Przedmiotowe zasady oceniania z przedmiotu

BIOLOGIA

II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE W RZESZOWIE

                                                      obowiązujące w roku szkolnym 2024/2025

 

1. Za podstawowe kryteria oceny przyjmuje się:

a) zapamiętanie wiadomości

b) stosowanie wiadomości

c) korzystanie z różnych źródeł wiedzy: literatury popularnonaukowej, internetu, czasopism

d) rozumienie tekstu

e) prawidłowe wnioskowania i interpretacji

f) rozwiązywanie problemów otwartych

g) pomysłowość

h) praktyczne wykorzystania wiedzy, zastosowania w codziennych sytuacjach

i) stosowanie terminologii przedmiotowej

j) posługiwanie się sprzętem w pracowniach

k) systematyczność pracy

l) uczestnictwo w dodatkowych zajęciach, olimpiadach i konkursach przedmiotowych

m) aktywność na lekcji

2. Ocenie podlega:

a) Praca pisemna

b) Odpowiedź ustna

c) Zadanie domowe

d) Aktywność na lekcji

e) Referaty, prezentacje

f) Samodzielna dodatkowa praca

g) Uczestnictwo w konkursach, olimpiadach i kółkach zainteresowań

3.Kryteria oceniania na poszczególną ocenę w skali od 1-6: 

1.  stopień celujący otrzymuje uczeń, który:

     a) opanował treści i umiejętności wykraczające poza program danej klasy,

    b) rozwiązuje problemy teoretyczne lub praktyczne w ramach programu danej klasy biegle posługując się zdobytymi wiadomościami,

     c) potrafi rozwiązać zadania wykraczające poza program nauczania,

     d) potrafi on selekcjonować i hierarchizować wiadomości,

     e) proponuje rozwiązania nietypowe,

     f) samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,

     g) odnosi sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych kwalifikując się do finałów;

2.  stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:

     a) opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie (poziom wymagań dopełniających),

     b) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,

     c) samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania,

     d) potrafi zastosować posiadaną wiedzę i umiejętności do rozwiązania zadań i problemów w nowych sytuacjach;

3. stopień dobry otrzymuje uczeń, który:

    a) opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania przedmiotu w danej klasie  (poziom wymagań rozszerzających),

    b) poprawnie stosuje wiedzę i umiejętności,

    c) rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne;

    d)  właściwie stosuje terminologię przedmiotową, a także wiadomości w sytuacjach typowych wg wzorów znanych z lekcji i podręcznika,

    e)  samodzielnie pracuje z podręcznikiem i materiałem źródłowym oraz aktywnie uczestniczy w zajęciach.

4. stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:

   a) opanował podstawowe treści i umiejętności określone programem nauczania przedmiotu w danej klasie (poziom wymagań podstawowych),

   b) rozwiązuje zadania typowe o średnim stopniu trudności, czasami z pomocą nauczyciela;

   c) przyswojone wiadomości i umiejętności są stosunkowo łatwe, użyteczne w życiu codziennym i absolutnie niezbędne do kontynuowania nauki na wyższym poziomie;

5.  stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:

    a) wykazuje liczne braki w opanowaniu materiału programowego przewidzianego dla danej klasy;

    b) przyswoił wiadomości i umiejętności umożliwiające świadome korzystanie z lekcji i konieczne do dalszej edukacji (poziom wymagań koniecznych);

    c) z pomocą nauczyciela; rozwiązuje zadania typowe o niewielkim stopniu trudności,

6.  stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:

    a) nie opanował poziomu wymagań koniecznych,

    b) jego braki w opanowaniu materiału programowego przewidzianego dla danej klasy uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy i umiejętności w zakresie danych zajęć edukacyjnych.

7.Celem przedmiotowego systemu oceniania jest:

  • Notowanie postępów  i osiągnięć ucznia,
  • Stymulowanie procesu nauczania i uczenia się
  • Motywowanie uczniów do pracy

8. Prace pisemne, czyli sprawdziany i kartkówki, punktowane jako procent maksymalnej liczby punktów.

Ocena

Przedział procentowy

 celujący

100 %

bardzo dobry plus

98% - 99%

bardzo dobry

90% - 97%

dobry plus

85% - 89%

dobry

75% - 84%

dostateczny plus

70% - 74%

dostateczny

50% - 69%

dopuszczający plus

46% - 49%

dopuszczający

40% - 45%

niedostateczny

0% - 39%

 

