Przedmiotowe zasady oceniania z chemii 

w II Liceum Ogólnokształcącym w Rzeszowie

w roku szkolnym 2023/2024

 

Cele edukacyjne z chemii

  • nabycie umiejętności obserwacji i opisu zjawisk chemicznych zachodzących w otaczającym świecie
  • poznanie znaczenia wiedzy chemicznej w procesach przetwarzania materii przez człowieka
  • nabycie umiejętności posługiwania się wiedzą chemiczną
  • nabycie umiejętności i nawyku postępowania zgodnego z zasadami dbałości o własne zdrowie i ochronę środowiska

Cele kształcenia

  • Wykorzystanie i tworzenie informacji.

Uczeń korzysta z chemicznych tekstów źródłowych, biegle wykorzystuje nowoczesne technologie informatyczne do pozyskiwania, przetwarzania, tworzenia i prezentowania informacji. Krytycznie odnosi się do pozyskiwanych informacji.

  • Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów.

Uczeń rozumie podstawowe pojęcia, prawa i zjawiska chemiczne; opisuje właściwości najważniejszych pierwiastków i ich związków chemicznych; dostrzega zależności pomiędzy budową substancji a jej właściwościami fizycznymi i chemicznymi; stawia hipotezy dotyczące wyjaśniania problemów chemicznych i planuje eksperymenty dla ich weryfikacji; na ich podstawie samodzielnie formułuje i uzasadnia opinie i sądy.

  • Opanowanie czynności praktycznych.

Uczeń bezpiecznie posługuje się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi; projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne.

Po zrealizowaniu programu uczniowie będą:

  • znali najważniejsze informacje o właściwościach fizycznych i chemicznych oraz zastosowaniu pierwiastków i związków chemicznych
  • umieli wyjaśnić na gruncie teorii atomistycznej fakty poznane na lekcjach chemii bądź znane im z życia codziennego
  • posługiwali się nazewnictwem, symbolami, nazwami, równaniami reakcji w zakresie poznanych teorii chemicznych
  • stosowali poznane wiadomości i umiejętności w życiu codziennym
  • traktowali przyrodę jako całość oraz znali i rozumieli – od strony chemicznej – najważniejsze problemy z zakresu ochrony środowiska
  • rozumieli i akceptowali znaczenie wiedzy chemicznej jako elementu wykształcenia ogólnego, uzupełniając ją i poszerzając w razie potrzeby samodzielnie

Ogólne kryteria oceniania z chemii zgodne z WZO w II LO

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

  • opanował wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej w stopniu bardzo wysokim
  • doskonale posługuje się wiedzą i umiejętnościami w rozwiązywaniu zadań trudnych, problematycznych, wymagających zastosowania nietypowych schematów i syntetycznego myślenia,
  • potrafi korzystać z różnych źródeł informacji nie tylko tych wskazanych przez nauczyciela,
  • potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych),
  • proponuje rozwiązania nietypowe,
  • umie formułować problemy i dokonywać analizy syntezy nowych zjawisk,
  • potrafi precyzyjnie rozumować posługujące się wieloma elementami wiedzy, nie tylko z zakresu chemii,
  • potrafi udowodnić swoje zdanie, używając odpowiedniej argumentacji, będącej skutkiem zdobytej samodzielnie wiedzy,

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności przewidziane programem,
  • potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązania problemów i zadań w nowych sytuacjach,
  • wskazuje dużą samodzielność i potrafi bez nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy, np. układu okresowego pierwiastków, wykresów, tablic, zestawień,
  • sprawnie korzysta ze wszystkich dostępnych i wskazanych przez nauczyciela źródeł oraz sam dociera do innych źródeł wiadomości,
  • potrafi planować i bezpiecznie przeprowadzać eksperymenty chemiczne,
  • potrafi biegle pisać i samodzielnie uzgadniać równania reakcji chemicznych,
  • wykazuje się aktywną postawą w czasie lekcji,
  • potrafi poprawnie rozumować o kategoriach przyczynowo - skutkowych, wykorzystując wiedzę przewidzianą programem również pokrewnych przedmiotów.

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań i problemów, natomiast zadania o stopniu trudniejszym wykonuje przy pomocy nauczyciela
  • potrafi korzystać ze wszystkich poznanych na lekcji źródeł informacji (układ okresowy pierwiastków, wykresy, tablice i inne),
  • potrafi bezpiecznie wykonywać doświadczenia chemiczne,
  • rozwiązuje niektóre zadania dodatkowe o niewielkiej skali trudności,
  • poprawnie rozumuje w kategoriach przyczynowo - skutkowych,
  • angażuje się w przebieg lekcji.

