PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z INFORMATYKI

II Liceum Ogólnokształcące w Rzeszowie

Baran Mariusz, Dziwulski Bogdan, Franczyk Bogdan, Herma Arkadiusz

rok szkolny 2024/2025

 

 

1. Podstawa prawna do opracowania Przedmiotowych Zasad Oceniania PZO:

Przedmiotowy system oceniania został opracowany na podstawie wytycznych zawartych w:

1.1.Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 373) oraz art. 44zb ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915, z 2022 r. poz. 583, 1116).

1.2. Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania II Liceum Ogólnokształcącego w Rzeszowie

1.3. Podstawie Programowej z informatyki.

 

2. Nauczanie informatyki w II LO w Rzeszowie odbywa się według programu:

2.1. Informatyka 1-3. Program nauczania dla szkoły ponadpodstawowej. Zakres podstawowy, Grażyna Koba, Migra Sp. z o.o. 2022.

 

Klasy pierwsze, drugie i trzecie – poziom podstawowy

Informatyka 1 – 3. Podręcznik dla szkół ponadpodstawowych. Zakres podstawowy. Zestaw: Komputer i aplikacje + Algorytmika i programowanie.

Autor: Grażyna Koba, Katarzyna Koba - Gołaszewska

Nr dopuszczenia: 1142/1/2022 i 1142/2/2022

 

2.2. Program nauczania informatyki dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Informatyka na czasie. Zakres rozszerzony, klasa I – IV. Wydawnictwo Nowa Era. Autor: Zbigniew Talaga.

 

Klasa 1F – poziom rozszerzony

Informatyka na czasie. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres rozszerzony. 1

Wydawnictwo: Nowa Era

Autorzy: Janusz Mazur, Paweł Perekietka, Zbigniew Talaga, Janusz S. Wierzbicki

Nr dopuszczenia:  MEN 1037/1/2019

 

Klasy 2F – poziom rozszerzony

Informatyka na czasie. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres rozszerzony. 2

Wydawnictwo: Nowa Era

Autor: Maciej Borowiecki

Nr dopuszczenia:  MEN 1037/2/2020

 

Klasy 3F – poziom rozszerzony

Informatyka na czasie. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres rozszerzony. 3

Wydawnictwo: Nowa Era

Autorzy: M. Borowiecki, Z. Tadla, J. Mazur, P. Perekietka, J.S. Wierzbicki

Nr dopuszczenia:  MEN 1037/3/2021

 

Klasy 4F – poziom rozszerzony

Informatyka na czasie. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres rozszerzony. 3

Wydawnictwo: Nowa Era

Autorzy: M. Borowiecki, Z. Tadla, J. Mazur, P. Perekietka, J.S. Wierzbicki

Nr dopuszczenia:  MEN 1037/3/2021

 

3. Ocenianie:

Ocenianiu podlegać będą:

  • odpowiedź ustna,
  • praca na lekcji,
  • praca domowa,
  • praca samodzielna i twórcza,
  • praca w zespołach,
  • pisemna praca kontrolna, przy czym:
  • kartkówka - obejmuje materiał najwyżej z trzech ostatnich tematów lub istotnego zagadnienia, problemu; może być niezapowiedziana, czas trwania – ok. 20 min., jeśli jest zapowiedziana, obowiązuje wpis do dziennika,
  • sprawdzian (praca klasowa) – obejmuje większy zakres materiału; podawany do wiadomości uczniów co najmniej 1 tydzień wcześniej (obowiązuje wpis do dziennika).
  • odpowiedzi ustne oceniane są pod względem rzeczowości, stosowania języka informatycznego, umiejętności formułowania dłuższej wypowiedzi. Przy odpowiedzi ustnej obowiązuje znajomość materiału z trzech ostatnich lekcji, w przypadku lekcji powtórzeniowych z danego działu lub kilku tematów.
  • zadania domowe są obowiązkowe dla każdego ucznia - celem ich jest pogłębienie, utrwalenie oraz rozszerzenie wiedzy, ćwiczenie samodzielności w posługiwaniu się zdobytą wiedzą i umiejętnościami, umiejętności zbierania informacji i korzystania z różnych źródeł wiedzy.
  • referaty, prezentacje, projekty

Referat, prezentacja, projekt może być przygotowany przez jednego ucznia lub grupę. Ocenie podlega zarówno poziom wiedzy jak i środki informatyczne zastosowane do przygotowania opracowania. Ocenie podlega również przestrzeganie postanowień licencji dot. materiałów wykorzystanych do opracowania referatu, prezentacji lub projektu.

