Przedmiotowe Zasady Oceniania – JĘZYK WŁOSKI

 

PZO (Przedmiotowe zasady oceniania) – Ustalenia ogólne. Prawa i obowiązki ucznia:

1. Wymagania edukacyjne spełniają zapisy zawarte w podstawach programowych z języka obcego dla czteroletniego etapu edukacyjnego zatwierdzonych przez MEN,

2. Zasady PZO są zgodne z Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania –WZO,

3. Obowiązuje sześciostopniowa skala ocen. Ocenę celującą może otrzymać uczeń, który w zakresie posiadanej wiedzy wykracza poza podstawę programową. Samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania. Posiada dodatkową wiedzę zaczerpniętą z różnych źródeł informacji. Bierze czynny udział w konkursach, projektach i osiąga sukcesy.

Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w mowie i piśmie. Samodzielnie wzbogaca swoją wiedzę, korzystając z różnych źródeł informacji. Z prac klasowych otrzymuje oceny celujące i bardzo dobre - bez trudności rozumie język sytuacyjny, wypowiedzi nauczyciela i kolegów, nagrania autentyczne. Czyta ze zrozumieniem i właściwą intonacją teksty. Prowadzi wzorowo zeszyt, zawsze przynosi podręcznik i ćwiczenia. Umie w swobodny sposób zabierać głos w rozmowie. Angażuje się chętnie w projekty językowe i prace dodatkowe zaproponowane przez nauczyciela (np. Dzień Języków, Dzień Otwarty Szkoły)

5. W przypadku nieobecności ucznia na sprawdzianie/ teście/ pracy klasowej/ kartkówce uczeń ma obowiązek do 7 dni po powrocie do szkoły zgłosić się do nauczyciela w celu ustalenia możliwości zaliczania materiału.  Jeżeli uczeń nie zgłosi się lub nie wywiąże się z obowiązku zaliczenia materiału objętego sprawdzianem w drugim wyznaczonym przez nauczyciela terminie, nauczyciel ma prawo przeprowadzić sprawdzian bez wcześniejszego informowania ucznia.

6. Nieobecność na lekcji w czasie kartkówki, testu lub pracy klasowej zaznacza się w dzienniku wpisem „nb” – nieobecny i oznacza, że uczeń nie zaliczył danej formy,

7. Uczeń, który otrzymał ze sprawdzianu lub pracy klasowej ocenę niedostateczną ma prawo ją poprawić w terminie 2 tygodni, po uprzednim zgłoszeniu do nauczyciela. Brak oceny ze sprawdzianu będzie traktowany jak ocena niedostateczna. Sprawdziany pisemne są zapowiadane z dwu tygodniowym wyprzedzeniem i poprzedzone są powtórzeniem wiadomości z danego rozdziału.   Ponadto podany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiadomości.

8. Nauczyciel ma obowiązek sprawdzić pracę pisemną w terminie do 15 dni roboczych, a następnie omówić ją z uczniami i przekazać im do wglądu na lekcji.

9. Uczeń ma obowiązek odrabiać prace domowe w ćwiczeniach, zeszycie na kartkach lub na dodatkowych materiałach przygotowanych przez nauczyciela w zależności od zaleceń. Brak prac domowych podlega ocenie wg. zapisu w metodach sprawdzania. Pracą domową może być również wypracowanie pisemne, przygotowanie dialogu lub innej wypowiedzi jak również ćwiczenia leksykalno-gramatyczne przygotowane przez nauczyciela w formie materiałów dodatkowych,

10. Ocena za pracę ucznia na lekcji może być zarówno pozytywna jak i negatywna w przypadku, gdy nie wykonuje on ćwiczeń ustnych czy pisemnych, nie bierze aktywnego udziału w lekcji,

11. Uczeń ma obowiązek posiadania w czasie lekcji zeszytu przedmiotowego, podręcznika, zeszytu ćwiczeń oraz kserokopii, których brak traktowany jest jako nieprzygotowanie do lekcji,

12. Jeżeli uczeń otrzymał ocenę niedostateczną za brak zadania domowego, ma obowiązek uzupełnić to zadanie na następną lekcję,

13. Uczeń RAZ w semestrze ma prawo być nieprzygotowanym do zajęć (wyjątek stanowią dłuższe trwające powyżej 1 tygodnia nieobecności, które rozpatrywane będą indywidualnie). Nieprzygotowanie należy zgłosić przed rozpoczęciem zajęć. W innym przypadku uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną. Zasada ta nie dotyczy kartkówek, sprawdzianów i lekcji powtórzeniowych.

