PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA
w roku szkolnym 2024/2025
JĘZYK ANGIELSKI
I.SPOSOBY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ I POSTĘPÓW UCZNIÓW
-wypowiedzi ustne
-sprawdziany wiedzy i umiejętności
-kartkówki
-zadania domowe
-praca na lekcjach
- prezentacje, projekty grupowe;
2. Częstotliwość oceniania:
- odpowiedzi ustne obejmujące dział podręcznika lub zakres leksykalny – na bieżąco;
- kartkówki zapowiedziane lub niezapowiedziane – na bieżąco;
- praca na lekcjach, zadania domowe– na bieżąco;
-sprawdziany leksykalne, gramatyczne, oraz prace klasowe (tworzenie krótszych i dłuższych wypowiedzi pisemnych) – po zakończeniu działu, zapowiedziane tydzień wcześniej (obowiązuje wpis do dziennika) i poprzedzone co najmniej jedną lekcją powtórzeniową;
- testy sprawdzające umiejętność rozumienia oraz przetwarzania wypowiedzi ustnych i pisemnych– minimum raz w semestrze;
- prace typu maturalnego, próbne matury;
3. W przypadku nieobecności ucznia na sprawdzianie/ teście/ pracy klasowej uczeń ma obowiązek do 7 dni po powrocie do szkoły zgłosić się do nauczyciela w celu ustalenia możliwości zaliczania materiału. Jeżeli uczeń nie zgłosi się lub nie wywiąże się z obowiązku zaliczenia materiału objętego sprawdzianem w drugim wyznaczonym przez nauczyciela terminie, nauczyciel ma prawo przeprowadzić sprawdzian bez wcześniejszego informowania ucznia.
4.Nauczyciel ma obowiązek sprawdzić pracę pisemną w terminie do 15 dni roboczych, a następnie omówić ją z uczniami i przekazać im do wglądu na lekcji.
5.W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej uczeń może przystąpić do poprawy na zasadach ustalonych przez nauczyciela. Uczeń przystępuje do poprawy jeden raz. Obie oceny są odnotowane w dzienniku i są brane pod uwagę przy klasyfikacji śródrocznej i rocznej. W przypadku oceny niedostatecznej z pracy pisemnej warunkiem poprawy jest napisanie pracy w pierwszym terminie. W sytuacji, gdy uczeń nie poprawił oceny, to jest otrzymał ocenę niedostateczną, zostaje ona zapisana w nawiasie i nie wpływa na ustalenie oceny klasyfikacyjnej śródrocznej i rocznej.
6. Dopuszcza się ustalenie oceny niedostatecznej w przypadku stwierdzenia niesamodzielnej pracy ucznia, wpisywana jest również uwaga w dzienniku elektronicznym.
II. OCENIANIE
Nauczyciel może wpisać + i – za pracę na lekcjach, zadania domowe do zeszytu ucznia lub do zeszytu ćwiczeń. Nauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczniów za ile „plusów” można otrzymać stopień bardzo dobry i za ile „minusów” można otrzymać stopień niedostateczny.
W przypadku nieobecności ucznia na sprawdzianie do dziennika wpisuje się nb.
Nauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczniów, ile razy mogą zgłosić nieprzygotowanie*
(wpis np.) oraz ile razy mogą zgłosić brak zadania domowego (wpis b.z.)
*nieprzygotowanie rozumieniu: uczeń nieprzygotowany do odpowiedzi ustnej, niezapowiedzianej kartkówki lub nieposiadający podręcznika;
Na trzy tygodnie przed klasyfikacją śródroczną i roczną prawo do zgłaszania nieprzygotowania do lekcji jest zawieszone.
2. Oceniając prace pisemne nauczyciel stosuje następującą skalę procentową:
100% - celujący
99% - 98% plus (+) bardzo dobry
97% - 90% bardzo dobry
89% - 85% plus (+) dobry
84% - 75% dobry
74% - 70% plus (+) dostateczny
69% - 50% dostateczny
49% - 46% plus (+) dopuszczający
45% - 40% dopuszczający
poniżej 40% niedostateczny
Powyższą skalę nauczyciel może zastosować podczas oceniania odpowiedzi ustnej typu maturalnego.
W przypadku próbnych matur pisemnych wpisywane są wyniki procentowe, które mogą być brane pod uwagę podczas ustalania oceny śródrocznej lub rocznej, z wyjątkiem wyników z egzaminów próbnych organizowanych przez CKE/OKE.