9.Pisemne sprawdziany wiadomości

- Ilość prac pisemnych w ciągu semestru wynika z rozkładu materiału dla danej klasy

- Prace pisemne mogą obejmować zadania testowe zamknięte, zadania otwarte, opracowanie ćwiczeń

- Kartkówki – krótki pisemny sprawdzian wiadomości z 3 ostatnich lekcji

- W razie nieobecności ucznia na sprawdzianie uczeń jest obowiązany do zaliczenia go w terminie ustalonym przez nauczyciela - nie dłużej niż 2 tygodnie po powrocie ucznia

- W przypadku oceny niedostatecznej ze sprawdzianu uczeń zobowiązany jest zaliczyć go w terminie ustalonym przez nauczyciela nie dłużej niż 2 tygodnie po oddaniu pracy

- Uczeń ma obowiązek poprawy każdej oceny niedostatecznej ze sprawdzianu. Uczeń może przystąpić do poprawy jednej oceny dopuszczającej w semestrze.

- Jeżeli w wymaganym terminie uczeń nie przystąpi do sprawdzianu, nauczyciel wpisuje znak „nb” jako informacja o nienapisanym sprawdzianie.

- Uczeń ma prawo do przystąpienia do jednej poprawy oceny.

- Wszystkie oceny z pierwszych terminów sprawdzianów i popraw są wpisywane do dziennika.

- Wszystkie oceny brane są pod uwagę przy ogólnej ocenie.

- Nauczyciel ma obowiązek zapowiedzieć sprawdzian pisemny przynajmniej 1 tydzień przed planowaną datą sprawdzianu.

- Pozostałe przepisy związane z pracami pisemnymi reguluje Statut Szkoły.

10.Uczeń może otrzymywać ocenę za pracę na lekcji.

11.Uczeń zobowiązany jest do prowadzenia zeszytu przedmiotowego.

12.Na ocenę śródroczną i roczną ma wpływ stosunek ucznia do przedmiotu.

13.. Oceny wystawiane przez nauczyciela są jawne

  • w ocenianiu bieżącym dopuszcza się możliwość stosowania rozszerzonej skali ocen przez stosowanie znaków +(plus) , - (minus)

14. Odpowiedź ustna

- Ocenie podlega merytoryczna poprawność prezentowanego zagadnienia i sposób prezentacji

- Ocenie podlegają wiadomości z ostatnich lekcji, bieżącego materiału oraz zadania domowego

- Przy jednej godzinie przedmiotu uczeń ma prawo do  jednego  nieprzygotowania w semestrze natomiast przy dwóch i więcej lekcjach w tygodniu - do dwóch  zgłoszeń nieprzygotowania z wyłączeniem lekcji powtórzeniowych, sprawdzianów i zapowiedzianych kartkówek.

15. Ocena semestralna i roczna

- Ocenę semestralną i roczną nauczyciel proponuje na podstawie uzyskanych ocen cząstkowych, frekwencji, aktywności  i zaangażowania na lekcji,zgodnie z zasadami przedstawionymi w WZO.

- Uczeń ma prawo do uzyskania od nauczyciela pełnego uzasadnienia proponowanej oceny.

16. Podczas zajęć lekcyjnych ucznia obowiązuje zakaz używania telefonu komórkowego, wyjątkiem od

   tej zasady jest sytuacja, gdy telefon komórkowy jest potrzebny do przeprowadzenia lekcji i gdy

   nauczyciel zezwala na jego używanie.

 

17.Nauczyciel ma obowiązek poinformować rodziców i wychowawcę w wypadku utrzymujących się

       problemów ucznia z nauką przedmiotu.

 

Sposób informowania uczniów.
Na pierwszych godzinach lekcyjnych nauczyciel zapoznaje uczniów z PZO. 
Oceny cząstkowe są jawne, oparte o opracowane kryteria. Sprawdziany i inne prace pisemne są przechowywane w szkole do końca danego roku szkolnego.
 
Sposoby informowania rodziców.
O ocenach cząstkowych lub klasyfikacyjnych informuje się rodziców na zebraniach rodzicielskich lub w czasie indywidualnych spotkań z rodzicami udostępniając zestawienie ocen. Rodzic/opiekun prawny jest zobowiązany do zapoznania się z ocenami i postępami ucznia poprzez dziennik elektroniczny. Informacja o grożącej ocenie niedostatecznej klasyfikacyjnej jest przekazywana zgodnie z procedurą WZO.

 

 

Fanpage 2LO