PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z INFORMATYKI
II Liceum Ogólnokształcące w Rzeszowie
Baran Mariusz, Dziwulski Bogdan, Franczyk Bogdan, Herma Arkadiusz
rok szkolny 2024/2025
1. Podstawa prawna do opracowania Przedmiotowych Zasad Oceniania PZO:
Przedmiotowy system oceniania został opracowany na podstawie wytycznych zawartych w:
1.1.Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 373) oraz art. 44zb ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915, z 2022 r. poz. 583, 1116).
1.2. Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania II Liceum Ogólnokształcącego w Rzeszowie
1.3. Podstawie Programowej z informatyki.
2. Nauczanie informatyki w II LO w Rzeszowie odbywa się według programu:
2.1. Informatyka 1-3. Program nauczania dla szkoły ponadpodstawowej. Zakres podstawowy, Grażyna Koba, Migra Sp. z o.o. 2022.
Klasy pierwsze, drugie i trzecie – poziom podstawowy
Informatyka 1 – 3. Podręcznik dla szkół ponadpodstawowych. Zakres podstawowy. Zestaw: Komputer i aplikacje + Algorytmika i programowanie.
Autor: Grażyna Koba, Katarzyna Koba - Gołaszewska
Nr dopuszczenia: 1142/1/2022 i 1142/2/2022
2.2. Program nauczania informatyki dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Informatyka na czasie. Zakres rozszerzony, klasa I – IV. Wydawnictwo Nowa Era. Autor: Zbigniew Talaga.
Klasa 1F – poziom rozszerzony
Informatyka na czasie. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres rozszerzony. 1
Wydawnictwo: Nowa Era
Autorzy: Janusz Mazur, Paweł Perekietka, Zbigniew Talaga, Janusz S. Wierzbicki
Nr dopuszczenia: MEN 1037/1/2019
Klasy 2F – poziom rozszerzony
Informatyka na czasie. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres rozszerzony. 2
Wydawnictwo: Nowa Era
Autor: Maciej Borowiecki
Nr dopuszczenia: MEN 1037/2/2020
Klasy 3F – poziom rozszerzony
Informatyka na czasie. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres rozszerzony. 3
Wydawnictwo: Nowa Era
Autorzy: M. Borowiecki, Z. Tadla, J. Mazur, P. Perekietka, J.S. Wierzbicki
Nr dopuszczenia: MEN 1037/3/2021
Klasy 4F – poziom rozszerzony
Informatyka na czasie. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres rozszerzony. 3
Wydawnictwo: Nowa Era
Autorzy: M. Borowiecki, Z. Tadla, J. Mazur, P. Perekietka, J.S. Wierzbicki
Nr dopuszczenia: MEN 1037/3/2021
3. Ocenianie:
Ocenianiu podlegać będą:
- odpowiedź ustna,
- praca na lekcji,
- praca domowa,
- praca samodzielna i twórcza,
- praca w zespołach,
- pisemna praca kontrolna, przy czym:
- kartkówka - obejmuje materiał najwyżej z trzech ostatnich tematów lub istotnego zagadnienia, problemu; może być niezapowiedziana, czas trwania – ok. 20 min., jeśli jest zapowiedziana, obowiązuje wpis do dziennika,
- sprawdzian (praca klasowa) – obejmuje większy zakres materiału; podawany do wiadomości uczniów co najmniej 1 tydzień wcześniej (obowiązuje wpis do dziennika).
- odpowiedzi ustne – oceniane są pod względem rzeczowości, stosowania języka informatycznego, umiejętności formułowania dłuższej wypowiedzi. Przy odpowiedzi ustnej obowiązuje znajomość materiału z trzech ostatnich lekcji, w przypadku lekcji powtórzeniowych z danego działu lub kilku tematów.
- zadania domowe są obowiązkowe dla każdego ucznia - celem ich jest pogłębienie, utrwalenie oraz rozszerzenie wiedzy, ćwiczenie samodzielności w posługiwaniu się zdobytą wiedzą i umiejętnościami, umiejętności zbierania informacji i korzystania z różnych źródeł wiedzy.
