania Przedmiotowych Zasad Oceniania:

  1. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z 22 lutego 2019r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
  2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12 sierpnia 2020r.
    w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku
    z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
  3. Statut Szkoły: Rozdział XIII Ocenianie Wewnątrzszkolne.

Nauczanie języka hiszpańskiego odbywa się według programu

  • wyd. DRACO – Descubre 1: 996/1/2019
  • wyd. DRACO – Descubre 2: 996/2/2019
  • wyd. DRACO – Descubre 3  996/3/2020

Pomiar osiągnięć ucznia:

Pomiar osiągnięć ucznia ma spełniać funkcję klasyfikującą i diagnostyczną. Odbywać się będzie na bieżąco, aby dostarczyć informacji o rozwoju ucznia, jego aktywności i osiągnięciach w ciągu semestru, oraz okresowo, aby opisać rozwój ucznia, jego aktywności i osiągnięcia pod koniec semestru, roku szkolnego lub etapu.

Ogólne zasady współpracy:

  • Uczniowie zostają poinformowani o Przedmiotowych Zasadach Oceniania na początku roku szkolnego.
  • Testy sprawdzające (sprawdziany) są zapowiedziane na co najmniej tydzień przed planowanym terminem. Kartkówki mogą być niezapowiedziane.
  • Nauczyciel poprawia prace pisemne terminach: kartkówki – 7 dni, sprawdziany i wypracowania 14    dni (nie wliczając ferii i wypadków losowych).
  • Każdy uczeń ma prawo (jeden raz) do poprawy ocen niedostatecznych i dopuszczających                      w terminie 2 tygodni od dnia oddania przez nauczyciela poprawionej pracy pisemnej. Przywilej ten nie przysługuje uczniowi, który nie usprawiedliwił nieobecności na sprawdzianie lub oszukiwał. Ocena               z poprawy jest wpisywana do dziennika obok oceny ze sprawdzianu i traktowana łącznie.
  • Nieusprawiedliwiona obecność na sprawdzianie równoznaczna jest z uzyskaniem oceny   niedostatecznej.
  • Każdy uczeń ma prawo do zgłoszenia (zawsze na początku lekcji) jednego  nieprzygotowania                     w semestrze.
  • Ocenie na zajęciach podlegają cztery sprawności: mówienie, czytanie ze zrozumieniem, słuchanie ze zrozumieniem, pisanie krótkich i dłuższych form użytkowych.
  • Przy wystawianiu oceny śródrocznej lub rocznej brane pod uwagę są przede wszystkim oceny z prac kontrolnych (sprawdziany, kartkówki, testy) i odpowiedzi ustnych. Oceny za pracę na lekcji         oraz inne formy pracy mogą wpłynąć na podwyższenie lub obniżenie oceny.
  • Ocenę celującą może otrzymać uczeń, który w zakresie posiadanej wiedzy wykracza poza podstawę programową. Samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania. Posiada dodatkową wiedzę zaczerpniętą z różnych źródeł informacji. Bierze czynny udział w konkursach, projektach i osiąga sukcesy.

Skala oceniania:

W przypadku sprawdzianów (prac klasowych, testów sprawdzających), krótkich form pisemnych (kartkówek) oraz tekstu czytanego obowiązuje sześciostopniowa skala oceniania:

Progi procentowe

Ocena

100% 

celujący

98% - 99%

plus bardzo dobry

90% - 97%

bardzo dobry

85% - 89%

plus dobry

75% - 84%

dobry

70% - 74%     

plus dostateczny

50% - 69%

dostateczny

46% - 49%

plus dopuszczający

40% - 45%

dopuszczający

0% - 39%

niedostateczny

UWAGA!

Uczeń dyslektyczny będzie oceniany w sposób indywidualny. Nauczyciel ma prawo do dodatkowego ustnego odpytania ucznia.