3. Kryteria oceniania
Ocenę celującą otrzymuje uczeń,
- który jest laureatem lub finalistą Olimpiady Języka Angielskiego,
-który z testów diagnostycznych uzyskuje najwyższą ocenę tj. 100% poprawnych odpowiedzi, biegle posługuje się zdobytą wiedzą w wypowiedziach ustnych i pisemnych, sugerując niejednokrotnie rozwiązania niekonwencjonalne,
- który spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą i jednocześnie samodzielnie i twórczo rozwija swoje zainteresowania językiem angielskim, osiągając sukcesy w ogólnopolskich konkursach językowych lub zdobywając międzynarodowe certyfikaty językowe na poziomie C1.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
ZAKRES PODSTAWOWY |
ZAKRES ROZSZERZONY – spełnia wymagania z zakresu podstawowego i dodatkowo- |
Posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych) |
Posługuje się bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, w tym związków frazeologicznych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych) |
Rozumie wypowiedzi ustne (wypowiadane w naturalnym tempie) oraz pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności w standardowej odmianie języka. |
Rozumie różnorodne złożone wypowiedzi ustne (wypowiadane w naturalnym tempie) oraz pisemne. |
Samodzielnie tworzy spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, uczestniczy w rozmowie, reaguje ustnie i pisemnie w typowych oraz w miarę złożonych sytuacjach. |
Samodzielnie tworzy w miarę złożone, spójne, logiczne i płynne wypowiedzi ustne oraz złożone, bogate pod względem treści, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne. Reaguje ustnie i pisemnie w różnorodnych, złożonych i nietypowych sytuacjach. |
Przetwarza tekst ustnie lub pisemnie np. przekazuje informacje zawarte w materiałach wizualnych, przekazuje informacje w języku angielskim sformułowane w j. polskim, przedstawia publicznie w j. angielskim prezentacje, filmy itp. |
Przetwarza tekst ustnie lub pisemnie np. streszcza w języku angielskim przeczytany tekst, stosuje zmiany stylu lub formy tekstu. |
Posiada podstawową wiedzę o krajach i kulturach anglojęzycznych. |
Posiada wiedzę o krajach anglojęzycznych i społecznościach, które posługują się językiem angielskim. |
Współdziała w grupie, bierze udział w projektach językowych. |
Współdziała w grupie, bierze udział w projektach językowych. |
Stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne, posiada świadomość językową. |
Stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne, posiada świadomość językową. |
UWAGA: Wymagania szczegółowe określa Podstawa Programowa – wariant III.1.P dla poziomu podstawowego oraz wariant III.1.R – dla poziomu rozszerzonego
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia powyższe kryteria w stopniu na tyle zadawalającym, że jego poziom językowy, pomimo pewnych braków, nie prognozuje problemów w opanowaniu dalszych treści i umiejętności objętych programem nauczania. Zasób środków językowych pozwala mu na realizację wszystkich zadań wynikających z podstawy programowej.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który posługuje się ograniczonym zasobem środków językowych i nie jest w stanie zrealizować wszystkich zadań np. ma braki w zakresie rozumienia lub tworzenia wypowiedzi ustnej lub pisemnej, ale przy systematycznej pracy i pomocy ze strony nauczyciela ma możliwość zmierzenia się z bardziej złożonymi tekstami/ zadaniami leksykalno-gramatycznymi itp.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który ze względu na bardzo ograniczony zasób środków językowych nie jest w stanie spełnić większości wymagań określonych w podstawie programowej. Przy pomocy nauczyciela realizuje jedynie proste /typowe zadania obejmujące zakres podstawowy. Braki i zaległości mogą spowodować problemy z opanowaniem materiału w kolejnym semestrze lub klasie programowo wyższej.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, którego wiedza i zakres środków językowych uniemożliwiają realizację postawionych przed nim zadań. Uczeń, pomimo szans, które otrzymuje, nie poprawia cząstkowych ocen niedostatecznych, nie jest aktywny na lekcjach. Nie posiada wiedzy i umiejętności zawartych w wymaganiach określonych w Podstawie Programowej Języka Obcego Nowożytnego – wariant III.1.P
Nauczyciel wpisuje oceny śródroczne i roczne w terminach określonych w WZO, zgodnie z kalendarzem roku szkolnego. Warunki i tryb otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych są określone w WZO.
4. Obok oceniania sumującego nauczyciele wprowadzają elementy oceniania kształtującego:
1.Nauczyciele jasno określają na co będą zwracać uwagę przy ocenianiu.
2.Uczeń otrzymuje informację zwrotną od nauczyciela i wskazówki do dalszej pracy.
3.Nauczyciel zachęca uczniów do oceny koleżeńskiej i samooceny.
4. Uczniowie mogą być poproszeni o informacje zwrotną dla nauczyciela dotyczącą np. metod pracy, konkretnego typu zadań itp.