Przedmiotowe zasady oceniania z geografii

                                     W II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W RZESZOWIE

obowiązujące w roku szkolnym 2024/2025

I. Podstawa prawna

 1. Przedmiotowe zasady oceniania z geografii w II  Liceum Ogólnokształcącym zostały opracowane w oparciu o:

2) Statut II Liceum Ogólnokształcącego – jest dokumentem nadrzędnym

 3) podstawę programową,

 4) programy nauczania geografii w szkole ponadpodstawowej

 2. Uczniowie zostają poinformowani o szczegółach Przedmiotowych zasad oceniania z geografii (PZO) na początku roku szkolnego, na pierwszych zajęciach, a o ewentualnych zmianach natychmiast po ich wprowadzeniu.

 II Ocenianie wewnątrzszkolne z geografii

1. Ocenianie ucznia z geografii ma na celu:

  • bieżące i systematyczne obserwowanie postępów ucznia w nauce;
  • pobudzanie rozwoju umysłowego ucznia, jego uzdolnień i zainteresowania geografią;
  •   uświadomienie uczniowi stopnia opanowania wiadomości i umiejętności przewidzianych w podstawie programowej oraz ewentualnych braków w tym zakresie;
  • wdrażanie ucznia do systematycznej pracy, samokontroli i samooceny;
  • motywowanie ucznia do samodzielnej pracy
  •  semestralne i roczne podsumowanie wiadomości i umiejętności oraz określenie na tej podstawie stopnia opanowania przez ucznia materiału przewidzianego w danej klasie;
  • dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia;

 2. Przedmiotem oceniania z geografii są:

  • znajomość i rozumienie treści geograficznych,
  • opisywanie zjawisk, procesów i zależności zachodzących w środowisku geograficznym z użyciem terminologii stosowanej w naukach geograficznych,
  •   umiejętność czytania i interpretacji map (w atlasach, podręcznikach, czasopismach, publikacjach internetowych, itp.),
  •   celowe wykorzystywanie danych statystycznych w postaci zestawień tabelarycznych, wykresów, diagramów oraz schematów i fotografii, które mają posłużyć do prawidłowego oceniania, wnioskowania i prognozowania zmian zachodzących w środowisku,
  • umiejętność dokonywania obserwacji, pomiarów i obliczeń, a także przygotowania, przeprowadzenia i opracowania wyników ankiet i wywiadów,
  •  celowe korzystanie z różnych źródeł wiedzy,
  •  systematyczność pracy przez cały rok, inicjatywa, rozwój własnych zdolności i zainteresowań,
  •  aktywność  i samodzielność ucznia, kreatywność,
  •   umiejętność współdziałania w grupie
  •   udział w konkursach przedmiotowych i olimpiadach,
  •  postawa ucznia.

3. Formy aktywności podlegające ocenie z geografii:

  • testy pisemne (godzinne lub dwugodzinne prace );
  •   sprawdziany z mapy (zgodnie z planem dla klasy na dany rok szkolny);
  •   kartkówki    obejmujące materiał ustalony przez nauczyciela nie przekraczający trzech jednostek tematycznych
  •   karty pracy
  • praca w grupach;
  •  prace domowe (pisemne lub praktyczne);
  •  prace dodatkowe;
  • przygotowanie do lekcji;
  •  aktywność na lekcji,
  •   stosunek do przedmiotu;
  •  udział i osiągnięcia w konkursach przedmiotowych lub w olimpiadzie geograficznej;
  •  udział i osiągnięcia w konkursach wewnątrzszkolnych;
  •  próbna matura z geografii-klasy IV- wyniki próbnej matury są wpisywane do dziennika w formie procentowej, mogą być brane pod uwagę przy wystawianiu ocen śródrocznych i rocznych.