14. Uczeń ma obowiązek zwrócić nauczycielowi wszystkie prace pisemne po uzyskaniu wglądu w te prace.  Obowiązkiem nauczyciela jest przechowywanie tych prac przez okres jednego roku,

15. Sprawdziany semestralne, sprawdziany pisemne, prace klasowe i odpowiedzi ustne są obowiązkowe,

16. Przez nieprzygotowanie rozumie się: brak zeszytu, brak pracy domowej, brak gotowości do odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych do lekcji. Po wykorzystaniu limitu uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę niedostateczną,

17. Krótkie sprawdziany (kartkówki) mogą, ale nie muszą być zapowiadane z  1-tygodniowym wyprzedzeniem.

18. Sprawdziany oraz inne dłuższe formy pisemne zapowiadane są z min. 2-tygodniowym wyprzedzeniem.

19.Uczeń poprawia pracę tylko jeden raz i brana jest pod uwagę średnia dwóch uzyskanych ocen.

Prawa i obowiązki nauczyciela.

a) Nauczyciel ma obowiązek powiadomić ucznia o proponowanej ocenie oraz o zagrożeniu oceną niedostateczną na miesiąc przed zakończeniem semestru.

b) Nauczyciel regularnie informuje ucznia o jego postępach w nauce, a także udziela mu wskazówek, nad którymi zagadnieniami powinien jeszcze popracować.

c) W przypadku dużych problemów ucznia z przedmiotem, nauczyciel informuje o nich rodziców. Ponadto, rodzice mają wgląd w prace klasowe, kartkówki ucznia, gdy tylko zgłoszą taką potrzebę.

Ocenianie: Kategorie:

  1. Sprawdzian pisemny (Test di controllo)
  2. Odpowiedź ustna (wypowiedź)
  3. Konwersacje/ role-play
  4. Mówienie
  5. Kartkówka
  6. Wypracowanie pisemne
  7. Praca na lekcji
  8. Praca domowa
  9. Praca dodatkowa (udział w konkursach, prezentacje, prace projektowe itp.)

Oceniając dłuższe prace pisemne ( prace klasowe, sprawdziany) nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:

100% celujący

99% - 98% plus (+) bardzo dobry

97% - 90% bardzo dobry

89% - 85% plus (+) dobry

84% - 75% dobry

74% - 70% plus (+) dostateczny

69% - 50% dostateczny

49% - 46% plus (+) dopuszczający

45% - 40% dopuszczający

poniżej 40% niedostateczny

Uwagi:

1) Ocenianiu powinny podlegać w miarę możliwości WSZYSTKIE wymienione obszary aktywności/ pracy ucznia,

2) Uczeń powinien otrzymać w ciągu semestru minimum 3 oceny cząstkowe, by być klasyfikowanym z przedmiotu, w tym w szczególności ze sprawdzianu, kartkówki oraz wypowiedzi ustnej. Istotna jest przy tym min. 50% frekwencja na zajęciach.

Metody sprawdzania osiągnięć: 

1. Ocena wypowiedzi ustnych:

a) płynność wypowiedzi,

b) poprawność językowa,

c) fonetyka (wymowa, płynność, akcent)

d) umiejętność podtrzymania rozmowy, reagowania na wypowiedź (dotyczy dialogów).