Formy oceniania postępów uczniów:

  • Sprawdziany (prace klasowe) obejmujące materiał gramatyczno-leksykalno-komunikacyjny               z działów tematycznych są zapowiadane i zapisane w dzienniku lekcyjnym z minimum tygodniowym wyprzedzeniem. Uczniowie są informowani o rodzaju i zakresie sprawdzanych umiejętności.
  • Krótkie formy pisemne (kartkówki) obejmujące materiał z trzech ostatnich zajęć edukacyjnych, których celem jest głównie sprawdzenie opanowania materiału leksykalnego.
  • Testy obejmujące materiał gramatyczno-leksykalno-komunikacyjny oraz sprawdzające trzy umiejętności uczniów (słuchanie, czytanie, pisanie) z danego działu tematycznego lub z kilku takich działów (np. test ewaluacyjny sprawdzający wiedzę i zakres umiejętności ucznia na koniec semestru).
  • Odpowiedzi ustne obejmujące materiał z trzech ostatnich zajęć edukacyjnych mają formę krótkich dialogów sytuacyjnych pomiędzy uczniem, a nauczycielem lub dłuższej wypowiedzi ustnej ucznia. Celem odpowiedzi ustnych jest sprawdzenie stopnia opanowania materiału leksykalnego lub poziomu umiejętności komunikacyjnych ucznia (tzn. reagowania na pytania nauczyciela: udzielania odpowiedzi, stawiania pytań, uzyskiwania i udzielania informacji, relacjonowania, negocjowania).
  • Prace pisemne (krótkie i dłuższe formy wypowiedzi), projekty.
  • Testy sprawdzające umiejętności rozumienia ze słuchu oraz tekstu czytanego przeprowadzane głównie w klasach trzecich dla osób przystępujących do egzaminu maturalnego z języka hiszpańskiego.
  • Praca na lekcji - za zaangażowanie w realizację zadań uczeń może otrzymać plus, a za brak minus. Za każde trzy zdobyte plusy uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą; za trzy minusy ocenę niedostateczną.
  • Uczestniczenie w konkursach, przedsięwzięciach szkolnych i pozaszkolnych związanych
    z językiem   hiszpańskim.

Kryteria oceniania obejmujące zakres umiejętności ucznia na poszczególne oceny cząstkowe:

Zdobywane umiejętności i poznane wiadomości będą podlegały ocenie. Oceniane będą cztery sprawności językowe: czytanie ze zrozumieniem, słuchanie ze zrozumieniem, mówienie, pisanie.

Osiągnięcia

 

Ocena - dopuszczający

Ocena - dostateczny

Ocena – dobry

Ocena – bardzo dobry

Ocena - celujący

 

W zakresie sprawności słuchania uczeń rozumie autentyczne przekazy słowne, odbierane za pośrednictwem mediów (np. audycje radiowe, telewizyjne, prasa, opracowania popularnonaukowe), fragmenty tekstów literackich, wybrane przekazy internetowe, posiada umiejętność wyszukiwania i selekcji oraz porządkowania szczegółowych informacji w autentycznych przekazach słownych oraz tekstowych.

 

 

Uczeń rozumie podstawowe informacje zawarte w tekście, rozróżnia informacje prawdziwe od fałszywych, potrafi wskazać temat wysłuchanego tekstu.

 

Uczeń potrafi wymienić podstawowe informacje zawarte w tekście, określić ogólny sens wysłuchanego tekstu, określić jego problematykę.

 

Uczeń potrafi streścić wysłuchany tekst (dopuszczalne są pewne nieścisłości, nie mające istotnego wpływu na całościowe jego zrozumienie, rozumie sens wypowiedzi rodzimych użytkowników języka.

 

Uczeń rozumie bardzo dobrze wysłuchany tekst, potrafi go streścić, potrafi ustosunkować się do informacji zawartych w tekście, wyciągać wnioski.

 

Uczeń bezbłędnie rozumie wysłuchany tekst, potrafi szczegółowo go streścić, dokonać właściwego wyboru informacji i zastosować w innym kontekście, potrafi ustosunkować się do informacji zawartych w tekście, wyciągać wnioski.