- referaty, prezentacje, projekty
Referat, prezentacja, projekt może być przygotowany przez jednego ucznia lub grupę. Ocenie podlega zarówno poziom wiedzy jak i środki informatyczne zastosowane do przygotowania opracowania. Ocenie podlega również przestrzeganie postanowień licencji dot. materiałów wykorzystanych do opracowania referatu, prezentacji lub projektu.
- praca na lekcjach – polega na systematycznej obserwacji uczniów tzn. umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów, współpracy w zespole, udziału w dyskusjach.
- udział w konkursach,, olimpiadach - profile rozszerzone
Za udział w konkursie z jednoczesnym awansem do następnego etapu uczeń otrzymuje ocenę bieżącą celującą. Za uzyskanie tytułu laureata uczeń otrzymuje celującą ocenę roczną.
Uczeń ma prawo w ciągu semestru jeden raz zgłosić nieprzygotowanie do zajęć bez podawania przyczyn z wyjątkiem zapowiadanych wcześniej sprawdzianów, kartkówek i uzgodnionych terminów odpowiedzi. Fakt ten zgłasza przed lekcją. Prawo do zgłaszania nieprzygotowania zostaje zawieszone na trzy tygodnie przed terminem ustalenia ocen śródrocznych i rocznych.
4. Kryteria oceniania osiągnięć ucznia
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- pracuje systematycznie i aktywnie na lekcji, opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania dla danego etapu kształcenia,
- posiada i wykorzystuje wiadomości oraz umiejętności z zakresu wymagań podstawy programowej i stosuje je do rozwiązania zadań problemowych o wyższym stopniu złożoności,
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych z zastosowaniem poznanych metod,
- proponuje rozwiązania pozwalające rozwiązywać zadania problemowe w sposób niekonwencjonalny,
- łączy wiedzę i umiejętności z różnych dziedzin,
- osiąga sukcesy w konkursach oraz w olimpiadach przedmiotowych,
- samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- pracuje systematycznie i aktywnie na lekcji, opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone w wymaganiach podstawy programowej dla danego etapu kształcenia,
- wykazuje dużą samodzielność, bez pomocy potrafi pozyskać wiedzę z innych źródeł,
- potrafi samodzielnie formułować wnioski i rozwiązywać zadania problemowe, dokonywać analizy i syntezy nowych dla niego zjawisk
- biegle posługuje się oprogramowaniem komputerowym niezbędnym do realizacji zadań,
- samodzielnie rozwiązuje zadania o dużym stopniu trudności,
- poprawnie posługuje się językiem informatycznym.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- pracuje systematycznie i aktywnie na lekcji, opanował w znacznym zakresie wiadomości i umiejętności określone w wymaganiach podstawy programowej dla danego etapu kształcenia,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań i problemów,
- samodzielnie rozwiązuje zadania typowe o średnim stopniu trudności,
- zna i rozumie podstawowe pojęcia używane w informatyce,
- potrafi przeprowadzić prostą analizę problemową.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- pracuje systematycznie, opanował w zakresie podstawowym wiadomości i umiejętności określone w wymaganiach podstawy programowej dla danego etapu kształcenia, które są konieczne do dalszego kształcenia,
- z pomocą nauczyciela poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania typowych zadań i problemów o średnim stopniu trudności,
- samodzielnie lub z pomocą nauczyciela korzysta z innych źródeł wiedzy,
- zna i rozumie podstawowe pojęcia informatyczne.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- pracuje nie zawsze systematycznie, ma braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych w wymaganiach podstawy programowej dla danego etapu kształcenia, ale nie ograniczają one możliwości dalszego kształcenia, jednocześnie mogą spowodować wystąpienie problemów z opanowaniem następnych partii materiału i uniemożliwić nadrobienie zaległości,
- z pomocą nauczyciela rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o minimalnym stopniu trudności,
- zna najprostsze pojęcia informatyczne,
- poprawnie wykonuje proste operacje przy wykorzystaniu narzędzi informatycznych,
- wykazuje chęć współpracy w celu uzupełnienia braków w wiadomościach i umiejętnościach.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował w stopniu podstawowym wiadomości i umiejętności określonych programem dla danego etapu kształcenia, koniecznych dla dalszego kontynuowania nauki,
- nie potrafi rozwiązać zadań praktycznych o elementarnym stopniu trudności, nawet przy zastosowaniu pomocy nauczyciela,
- nie zna najprostszych pojęć informatycznych,
- nie wykazuje zadawalającej aktywności poznawczej i chęci do pracy.