2. Ocena z różnych form prac pisemnych, wykonywanych podczas lekcji.

 Teksty redagowane na lekcjach:

- zgodność z tematem i treść – 50% punktacji ogólnej – 5 punktów

- język -50% punktacji ogólnej – 5 punktów

* poprawność gramatyczna- 2 pkt,

* poprawność stylistyczna i leksykalna- 2 pkt,

* ortografia i interpunkcja – 1 pkt.

3. Ocena pracy  na lekcjach:

a) Za widoczną aktywność na lekcji, z przewagą poprawnych wypowiedzi uczeń otrzymuje plus (+); za 3 plusy uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą wpisywaną do kategorii-praca na lekcji.

b) Uczeń może otrzymać ocenę bardzo dobrą w przypadku wyróżniającej aktywności,

c) Każde otrzymane 3 minusy (-) są równoznaczne z oceną niedostateczną.

4. Przy obliczaniu oceny śródrocznej uwzględnia się oceny uzyskane z:

 - sprawdzianów, udziału w konkursach, projektach, prezentacji multimedialnych w języku włoskim ( waga 1 )

- kartkówek oraz odpowiedzi ustnych (waga 1)

- prac pisemnych, dialogów, zadań domowych, prezentacji multimedialnych w języku polskim (waga 1)

Oceny śródroczna i roczna nie jest średnią arytmetyczną ocen bieżących. Przy ustalaniu wyżej wymienionych ocen decydujące znaczenie mają stopnie otrzymane z dłuższych pisemnych prac klasowych, sprawdzianów i innych form sprawdzania wiadomości i umiejętności, obejmujących szerszy zakres materiału; zapisanych w dzienniku kolorem czerwonym.

Brana pod uwagę jest również postawa ucznia wobec przedmiotu, rzetelne przygotowanie do lekcji, systematyczność, i zaangażowanie ucznia podczas zajęć.

 

Ocena za zadania dodatkowe:

1) Oceny dodatkowe za udział w konkursach otrzymuje uczeń zgodnie z przyjętymi ustaleniami i progami osiągnięć ustalonymi przez nauczycieli dla poszczególnych poziomów (klasa I,II, III, IV). Nie wynika ona z samego przystąpienia do konkursu.

2) Uczeń może otrzymać dodatkową ocenę cząstkową (5 lub 6) również za aktywny udział w przygotowaniu wydarzeń szkolnych, imprez, związanych z nauczaniem języka włoskiego.

Elementy wchodzące w zakres oceny:

Przedmiotem kontroli, oceny i diagnozy osiągnięć edukacyjnych ucznia są:

a) wiadomości – uczeń wie i rozumie;

b) umiejętności – uczeń potrafi;

c) postawy – zaangażowanie w procesie nauczania – zainteresowania, uczenie się, aktywność; systematyczność.

W stosunku do ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi obniża się wymagania w następujący sposób:

· Przy ocenie wypowiedzi pisemnych uczniów mających opinię poradni pedagogiczno-psychologicznej o dysgrafii lub dysleksji, nauczyciel bierze pod uwagę przede wszystkim wartość merytoryczną wypowiedzi i jej formę językową.

· Przy ocenie wypowiedzi pisemnych uczniów posiadających opinię o dysgrafii, nie bierze się pod uwagę czytelności i estetyki pisma, dopuszczając możliwość pisania prac domowych na komputerze.

· O uzyskaniu promocji na kolejny semestr/ końcoworocznej decyduje uzyskanie przez ucznia pozytywnej oceny zarówno za wypowiedzi pisemne jak i ustne.

 

Sposoby informowania uczniów:

1) Na pierwszej godzinie lekcyjnej nauczyciel zapoznaje uczniów z PZO,

2) Oceny są jawne (dla danego ucznia i jego rodziców/opiekunów prawnych),oparte o opracowane kryteria.

Sposoby informowania rodziców (prawnych opiekunów):        

1) O ocenach cząstkowych i klasyfikacyjnych informuje się rodziców na zebraniach lub w czasie indywidualnych spotkań,

2) Informacja o grożącej ocenie niedostatecznej klasyfikacyjnej jest przekazywana rodzicom zgodnie z procedurą WZO.

 

Fanpage 2LO