  • praca na lekcjach – polega na systematycznej obserwacji uczniów tzn. umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów, współpracy w zespole, udziału w dyskusjach.
  • udział w konkursach,, olimpiadach - profile rozszerzone

Za udział w konkursie z jednoczesnym awansem do następnego etapu uczeń otrzymuje ocenę bieżącą celującą. Za uzyskanie tytułu laureata uczeń otrzymuje celującą ocenę roczną.

Uczeń ma prawo w ciągu semestru jeden raz zgłosić nieprzygotowanie do zajęć bez podawania przyczyn z wyjątkiem zapowiadanych wcześniej sprawdzianów, kartkówek i uzgodnionych terminów odpowiedzi. Fakt ten zgłasza przed lekcją. Prawo do zgłaszania nieprzygotowania zostaje zawieszone na trzy tygodnie przed terminem ustalenia ocen śródrocznych i rocznych.

 

4. Kryteria oceniania osiągnięć ucznia

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

  • pracuje systematycznie i aktywnie na lekcji, opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania dla danego etapu kształcenia,
  • posiada i wykorzystuje wiadomości oraz umiejętności z zakresu wymagań podstawy programowej i stosuje je do rozwiązania zadań problemowych o wyższym stopniu złożoności,
  • biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych z zastosowaniem poznanych metod,
  • proponuje rozwiązania pozwalające rozwiązywać zadania problemowe w sposób  niekonwencjonalny,
  • łączy wiedzę i umiejętności z różnych dziedzin,
  • osiąga sukcesy w konkursach oraz w olimpiadach przedmiotowych,
  • samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia.

 

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • pracuje systematycznie i aktywnie na lekcji, opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone w wymaganiach podstawy programowej dla danego etapu kształcenia,
  • wykazuje dużą samodzielność, bez pomocy potrafi pozyskać wiedzę z innych źródeł,
  • potrafi samodzielnie formułować wnioski i rozwiązywać zadania problemowe, dokonywać  analizy i syntezy nowych dla niego zjawisk
  • biegle posługuje się oprogramowaniem komputerowym niezbędnym do realizacji zadań,
  • samodzielnie rozwiązuje zadania o dużym stopniu trudności,
  • poprawnie posługuje się językiem informatycznym.

 

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • pracuje  systematycznie i aktywnie na lekcji, opanował w znacznym zakresie wiadomości i umiejętności określone w wymaganiach podstawy programowej dla danego etapu kształcenia,
  • poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań i problemów,
  • samodzielnie rozwiązuje zadania typowe o średnim stopniu trudności,
  • zna i rozumie podstawowe pojęcia używane w informatyce,
  • potrafi przeprowadzić prostą analizę problemową.

 

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • pracuje systematycznie, opanował w zakresie podstawowym wiadomości i umiejętności określone w wymaganiach podstawy programowej dla danego etapu kształcenia, które są konieczne do dalszego kształcenia,
  • z pomocą nauczyciela poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania typowych zadań i problemów o średnim stopniu trudności,
  • samodzielnie lub z pomocą nauczyciela korzysta z innych źródeł wiedzy,
  • zna i rozumie podstawowe pojęcia informatyczne.

 

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

  • pracuje nie zawsze systematycznie, ma braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych w wymaganiach podstawy programowej dla danego etapu kształcenia, ale nie ograniczają one możliwości dalszego kształcenia, jednocześnie mogą spowodować wystąpienie problemów z opanowaniem  następnych partii materiału i uniemożliwić nadrobienie zaległości,
  • z pomocą nauczyciela rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o minimalnym stopniu trudności,
  • zna najprostsze pojęcia informatyczne,
  • poprawnie wykonuje proste operacje przy wykorzystaniu narzędzi informatycznych,
  • wykazuje chęć współpracy w celu uzupełnienia braków w wiadomościach i umiejętnościach.