5. Zasady oceniania.
Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia, informowanie ucznia o jego poziomie przyswojenia wiedzy, postępach w opanowaniu wiadomości i umiejętności, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.
- Zasady oceniania obowiązujące podczas nauczania stacjonarnego
Zadania ze sprawdzianów, prac klasowych i kartkówek oceniane są punktowo, a o ogólnej ocenie decyduje suma zdobytych punktów. Punkty przeliczane są na procenty, a te na oceny według skali:
- 100% możliwych do zdobycia punktów = ocena celująca
- 99 – 98% możliwych do zdobycia punktów = ocena plus (+) bardzo dobry
- 97 – 90% możliwych do zdobycia punktów = ocena bardzo dobry
- 89 – 85% możliwych do zdobycia punktów = ocena plus (+) dobry
- 84 – 75% możliwych do zdobycia punktów = ocena dobry
- 74 – 70% możliwych do zdobycia punktów = ocena plus (+) dostateczny
- 69 – 50% możliwych do zdobycia punktów = ocena dostateczny
- 49 – 46% możliwych do zdobycia punktów = ocena plus (+) dopuszczający
- 45 – 40% możliwych do zdobycia punktów = ocena dopuszczający
- 0 – 39% możliwych do zdobycia punktów = ocena niedostateczny
Wyniki maturalnych testów diagnostycznych lub próbnych egzaminów maturalnych wpisywane są do dziennika w postaci uzyskanego wyniku procentowego. Wyniki mogą być brane pod uwagę przy wystawianiu śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych.
- W przypadku ocen bieżących dopuszcza się stosowanie znaków plus (+) i minus (-).
- Oceny roczne i śródroczne wystawia się bez znaków plus (+) i minus (-).
- Dopuszcza się dodatkowo stosowanie znaków:
- nb. – informacja o nieobecności ucznia podczas sprawdzania wiadomości i umiejętności,
- np. – informacja o nieprzygotowaniu ucznia do lekcji,
- bz. – informacja o braku zadania domowego,
- bm. – brak włączonego mikrofonu podczas lekcji zdalnych.
- Uczeń może poprawiać ocenę niedostateczną lub dopuszczającą w wyznaczonym terminie i na warunkach określonych przez nauczyciela. Termin poprawy pracy uczeń ustala z nauczycielem w ciągu 7 dni od otrzymania w/w oceny. Uczeń przystępuje do poprawy tylko jeden raz. W przypadku oceny niedostatecznej z pracy pisemnej warunkiem poprawy jest napisanie pracy w pierwszym terminie lub terminie uzgodnionym z nauczycielem.
- Ocena otrzymana w terminie podstawowym oraz z poprawy zostają zapisane w dzienniku i są brane pod uwagę przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej śródrocznej lub rocznej.
- W sytuacji, gdy uczeń nie poprawił oceny, to jest otrzymał z poprawy ocenę niedostateczną, zostaje ona zapisana w nawiasie i nie wpływa na ustalenie oceny klasyfikacyjnej śródrocznej i rocznej.
- Zasady oceniania obowiązujące podczas nauczania zdalnego.
Przy ocenianiu uczniów w czasie nauczania zdalnego obowiązuje skala ocen stosowana dotychczas. Ocenianiu podlegają następujące aktywności uczniów:
- odpowiedzi ustne,
- prace pisemne,
- praca na zajęciach,
- terminowość odsyłania prac,
- postawa ucznia wobec przedmiotu.
Przesyłanie prac pisemnych odbywa się w sposób zaproponowany przez nauczyciela (e-dziennik, e-mail, Office 365 aplikacja Teams).