 

W zakresie sprawności mówienia uczeń uczestniczy w dyskusji, potrafi argumentować, wyrażać opinie, uzasadniać i bronić własnych sądów, uczeń stosuje środki językowe, służące wyrażaniu różnorodnych intencji oraz stanów emocjonalnych (np. hipoteza, wątpliwość, zakłopotanie).

 

 

Przy formułowaniu wypowiedzi na określony temat, uczeń posługuje się środkami językowymi w stopniu elementarnym, stosuje ubogie słownictwo, nieporadnie używa struktur składniowych, popełnia liczne błędy językowe, które znacznie zakłócają komunikację.

 

Uczeń właściwie reaguje językowo na wypowiedź rozmówcy, potrafi podtrzymać rozmowę, formułuje krótkie wypowiedzi, stosując podstawowe słownictwo, ograniczony zakres struktur składniowych; wypowiedź zawiera liczne powtórzenia i błędy językowe, które częściowo zakłócają komunikację.

 

Uczeń potrafi samodzielnie formułować wypowiedzi stosując słownictwo i frazeologię zgodną z tematem oraz niezbyt urozmaicone struktury składniowe, popełniając nieliczne błędy, które nie zakłócają komunikacji, stosuje poprawną wymowę i intonację, potrafi zainicjować, podtrzymać i zakończyć rozmowę, wyrazić własną opinię, negocjować, relacjonować wypowiedzi innych osób.

 

Uczeń potrafi samodzielnie formułować wypowiedzi stosując słownictwo i frazeologię zgodną z tematem, stosuje urozmaicone struktury składniowe, bogate słownictwo i frazeologię powiązaną z tematem, popełnia sporadyczne błędy, które nie zakłócają komunikacji, stosuje poprawną wymowę i intonację. Potrafi reagować adekwatnie do sytuacji, przedstawić i uzasadnić własne opinie, bronić ich i komentować opinie innych osób, wyrazić intencje i stany emocjonalne.

 

Uczeń wykazuje samodzielność i kreatywność w formułowaniu własnych wypowiedzi, stosuje bardzo urozmaicone struktury składniowe, bogate słownictwo i frazeologię powiązaną z tematem, popełnia bardzo sporadyczne błędy,  stosuje poprawną wymowę i intonację. Potrafi reagować adekwatnie do sytuacji, przedstawić i uzasadnić własne opinie, bronić ich i komentować opinie innych osób, wyrazić intencje i stany emocjonalne.

 

W zakresie sprawności pisania uczeń pisze typowe sformalizowane teksty (np. curriculum vitae, podanie o pracę lub stypendium) lub teksty niesformalizowane (np. list, komentarz, esej), stosuje odpowiednie dla języka pisanego środki leksykalne i morfosyntaktyczne w zakresie określonego typu wypowiedzi pisemnych.

 

 

Uczeń tworzy wypowiedź w dużym stopniu niespójną, stosuje liczne powtórzenia, popełnia liczne błędy gramatyczne i leksykalne.

 

Formułuje wypowiedź częściowo zgodną z tematem, popełnia dość liczne błędy językowe.

 

Uczeń omawia temat częściowo trafnie dobierając argumenty, popełnia nieliczne błędy.

 

Uczeń trafnie omawia temat, formułuje wypowiedź zgodną z tematem, stosuje urozmaicone słownictwo, zachowuje jednorodny styl, popełnia sporadyczne błędy.

 

Uczeń potrafi ująć temat wielostronnie, stosuje bardzo urozmaicone struktury gramatyczno- leksykalne, zachowuje jednorodny styl, pisze pracę bezbłędną lub popełnia tylko nieliczne błędy.

 

W zakresie sprawności czytania uczeń przetwarza przeczytane informacje z uwzględnieniem zmiany rejestru, stylu lub formy, dostrzega błędy oraz dokonuje autokorekty.

 

 

Uczeń popełnia liczne błędy, ma problemy ze zrozumieniem czytanego tekstu

 

Uczeń słabo rozumie czytany tekst i jest w stanie posługiwać się informacjami w stopniu średnio zaawansowanym.