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone progra­mem, które są konieczne do dalszego kształcenia,
  • poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania typowych zadań teoretycznych lub praktycznych o niewielkim stopniu trudności, z pomocą nauczy­ciela,
  • potrafi korzystać, przy pomocy nauczyciela, z takich źródeł wiedzy, jak układ okresowy pierwiastków, wykresy, tablice,
  • z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonać doświadczenie chemiczne,
  • potrafi przy pomocy nauczyciela pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych,
  • w czasie lekcji wykazuje się aktywnością w stopniu zadawalającym.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

  • ma braki w opanowaniu wiadomości określonych programem nauczania, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia,
  • rozwiązuje z pomocą nauczyciela typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o nie­wielkim stopniu trudności,
  • z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonywać bardzo proste eksperymenty chemiczne, pisać proste wzory chemiczne i równania chemiczne,
  • przejawia niesystematyczne zaangażowanie w proces uczenia się.
  • Posiada zeszyt lekcyjny
  • Wykonuje notatki w zeszycie lekcyjnym
  • Przychodzi na lekcje chemii

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • nie opanował tych wiadomości i umiejętności określonych programem, które są ko­nieczne do dalszego kształcenia się,
  • nie potrafi rozwiązać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stop­niu trudności nawet przy pomocy nauczyciela,
  • nie zna symboliki chemicznej,
  • nie potrafi napisać prostych wzorów chemicznych i najprostszych równań chemicznych nawet z pomocą nauczyciela,
  • nie potrafi bezpiecznie posługiwać się prostym sprzętem laboratoryjnym i odczyn­nikami chemicznymi,
  • nie wykazuje zadawalającej aktywności poznawczej i chęci do pracy.
  • nie posiada zeszytu lekcyjnego
  • nie prowadzi notatek z lekcji
  • nie przychodzi na lekcje chemii

Celem przedmiotowego systemu oceniania jest:

  • Notowanie postępów  i osiągnięć ucznia,
  • Stymulowanie procesu nauczania i uczenia się
  • Motywowanie uczniów do pracy

Sposoby i częstotliwość oceniania na lekcjach chemii

  1. Stosuje się sześciostopniową skalę ocen przyjętą w WZO.
  2. Ocenianie bieżące:

a) sprawdziany – zapowiadane przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem. Sprawdzian jest weryfikacją wiedzy w szerszego zakresu np. działu tematycznego.

b) kartkówki – w dowolnym terminie, nie podlegające poprawie. Kartkówki nie muszą być zapowiadane. Celem kartkówki jest sprawdzenie regularności pracy oraz wiedzy i umiejętności ucznia na poziomie koniecznym do dalszego kształcenia, dlatego kartkówka nie musi sprawdzać wiedzy i umiejętności przewidzianych oceną celującą.

c) odpowiedź ustna – na bieżąco

d) prace w grupach

e) praca i zaangażowanie ucznia na lekcjach

f) prace laboratoryjne

g) sprawdziany osiągnięć uczniów po każdym semestrze – praca semestralna - zapowiadana z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. 

 3. Ogólne kryteria oceniania

      a) Odpowiedzi ustne:

  • wiadomości sprawdzane obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji, ewentualnie zagadnienia  związane z danym materiałem;
  • ocenie podlega wiedza merytoryczna, sprawność operowania terminologią chemiczną, a także skuteczność komunikacji.
  • uwzględnia się konieczność zadawania pytań naprowadzających,
  • na ocenę ma wpływ sposób wyrażania sądów, własnych opinii, formułowanie spostrzeżeń.

            b) prace pisemne punktowane jako procent maksymalnej liczby punktów.

Ocena

Przedział procentowy

 celujący

100 %

bardzo dobry plus

98% - 99%

bardzo dobry

90% - 97%

dobry plus

85% - 89%

dobry

75% - 84%

dostateczny plus

70% - 74%

dostateczny

50% - 69%

dopuszczający plus

46% - 49%

dopuszczający

40% - 45%

niedostateczny

0% - 39%

4. Uczeń może otrzymywać ocenę za pracę na lekcji.

5. Uczeń zobowiązany jest do prowadzenia zeszytu przedmiotowego.

6. Ocena roczna i śródroczna wystawiana jest na podstawie ocen bieżących, zgodnie z zasadami przedstawionymi w WZO.

7. Na ocenę śródroczną i roczną ma wpływ stosunek ucznia do przedmiotu.

8. Oceny wystawiane przez nauczyciela są jawne

Ocenianie szczegółowe:

  • w ocenianiu bieżącym dopuszcza się możliwość stosowania rozszerzonej skali ocen przez stosowanie znaków +(plus) , - (minus)
  • ocena klasyfikacyjna (śródroczna i roczna) jest podsumowaniem osiągnięć ucznia
  • ocena klasyfikacyjna jest ustalona na podstawie ocen cząstkowych zdobytych przez ucznia
  • w ustaleniu oceny rocznej stosuje się kryteria ważności ocen cząstkowych w kolejności: prace pisemne, odpowiedzi ustne, inne prace (referaty, prezentacje), ocena zaangażowania na zajęciach (nauczyciel uwzględnia opinię z poradni pedagogiczno – psychologicznej)
  • ocena klasyfikacyjna śródroczna brana jest pod uwagę przy uwzględnianiu oceny rocznej
  • oceny ze sprawdzianów, kartkówek i prac klasowych nauczyciel ogłasza uczniom w terminie nie dłuższym niż 15 dni roboczych od daty przeprowadzenia sprawdzianu (z przyczyn niezależnych od nauczyciela – choroba, wyjazd itp. – termin ten może ulec przedłużeniu).
  • wszystkie pisemne prace kontrolne są przechowywane przez nauczyciela i mogą być udostępniane do wglądu rodzicom podczas konsultacji.
  • uczeń może poprawić ocenę cząstkową niedostateczną i dopuszczającą, uzyskaną ze sprawdzianu. Uczeń nieobecny na sprawdzianie z powodów obiektywnych może zaliczyć sprawdzian w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
  • oceny z prac pisemnych są wystawiane na podstawie ilości punków zdobytych podczas rozwiązywania zadań, poleceń (nauczyciel może stosować odrębne kryteria oceniania dla uczniów z orzeczeniem i dyslekcją, wg zaleceń poradni).
  • uczeń, który korzysta z niedozwolonych pomocy podczas pisania sprawdzianu otrzymuje ocenę niedostateczną, której nie może poprawić
  • brak przygotowania do lekcji odnotowywane jest w dzienniku datą.
  • w ciągu semestru uczeń może być raz nieprzygotowany (przy jednej godzinie chemii w tygodniu) dwa razy (przy większej liczbie godzin chemii w tygodniu),
  • uczeń zgłasza nieprzygotowanie podczas sprawdzania obecności.

Pozostałe sprawy związane z ocenianiem zawarte są w Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania.

Sposób informowania uczniów.
Na pierwszych godzinach lekcyjnych nauczyciel zapoznaje uczniów z PZO. 
Oceny cząstkowe są jawne, oparte o opracowane kryteria. Sprawdziany i inne prace pisemne są przechowywane w szkole do końca danego roku szkolnego.
 
Sposoby informowania rodziców.
O ocenach cząstkowych lub klasyfikacyjnych informuje się rodziców na zebraniach rodzicielskich lub w czasie indywidualnych spotkań z rodzicami udostępniając zestawienie ocen. Rodzic/opiekun prawny jest zobowiązany do zapoznania się z ocenami i postępami ucznia poprzez dziennik elektroniczny. Informacja o grożącej ocenie niedostatecznej klasyfikacyjnej jest przekazywana zgodnie z procedurą WZO.

Wymagania szczegółowe zawarto w planach wynikowych i  rozkładach materiału.

 

WYMAGANIA EDUKACYJNE I SPOSÓB OCENIANIA
W CZASIE ZDALNEGO NAUCZANIA.

1. Cele edukacyjne i cele kształcenia pozostają bez zmian.

2. Kryteria oceniania i ich częstotliwość pozostają bez zmian.

3. Zmianie ulega sposób oceniania ucznia.

a) Odpowiedź ustna odbywa się przy włączonej kamerze w bezpośredniej relacji z nauczycielem.

b) Sprawdzian odbywa się w formie testu lub formie opisowej z użyciem wcześniej przygotowanych przez nauczyciela materiałów umieszczonych na platformie edukacyjnej.

c) Kartkówka odbywa się w formie elektronicznej opisowej lub w formie testu.

Kartkówki i sprawdziany powinny odbywać się przy włączonych kamerach tak, aby nauczyciel mógł ocenić samodzielność ucznia. W przypadku braku wizji, nauczyciel ma prawo potraktować taką pracę jako niesamodzielną i wystawić z niej ocenę niedostateczną

d) Zadanie domowe - wyłącznie w formie elektronicznej na podstawie wysłanego przez ucznia zdjęcia lub dokumentu elektronicznego.

Fanpage 2LO