 

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • nie opanował w stopniu podstawowym wiadomości i umiejętności określonych programem dla danego etapu kształcenia, koniecznych dla dalszego kontynuowania nauki,
  • nie potrafi rozwiązać zadań praktycznych o elementarnym stopniu trudności, nawet przy zastosowaniu pomocy nauczyciela,
  • nie zna najprostszych pojęć informatycznych,
  • nie wykazuje zadawalającej aktywności poznawczej i chęci do pracy.

 

5. Zasady oceniania. 

Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia, informowanie ucznia o jego poziomie przyswojenia wiedzy, postępach w opanowaniu wiadomości i umiejętności, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.

  1. Zasady oceniania obowiązujące podczas nauczania stacjonarnego

Zadania ze sprawdzianów, prac klasowych i kartkówek oceniane są punktowo, a o ogólnej ocenie decyduje suma zdobytych punktów. Punkty przeliczane są na procenty, a te na oceny według skali:

  • 100%               możliwych do zdobycia punktów = ocena celująca
  • 99 – 98%         możliwych do zdobycia punktów = ocena plus (+) bardzo dobry
  • 97 – 90%         możliwych do zdobycia punktów = ocena bardzo dobry
  • 89 – 85%         możliwych do zdobycia punktów = ocena plus (+) dobry
  • 84 – 75%         możliwych do zdobycia punktów = ocena dobry
  • 74 – 70%         możliwych do zdobycia punktów = ocena plus (+) dostateczny
  • 69 – 50%         możliwych do zdobycia punktów = ocena dostateczny
  • 49 – 46%         możliwych do zdobycia punktów = ocena plus (+) dopuszczający
  • 45 – 40%         możliwych do zdobycia punktów = ocena dopuszczający
  •   0 – 39%         możliwych do zdobycia punktów = ocena niedostateczny

Wyniki maturalnych testów diagnostycznych lub próbnych egzaminów maturalnych wpisywane są do dziennika w postaci uzyskanego wyniku procentowego. Wyniki mogą być brane pod uwagę przy wystawianiu śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych.

  1. W przypadku ocen bieżących dopuszcza się stosowanie znaków plus (+) i minus (-).
  2. Oceny roczne i śródroczne wystawia się bez znaków plus (+) i minus (-).
  3. Dopuszcza się dodatkowo stosowanie znaków:
    1. nb. – informacja o nieobecności ucznia podczas sprawdzania wiadomości i umiejętności,
    2. np. – informacja o nieprzygotowaniu ucznia do lekcji,
    3. bz. – informacja o braku zadania domowego,
    4. bm. – brak włączonego mikrofonu podczas lekcji zdalnych.
  4. Uczeń może poprawiać ocenę niedostateczną lub dopuszczającą w wyznaczonym terminie i na warunkach określonych przez nauczyciela. Termin poprawy pracy uczeń ustala z nauczycielem w ciągu 7 dni od otrzymania w/w oceny. Uczeń przystępuje do poprawy tylko jeden raz. W przypadku oceny niedostatecznej z pracy pisemnej warunkiem poprawy jest napisanie pracy w pierwszym terminie lub terminie uzgodnionym z nauczycielem.
  5. Ocena otrzymana w terminie podstawowym oraz z poprawy zostają zapisane w dzienniku i są brane pod uwagę przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej śródrocznej lub rocznej.
  6. W sytuacji, gdy uczeń nie poprawił oceny, to jest otrzymał z poprawy ocenę niedostateczną, zostaje ona zapisana w nawiasie i nie wpływa na ustalenie oceny klasyfikacyjnej śródrocznej i rocznej.

 

  1. Zasady oceniania obowiązujące podczas nauczania zdalnego.

Przy ocenianiu uczniów w czasie nauczania zdalnego obowiązuje skala ocen stosowana dotychczas. Ocenianiu podlegają następujące aktywności uczniów:

  • odpowiedzi ustne,
  • prace pisemne,
  • praca na zajęciach,
  • terminowość odsyłania prac,
  • postawa ucznia wobec przedmiotu.

Przesyłanie prac pisemnych odbywa się w sposób zaproponowany przez nauczyciela (e-dziennik, e-mail, Office 365 aplikacja Teams).