 

Uczeń dobrze rozumie czytany tekst i potrafi przetwarzać informacje zawarte w tekście.

 

Uczeń bardzo dobrze rozumie czytany tekst i dokonuje kompozycji tekstów.

 

Uczeń rozumie i potrafi skomentować fakty socjokulturowe, typowe dla obszaru języka nauczanego, w tym zwyczaje, tradycje i literaturę.

Ocenę „niedostateczny” otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań edukacyjnych na ocenę dopuszczający.

 Dla uczniów ze stwierdzonymi specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania stosuje się dodatkowe kryteria zawarte w opinii/orzeczeniu sporządzonym przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.

Warunki i tryb uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych.

1. Przewidywane roczne oceny klasyfikacyjne z języka hiszpańskiego, ustalone na podstawie Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania, podane są do wiadomości uczniom i rodzicom ( prawnym opiekunom) w dzienniku elektronicznym, w terminie ustalonym w kalendarzu roku szkolnego II Liceum Ogólnokształcącego.

2. Rodzice lub prawni opiekunowie poinformowani zostają o przewidywanych ocenach poprzez wpis w dzienniku elektronicznym lub/i na ostatnim spotkaniu z nauczycielem, odbywającym się zgodnie
z kalendarzem roku szkolnego.

3. Ocena przewidywana jest ustalana na podstawie ocen bieżących i może ulec zmianie – podwyższeniu lub obniżeniu.

4. O prawo do otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uczeń może ubiegać się gdy:

a) uzyskał pozytywną przewidywaną roczną ocenę klasyfikacyjną,

b) przystąpił do wszystkich prac kontrolnych (z uwzględnieniem dodatkowych terminów, w tym wyznaczonych na poprawę),

c) przystąpił do poprawy ocen niedostatecznych w obowiązującym w WZO terminie,

d) nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach z danego przedmiotu,

e) w czasie lekcji zdalnych z danego przedmiotu miał włączony mikrofon.

Uczeń powinien spełnić wszystkie powyższe warunki.

5. Decyzję o możliwości podwyższenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych podejmuje nauczyciel prowadzący zajęcia, z uwzględnieniem indywidualnej sytuacji ucznia. Obok oceny przewidywanej może wpisać znak / a po nim ocenę, o którą może ubiegać się uczeń.

6. Uczeń może ubiegać się o uzyskanie oceny o jeden stopień wyższej od oceny przewidywanej.

7. Uczeń ubiegający się o wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych zgłasza się do nauczyciela w ciągu dwóch dni roboczych od podania informacji o przewidywanej ocenie, to jest wpisania oceny w dzienniku elektronicznym.

8. Nauczyciel ustala termin i formę sprawdzenia wiadomości i umiejętności z całości drugiego semestru, umożliwiającą otrzymanie oceny, o którą ubiega się uczeń.

 

PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA

obowiązujące w czasie nauczania zdalnego

 

Zasady oceniania w nauczaniu zdalnym obowiązują w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Celem Zasad Oceniania jest umożliwienie realizacji podstawy programowej oraz monitorowanie postępów edukacyjnych uczniów podczas nauki na odległość.

Pomiar osiągnieć ucznia, ogólne zasady współpracy, skala oceniania, formy oceniania postępów uczniów oraz kryteria oceniania obejmujące zakres umiejętności ucznia na poszczególne oceny cząstkowe są takie same jak w przypadku nauczania stacjonarnego.

Monitorowanie oraz ocenianie pracy zdalnej uczniów odbywać się będzie za pomocą dziennika elektronicznego oraz platformy Teams na Microsoft Office 365.

Nieodesłanie w terminie zadania zleconego przez nauczyciela oznacza ocenę niedostateczną.

Uczeń ma możliwość poprawienia ocen otrzymanych za zadania wykonywane w czasie e-nauczania
w sposób i w terminie wskazanym przez nauczyciela, po uprzednim uzgodnieniu lub podczas konsultacji online w terminie uzgodnionym przez nauczyciela.

 

Fanpage 2LO