
Przedmiotowe zasady oceniania z chemii
w II Liceum Ogólnokształcącym w Rzeszowie
w roku szkolnym 2024/2025
(aktualizacja - sierpień 2024 r.)
Cele edukacyjne z chemii
- nabycie umiejętności obserwacji i opisu zjawisk chemicznych zachodzących w otaczającym świecie
- poznanie znaczenia wiedzy chemicznej w procesach przetwarzania materii przez człowieka
- nabycie umiejętności posługiwania się wiedzą chemiczną
- nabycie umiejętności i nawyku postępowania zgodnego z zasadami dbałości o własne zdrowie i ochronę środowiska
Cele kształcenia
- Wykorzystanie i tworzenie informacji.
Uczeń korzysta z chemicznych tekstów źródłowych, biegle wykorzystuje nowoczesne technologie informatyczne do pozyskiwania, przetwarzania, tworzenia i prezentowania informacji. Krytycznie odnosi się do pozyskiwanych informacji.
- Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów.
Uczeń rozumie podstawowe pojęcia, prawa i zjawiska chemiczne; opisuje właściwości najważniejszych pierwiastków i ich związków chemicznych; dostrzega zależności pomiędzy budową substancji a jej właściwościami fizycznymi i chemicznymi; stawia hipotezy dotyczące wyjaśniania problemów chemicznych i planuje eksperymenty dla ich weryfikacji; na ich podstawie samodzielnie formułuje i uzasadnia opinie i sądy.
- Opanowanie czynności praktycznych.
Uczeń bezpiecznie posługuje się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi; projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne.
Po zrealizowaniu programu uczniowie będą:
- znali najważniejsze informacje o właściwościach fizycznych i chemicznych oraz zastosowaniu pierwiastków i związków chemicznych
- umieli wyjaśnić na gruncie teorii atomistycznej fakty poznane na lekcjach chemii bądź znane im z życia codziennego
- posługiwali się nazewnictwem, symbolami, nazwami, równaniami reakcji w zakresie poznanych teorii chemicznych
- stosowali poznane wiadomości i umiejętności w życiu codziennym
- traktowali przyrodę jako całość oraz znali i rozumieli – od strony chemicznej – najważniejsze problemy z zakresu ochrony środowiska
- rozumieli i akceptowali znaczenie wiedzy chemicznej jako elementu wykształcenia ogólnego, uzupełniając ją i poszerzając w razie potrzeby samodzielnie
Ogólne kryteria oceniania z chemii zgodne z WZO w II LO
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej w stopniu bardzo wysokim
- doskonale posługuje się wiedzą i umiejętnościami w rozwiązywaniu zadań trudnych, problematycznych, wymagających zastosowania nietypowych schematów i syntetycznego myślenia,
- potrafi korzystać z różnych źródeł informacji nie tylko tych wskazanych przez nauczyciela,
- potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych),
- proponuje rozwiązania nietypowe,
- umie formułować problemy i dokonywać analizy syntezy nowych zjawisk,
- potrafi precyzyjnie rozumować posługując się wieloma elementami wiedzy, nie tylko z zakresu chemii,
- potrafi udowodnić swoje zdanie, używając odpowiedniej argumentacji, będącej skutkiem zdobytej samodzielnie wiedzy,
- zdobył tytuł laureata lub finalisty Ogólnopolskiej Olimpiady Chemicznej.
- wszystkie prace pisemne pisze w pierwszym terminie chyba, że uniemożliwia to uzasadniona nieobecność ucznia w szkole.
- ze wszystkich prac pisemnych otrzymał co najmniej ocenę 5+ (bardzo dobrą plus). Zapis ten nie dotyczy laureatów i finalistów.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności przewidziane programem,
- potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązania problemów i zadań w nowych sytuacjach,
- wskazuje dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy, np. układu okresowego pierwiastków, wykresów, tablic, zestawień,
- sprawnie korzysta ze wszystkich dostępnych i wskazanych przez nauczyciela źródeł oraz sam dociera do innych źródeł wiadomości,
- potrafi planować i bezpiecznie przeprowadzać eksperymenty chemiczne,
- potrafi biegle pisać i samodzielnie uzgadniać równania reakcji chemicznych,
- wykazuje się aktywną postawą w czasie lekcji,
- potrafi poprawnie rozumować o kategoriach przyczynowo - skutkowych, wykorzystując wiedzę przewidzianą programem również pokrewnych przedmiotów.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań i problemów, natomiast zadania o stopniu trudniejszym wykonuje przy pomocy nauczyciela
- potrafi korzystać ze wszystkich poznanych na lekcji źródeł informacji (układ okresowy pierwiastków, wykresy, tablice i inne),
- potrafi bezpiecznie wykonywać doświadczenia chemiczne,
- rozwiązuje niektóre zadania dodatkowe o niewielkiej skali trudności,
- poprawnie rozumuje w kategoriach przyczynowo - skutkowych,
- angażuje się w przebieg lekcji.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone programem, które są konieczne do dalszego kształcenia,
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania typowych zadań teoretycznych lub praktycznych o niewielkim stopniu trudności, z pomocą nauczyciela,
- potrafi korzystać, przy pomocy nauczyciela, z takich źródeł wiedzy, jak układ okresowy pierwiastków, wykresy, tablice,
- z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonać doświadczenie chemiczne,
- potrafi przy pomocy nauczyciela pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych,
- w czasie lekcji wykazuje się aktywnością w stopniu zadawalającym.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w opanowaniu wiadomości określonych programem nauczania, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia,
- rozwiązuje z pomocą nauczyciela typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności,
- z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonywać bardzo proste eksperymenty chemiczne, pisać proste wzory chemiczne i równania chemiczne,
- przejawia niesystematyczne zaangażowanie w proces uczenia się.