Przedmiotowe Zasady Oceniania w nauczaniu zdalnym na odległość ma charakter przejściowy i wprowadza się go w celu umożliwienia realizacji podstawy programowej oraz monitorowania postępów edukacyjnych uczniów w okresie, w którym tradycyjna forma realizacji zajęć jest niemożliwa do kontynuowania na terenie szkoły.
- Zasady oceniania obowiązujące podczas nauczania stacjonarnego i zdalnego w przypadku stwierdzenia niesamodzielności pracy ucznia.
Zgodnie z zapisami WZO dopuszcza się ustalenie oceny niedostatecznej w przypadku stwierdzenia niesamodzielnej pracy ucznia.
6. Klasyfikacja śródroczna i roczna.
Ocena uwzględnia poziom wiedzy i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności odpowiednio do wymagań kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia dla danego etapu edukacyjnego, wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych programów nauczania dla zajęć dodatkowych, zgodnie ze Statutem i WZO. Ocena śródroczna i roczna nie jest średnią arytmetyczną, średnią ważoną ocen bieżących.
Ocena śródroczna wystawiana na podstawie ocen bieżących, uzyskanych w pierwszym półroczu z uwzględnieniem postępów w nauce czynionych przez ucznia zgodnie ze statutem.
Ocena roczna jest wystawiana na podstawie ocen bieżących, uzyskanych w drugim półroczu, uzyskanej oceny śródrocznej z uwzględnieniem postępów w nauce czynionych przez ucznia zgodnie ze statutem.
Przy ustalaniu wyżej wymienionych ocen decydujące znaczenie mają stopnie otrzymane z dłuższych pisemnych prac klasowych, sprawdzianów i innych form sprawdzania wiadomości i umiejętności, obejmujących szerszy zakres materiału; zapisanych w dzienniku kolorem czerwonym.
Warunki i tryb uzyskiwania wyższej niż ustalonej przez nauczyciela rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych określone są w Statucie i WZO II LO w Rzeszowie.
W przypadku profili rozszerzonych ocenę roczną celującą może również uzyskać uczeń, który brał udział w konkursach informatycznych i olimpiadzie i zakwalifikował się do wyższych etapów, mimo uzyskania niższych niż oceny celujące ocen bieżących lub oceny śródrocznej niższej niż celująca.
- W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej śródrocznej uczeń ma obowiązek zaliczenia wskazanego przez nauczyciela materiału w ustalonym terminie, jednak nie później niż do ostatniego dnia roboczego marca. Wychowawca informuje o tym rodziców lub prawnych opiekunów. Konsekwencją niezaliczenia I semestru jest obligatoryjne obniżenie oceny rocznej o jeden stopień w skali ocen.
- Uczeń nieklasyfikowany w czasie klasyfikacji śródrocznej ma obowiązek zaliczenia wskazanego przez nauczyciela materiału w ustalonym terminie, jednak nie później niż do ostatniego dnia roboczego marca. Wychowawca informuje o tym rodziców lub prawnych opiekunów. Konsekwencją niezaliczenia I semestru jest obligatoryjne obniżenie oceny rocznej o jeden stopień w skali.
- Przewidywane roczne oceny klasyfikacyjne podane są do wiadomości uczniom i rodzicom (prawnym opiekunom) w terminie i formie określonych w Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania (WZO).
7. Zasady dotyczące pisania sprawdzianów i ich poprawiania
- Uczeń ma obowiązek napisania każdego zapowiedzianego sprawdzianu i kartkówki.
- W przypadku nieobecności na pisemnej pracy klasowej uczeń ma obowiązek, w terminie do siedmiu dni po powrocie na zajęcia (również zajęcia zdalne), zgłosić się do nauczyciela w celu wyznaczenia terminu zaliczania materiału objętego sprawdzianem. Wiedza i umiejętności są sprawdzane w terminach i formach ustalanych przez nauczyciela. Jeżeli uczeń nie zgłosi się w celu ustalenia terminu zaliczania materiału objętego sprawdzianem lub nie wywiąże się z obowiązku zaliczenia materiału objętego sprawdzianem w drugim terminie, nauczyciel może przeprowadzić sprawdzian bez wcześniejszego informowania ucznia.