PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA

RELIGIA

Szkoła: II LO w Rzeszowie.

 

I. ZASADY OGÓLNE

1. Oceny z religii mają na celu:

a) bieżące i systematyczne obserwowanie postępów ucznia w nauce,

b) zaznajomienie ucznia z poziomem jego osiągnięć oraz motywowanie do dalszej pracy,

c) dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.

2. Ocenie nie podlegają:

a) częstość praktyk religijnych,

b) wiara,

c) uczucia religijne,

d) postawy.

II. OBSZARY PODLEGAJĄCE OCENIE

1. Wiedza dotycząca:

a) pojęć religijnych,

b) prawd wiary,

c) historii biblijnych,

d) zasad moralnych,

e) tekstów modlitw (tzw. katechizm pamięciowy),

f) tekstów liturgicznych,

g) zasad życia wspólnotowego.

2. Umiejętności:

a) zachowania się wobec sytuacji, przedmiotów i osób związanych z religią,

b) wykonywania gestów towarzyszących modlitwie,

c) funkcjonowania we wspólnocie wierzących,

d) uczestniczenia w liturgii.

 

III. SPRAWDZANIE I OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ UCZNIA

1. Formy sprawdzania osiągnięć:

a) odpowiedź ustna,

b) samodzielna praca na lekcji,

c) praca na lekcji w grupie,

d) praca domowa,

e) znajomość katechizmu pamięciowego,

f) udział w konkursach,

h) aktywność na lekcji,

i) praca z podręcznikiem,

j) ponadprogramowa wiedza zdobyta poza szkołą,

k) sprawdzian wiadomości,

l) kartkówka,

ł) zeszyt przedmiotowy.

2. Kryteria wystawiania poszczególnych ocen:

Ocena niedostateczna – 1:

a) brak wiadomości programowych,

b) brak umiejętności stosowania wiedzy,

c) liczne błędy w przekazywaniu informacji,

d) brak znajomości katechizmu pamięciowego,

e) brak pracy na lekcji,

f) brak prac domowych,

g) brak podręcznika i zeszytu lub bardzo częste nieprzynoszenie ich na lekcję.

Ocena dopuszczająca – 2:

a) opanowanie koniecznych pojęć religijnych,

b) nieuporządkowana, pobieżna znajomość materiału programowego,

c) mało zadowalający poziom umiejętności praktycznych,

d) brak podstawowej umiejętności wyjaśniania zdarzeń religijnych,

e) słaba umiejętność stosowania wiedzy, nawet przy pomocy nauczyciela,

f) liczne błędy podczas stosowania wiadomości i przekazywania informacji,

g) prowadzenie zeszytu,

h) problemy ze znajomością katechizmu pamięciowego,

i) kilkakrotny brak prac domowych,

j) sporadyczny brak aktywności podczas lekcji,

k) sporadyczny brak podręcznika lub zeszytu na lekcji.

Ocena dostateczna – 3:

a) opanowanie łatwych, niezbędnych wiadomości, postaw i umiejętności,

b) opanowanie podstawowych, połączonych logicznie treści programowych,

c) poprawne rozumienie podstawowych uogólnień,

d) wyjaśnianie ważniejszych zdarzeń religijnych z pomocą nauczyciela,

e) umiejętność stosowania wiadomości do celów praktycznych przy pomocy nauczyciela,

f) niewielkie i nieliczne błędy w przekazywaniu informacji,

g) podstawowa znajomość katechizmu pamięciowego,

h) systematycznie prowadzony zeszyt z niewielkimi brakami,

i) systematycznie odrabiane prace domowe z niewielkimi brakami,

j) systematyczna praca z podręcznikami w domu i na lekcji.

Ocena dobra – 4:

a) opanowanie materiału programowego,

b) uporządkowana wiedza religijna,

c) poprawne wyjaśnianie zdarzeń religijnych,

d) poprawne stosowanie wiedzy religijnej,

e) dobra znajomość katechizmu pamięciowego,

f) systematycznie prowadzony zeszyt przedmiotowy,

g) systematycznie odrabiane prace domowe,

h) systematyczna praca z podręcznikami w domu i na lekcji,

i) dobra aktywność na lekcjach.

Ocena bardzo dobra – 5:

a) spełnienie wymagań określonych w zakresie oceny dobrej,

b) opanowanie pełnego zakresu wiedzy, umiejętności i postaw określonych programem,

c) bardzo dobrze uporządkowana wiedza religijna,

d) umiejętność samodzielnego stosowania wiedzy w praktyce i teorii,

e) pełna znajomość katechizmu pamięciowego,

f) wzorowo prowadzony zeszyt i odrabiane prace domowe,

g) duża aktywność na lekcjach.

Ocena celująca – 6:

a) spełnienie wymagań na ocenę bardzo dobrą,

b) rozwiązywanie zadań dodatkowych na sprawdzianach,

c) przygotowanie dodatkowych prac domowych,

d) reprezentowanie szkoły w konkursach o tematyce religijnej,

e) posiadanie wiedzy religijnej wykraczającej poza zakres materiału, wynikającej z uczęszczania na dodatkowe zajęcia związane z wychowaniem religijnym,

f) poszerzanie wiedzy religijnej poza szkołą poprzez pracę samodzielną bądź z rodzicami.

 

IV. ZASADY POPRAWIANIA OCEN

1. Każdy uczeń ma prawo do poprawy ocen cząstkowych, z wyjątkiem ocen za pracę indywidualną i w grupie na lekcji oraz ocen z aktywności.

2. Uczniowie nie mogą poprawiać ocen wyższych niż dobra.

3. Termin poprawy oceny ustala nauczyciel. Nie może to być czas krótszy niż 1 tydzień od daty poinformowania ucznia o ocenie.

4. W przypadku, gdy uczniowi nie udało się poprawić oceny na wyższą, nauczyciel może nie wziąć pod uwagę oceny z poprawy.

V. USTALENIA KOŃCOWE

1. Uczeń jest informowany o swoich ocenach na bieżąco i systematycznie.

2. Uczeń ma prawo dwukrotnie w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji w związku z brakiem pracy domowej, brakiem zeszytu lub innych pomocy potrzebnych do lekcji lub nieprzygotowaniem do odpowiedzi ustnej. Nieprzygotowanie nie zwalnia z pisania zapowiedzianych wcześniej sprawdzianów i kartkówek. Uczeń powinien zgłosić każde nieprzygotowanie w ciągu pierwszych 5 minut lekcji.

3. Przewidywaną ocenę śródroczną i końcoworoczną nauczyciel podaje uczniowi odpowiednio wcześnie, w terminie określonym w Statucie szkoły. Jeżeli przewidywaną oceną śródroczną lub końcoworoczną jest ocena niedostateczna, nauczyciel ma obowiązek poinformować o niej ucznia, a poprzez wychowawcę pisemnie rodziców (prawnych opiekunów), w terminie określonym w Statucie szkoły.

4. Ustalona przez nauczyciela ocena niedostateczna na koniec roku szkolnego może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego, zgodnie z wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania.

Fanpage 2LO