- Posiada zeszyt lekcyjny
- Wykonuje notatki w zeszycie lekcyjnym
- Przychodzi na lekcje chemii
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował tych wiadomości i umiejętności określonych programem, które są konieczne do dalszego kształcenia się,
- nie potrafi rozwiązać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela,
- nie zna symboliki chemicznej,
- nie potrafi napisać prostych wzorów chemicznych i najprostszych równań chemicznych nawet z pomocą nauczyciela,
- nie potrafi bezpiecznie posługiwać się prostym sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi,
- nie wykazuje zadawalającej aktywności poznawczej i chęci do pracy.
- nie posiada zeszytu lekcyjnego
- nie prowadzi notatek z lekcji
- nie przychodzi na lekcje chemii
Celem przedmiotowego systemu oceniania jest:
- Notowanie postępów i osiągnięć ucznia,
- Stymulowanie procesu nauczania i uczenia się
- Motywowanie uczniów do pracy
Sposoby i częstotliwość oceniania na lekcjach chemii
- Stosuje się sześciostopniową skalę ocen przyjętą w WZO.
- Ocenianie bieżące:
a) sprawdziany – zapowiadane przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem. Sprawdzian jest weryfikacją wiedzy w szerszego zakresu np. działu tematycznego.
b) kartkówki – w dowolnym terminie, tzn. nie muszą być zapowiadane. Celem kartkówki jest sprawdzenie regularności pracy oraz wiedzy i umiejętności ucznia na poziomie koniecznym do dalszego kształcenia, dlatego kartkówka nie musi sprawdzać wiedzy i umiejętności przewidzianych oceną celującą.
c) odpowiedź ustna – na bieżąco
d) prace w grupach
e) praca i zaangażowanie ucznia na lekcjach
f) prace własne ucznia, czyli samodzielne ćwiczenia podejmowane przez ucznia, niezbędne do rozwoju jego wiedzy i umiejętności.
g) prace laboratoryjne
h) sprawdziany osiągnięć uczniów po każdym semestrze – praca semestralna - zapowiadana z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
3. Ogólne kryteria oceniania
a) Odpowiedzi ustne:
- wiadomości sprawdzane obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji, ewentualnie zagadnienia związane z danym materiałem;
- ocenie podlega wiedza merytoryczna, sprawność operowania terminologią chemiczną, a także skuteczność komunikacji.
- uwzględnia się konieczność zadawania pytań naprowadzających,
- na ocenę ma wpływ sposób wyrażania sądów, własnych opinii, formułowanie spostrzeżeń.
b) prace pisemne z większej partii materiału, czyli sprawdziany, punktowane jako procent maksymalnej liczby punktów.
Ocena
|
Przedział procentowy
|
celujący
|
100 %
|
bardzo dobry plus
|
98% - 99%
|
bardzo dobry
|
90% - 97%
|
dobry plus
|
85% - 89%
|
dobry
|
75% - 84%
|
dostateczny plus
|
70% - 74%
|
dostateczny
|
50% - 69%
|
dopuszczający plus
|
46% - 49%
|
dopuszczający
|
40% - 45%
|
niedostateczny
|
0% - 39%
|
c) kartkówki punktowane jako procent maksymalnej liczby punktów wg. następujących progów:
Ocena
|
Przedział procentowy
|
bardzo dobry
|
100% - 90%
|
dobry plus
|
89% - 81%
|
dobry
|
80% - 75%
|
dostateczny plus
|
74% - 65%
|
dostateczny
|
64% - 50%
|
dopuszczający plus
|
49% - 48%
|
dopuszczający
|
47% - 41%
|
niedostateczny
|
40% - 0%
|
4. Uczeń może otrzymywać ocenę za pracę na lekcji.
5. Uczeń zobowiązany jest do prowadzenia zeszytu przedmiotowego.
6. Ocena roczna i śródroczna wystawiana jest na podstawie ocen bieżących, zgodnie z zasadami przedstawionymi w WZO.
7. Na ocenę śródroczną i roczną ma wpływ stosunek ucznia do przedmiotu.
8. Oceny wystawiane przez nauczyciela są jawne
Ocenianie szczegółowe:
- w ocenianiu bieżącym dopuszcza się możliwość stosowania rozszerzonej skali ocen przez stosowanie znaków +(plus) , - (minus)
- ocena klasyfikacyjna (śródroczna i roczna) jest podsumowaniem osiągnięć ucznia
- ocena klasyfikacyjna jest ustalona na podstawie ocen cząstkowych zdobytych przez ucznia
- w ustaleniu oceny rocznej stosuje się kryteria ważności ocen cząstkowych w kolejności: prace pisemne, odpowiedzi ustne, inne prace (referaty, prezentacje), ocena zaangażowania na zajęciach (nauczyciel uwzględnia opinię z poradni pedagogiczno – psychologicznej)
- ocena klasyfikacyjna śródroczna brana jest pod uwagę przy uwzględnianiu oceny rocznej
- oceny ze sprawdzianów, kartkówek i prac klasowych nauczyciel ogłasza uczniom w terminie nie dłuższym niż 15 dni roboczych od daty przeprowadzenia sprawdzianu (z przyczyn niezależnych od nauczyciela – choroba, wyjazd itp. – termin ten może ulec przedłużeniu).
- wszystkie pisemne prace kontrolne są przechowywane przez nauczyciela i mogą być udostępniane do wglądu rodzicom podczas konsultacji.
- uczeń może poprawić ocenę cząstkową w terminie do 2 tygodni od daty wpisania do dziennika, na warunkach uzgodnionych z nauczycielem. Uczeń nieobecny na sprawdzianie z powodów obiektywnych może zaliczyć sprawdzian w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
- oceny z prac pisemnych są wystawiane na podstawie ilości punków zdobytych podczas rozwiązywania zadań, poleceń (nauczyciel może stosować odrębne kryteria oceniania dla uczniów z orzeczeniem i dyslekcją, wg zaleceń poradni).
- uczeń może poprawić jedynie ocenę niedostateczną. Ocena może być poprawiona tylko raz.
- ocenę proponowaną roczną można zmienić w przypadku nieobecności ucznia na zaplanowanych formach sprawdzenia wiedzy wpisanych do dziennika.
- uczeń, który korzysta z niedozwolonych pomocy podczas pisania sprawdzianu otrzymuje ocenę niedostateczną.
- brak przygotowania do lekcji odnotowywane jest w dzienniku datą.
- w ciągu semestru uczeń może być raz nieprzygotowany (przy jednej godzinie chemii w tygodniu) dwa razy (przy większej liczbie godzin chemii w tygodniu),
- uczeń zgłasza nieprzygotowanie podczas sprawdzania obecności.
Pozostałe sprawy związane z ocenianiem zawarte są w Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania.
Sposób informowania uczniów.
Na pierwszych godzinach lekcyjnych nauczyciel zapoznaje uczniów z PZO.
Oceny cząstkowe są jawne, oparte o opracowane kryteria. Sprawdziany i inne prace pisemne są przechowywane w szkole do końca danego roku szkolnego.
Sposoby informowania rodziców.
O ocenach cząstkowych lub klasyfikacyjnych informuje się rodziców na zebraniach rodzicielskich lub w czasie indywidualnych spotkań z rodzicami udostępniając zestawienie ocen. Rodzic/opiekun prawny jest zobowiązany do zapoznania się z ocenami i postępami ucznia poprzez dziennik elektroniczny. Informacja o grożącej ocenie niedostatecznej klasyfikacyjnej jest przekazywana zgodnie z procedurą WZO.
Wymagania szczegółowe zawarto w planach wynikowych i rozkładach materiału.
WYMAGANIA EDUKACYJNE I SPOSÓB OCENIANIA W CZASIE ZDALNEGO NAUCZANIA.
1. Cele edukacyjne i cele kształcenia pozostają bez zmian.
2. Kryteria oceniania i ich częstotliwość pozostają bez zmian.
3. Zmianie ulega sposób oceniania ucznia.
a) Odpowiedź ustna odbywa się przy włączonej kamerze w bezpośredniej relacji z nauczycielem.
b) Sprawdzian odbywa się w formie testu lub formie opisowej z użyciem wcześniej przygotowanych przez nauczyciela materiałów umieszczonych na platformie edukacyjnej.
c) Kartkówka odbywa się w formie elektronicznej opisowej lub w formie testu.
Kartkówki i sprawdziany powinny odbywać się przy włączonych kamerach tak, aby nauczyciel mógł ocenić samodzielność ucznia. W przypadku braku wizji, nauczyciel ma prawo potraktować taką pracę jako niesamodzielną i wystawić z niej ocenę niedostateczną
d) Zadanie domowe - wyłącznie w formie elektronicznej na podstawie wysłanego przez ucznia zdjęcia lub dokumentu elektronicznego.