Przedmiotowe Zasady Oceniania w nauczaniu zdalnym na odległość ma charakter przejściowy i wprowadza się go w celu umożliwienia realizacji podstawy programowej oraz monitorowania postępów edukacyjnych uczniów w okresie, w którym tradycyjna forma realizacji zajęć jest niemożliwa do kontynuowania na terenie szkoły.

 

  1. Zasady oceniania obowiązujące podczas nauczania stacjonarnego i zdalnego w przypadku stwierdzenia niesamodzielności pracy ucznia.

Zgodnie z zapisami WZO dopuszcza się ustalenie oceny niedostatecznej w przypadku stwierdzenia niesamodzielnej pracy ucznia.

 

6. Klasyfikacja śródroczna i roczna.

Ocena uwzględnia poziom wiedzy i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności odpowiednio do wymagań kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia dla danego etapu edukacyjnego, wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych programów nauczania dla zajęć dodatkowych, zgodnie ze Statutem i WZO. Ocena śródroczna i roczna nie jest średnią arytmetyczną, średnią ważoną ocen bieżących.

Ocena śródroczna wystawiana na podstawie ocen bieżących, uzyskanych w pierwszym półroczu z uwzględnieniem postępów w nauce czynionych przez ucznia zgodnie ze statutem.

Ocena roczna jest wystawiana na podstawie ocen bieżących, uzyskanych w drugim półroczu, uzyskanej oceny śródrocznej z uwzględnieniem postępów w nauce czynionych przez ucznia zgodnie ze statutem.

Przy ustalaniu wyżej wymienionych ocen decydujące znaczenie mają stopnie otrzymane z dłuższych pisemnych prac klasowych, sprawdzianów i innych form sprawdzania wiadomości i umiejętności, obejmujących szerszy zakres materiału; zapisanych w dzienniku kolorem czerwonym.

Warunki i tryb uzyskiwania wyższej niż ustalonej przez nauczyciela rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych określone są w Statucie i WZO II LO w  Rzeszowie.

 

W przypadku profili rozszerzonych ocenę roczną celującą może również uzyskać uczeń, który brał udział w konkursach informatycznych i olimpiadzie i zakwalifikował się do wyższych etapów, mimo uzyskania niższych niż oceny celujące ocen bieżących lub oceny śródrocznej niższej niż celująca.

  1. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej śródrocznej uczeń ma obowiązek zaliczenia wskazanego przez nauczyciela materiału w ustalonym terminie, jednak nie później niż do ostatniego dnia roboczego marca. Wychowawca informuje o tym rodziców lub prawnych opiekunów. Konsekwencją niezaliczenia I semestru jest obligatoryjne obniżenie oceny rocznej o jeden stopień w skali ocen.
  2. Uczeń nieklasyfikowany w czasie klasyfikacji śródrocznej ma obowiązek zaliczenia wskazanego przez nauczyciela materiału w ustalonym terminie, jednak nie później niż do ostatniego dnia roboczego marca. Wychowawca informuje o tym rodziców lub prawnych opiekunów. Konsekwencją niezaliczenia I semestru jest obligatoryjne obniżenie oceny rocznej o jeden stopień w skali.
  3. Przewidywane roczne oceny klasyfikacyjne podane są do wiadomości uczniom i rodzicom (prawnym opiekunom) w terminie i formie określonych w Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania (WZO).

 

7. Zasady dotyczące pisania sprawdzianów i ich poprawiania

  • Uczeń ma obowiązek napisania każdego zapowiedzianego sprawdzianu i kartkówki.
  • W przypadku nieobecności na pisemnej pracy klasowej uczeń ma obowiązek, w terminie do siedmiu dni po powrocie na zajęcia (również zajęcia zdalne), zgłosić się do nauczyciela w celu wyznaczenia terminu zaliczania materiału objętego sprawdzianem. Wiedza i umiejętności są sprawdzane w terminach i formach ustalanych przez nauczyciela. Jeżeli uczeń nie zgłosi się w celu ustalenia terminu zaliczania materiału objętego sprawdzianem lub nie wywiąże się z obowiązku zaliczenia materiału objętego sprawdzianem w drugim terminie, nauczyciel może przeprowadzić sprawdzian bez wcześniejszego informowania ucznia.
Fanpage 2LO