III. Ocenianie bieżące z geografii

  1. Ogólne zasady oceniania z geografii oraz poprawiania ocen, zaliczania partii materiału :
  • Ocenianie jest dokonywane systematycznie, w różnych formach, w warunkach zapewniających obiektywność oceny.
  •   Stopnie szkolne są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
  •   Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia daną ocenę.
  • Uczeń, który był nieobecny w pierwszym terminie pisania testu ,kartkówki lub sprawdzianu z mapy, ma obowiązek nadrobienia zaległości (napisania testu) w ciągu dwóch tygodni, w terminie konsultacji wyznaczonym przez nauczyciela lub ustala z nauczycielem inny termin, jeśli zaistnieją obiektywne trudności uniemożliwiające mu napisanie pracy w ciągu dwóch tygodni.
  •   Uczeń może poprawić ocenę niedostateczną   ze sprawdzianu pisemnego oraz sprawdzianu z mapy w ciągu dwóch tygodni po jej uzyskaniu, w terminie konsultacji wyznaczonym przez nauczyciela. Po upłynięciu tego terminu uczeń traci szansę na poprawę oceny.
  • Przy poprawie prac pisemnych kryteria ocen nie ulegają zmianie, a ocena wpisywana jest do dziennika obok oceny uzyskanej wcześniej, liczona jest ocena poprawiona. W przypadku poprawy na ocenę niedostateczną jest ona wpisywana w nawiasie lecz nie brana pod uwagę do wystawienia oceny śródrocznej i rocznej.
  •  Uczeń, który wykazał się niesamodzielnością podczas pracy pisemnej (ściąganie, odpisywanie) jest oceniany za wykonane zadania do momentu przerwania mu pracy z zestawem zadań oraz otrzymuje uwagę w dzienniku.
  • Uczeń, który przedstawił cudzą pracę jako własną (popełnił plagiat) otrzymuje negatywną ocenę oraz uwagę w dzienniku.
  •   Uczeń nieobecny na lekcjach geografii ma obowiązek uzupełnienia wiadomości, umiejętności, notatek i ćwiczeń ze wszystkich lekcji, na których był nieobecny.
  •    Nauczyciel geografii, na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia.
  1. Szczegółowe zasady oceniania i kryteria zaliczania
  • Sprawdzian pisemny (praca klasowa):

- jest obowiązkowy, co oznacza, iż uczeń nieobecny w szkole podczas sprawdzianu jest zobowiązany do jego napisania w ciągu dwóch tygodni od powrotu do szkoły

- może być poprzedzony lekcją powtórzeniową lub otrzymaniem od nauczyciela zagadnień do samodzielnego powtórzenia

- obejmuje wiadomości z działu lub działów - trwa 45 minut lub 90 minut (tylko w klasach realizujących rozszerzenie z geografii w liceum) - termin jest wpisany do dziennika z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem

- termin sprawdzianu może być zmieniony na uzasadnioną okolicznościami prośbę uczniów lub w związku z nieobecnością nauczyciela

- sprawdzenie i ocena prac następuje w ciągu 15 dni roboczych - ocenione prace są omawiane przez nauczyciela i udostępnione uczniom do wglądu podczas lekcji

- sprawdziany są przechowywane do końca roku szkolnego

  • Sprawdzian z mapy:

- jest obowiązkowy, co oznacza, iż uczeń nieobecny w szkole podczas sprawdzianu jest zobowiązany do jego napisania w ciągu dwóch tygodni od powrotu do szkoły, w terminie konsultacji wyznaczonym przez nauczyciela lub ustala z nauczycielem inny termin, jeśli zaistnieją obiektywne trudności uniemożliwiające mu napisanie pracy w ciągu dwóch tygodni

- lista sprawdzianów z mapy w danym roku szkolnym dla każdej klasy jest podawana do wiadomości uczniówna lekcji

- obejmuje znajomość położenia obiektów geograficznych na mapie konturowej w danej kategorii

- termin jest ustalany z klasą z wyprzedzeniem i wpisany do dziennika - termin sprawdzianu może być zmieniony na uzasadnioną okolicznościami prośbę uczniów lub w związku z nieobecnością nauczyciela

- sprawdzenie i ocena prac następuje w ciągu 15 dni roboczych - ocenione prace są udostępnione uczniom do wglądu na życzenie, poza lekcją

- sprawdziany są przechowywane do końca roku szkolnego

  • Kartkówka:

- obejmuje wiadomości z maksymalnie trzechlekcji przeznaczonych na realizację materiału - trwa 15-20 minut

- sprawdzenie i ocena prac następuje w ciągu 15 dni roboczych

- ocenione prace są udostępnione uczniom do wglądu na lekcji lub poza lekcją

- kartkówki są przechowywane do końca roku szkolnego

  • karty pracy

- obowiązują w klasach o profilu z rozszerzoną geografią

- zadaniana kartach pracy powinny być wykonywane przez ucznia samodzielnie, systematycznie

- uczeń ma obowiązek posiadania na lekcji karty pracy w terminie wyznaczonym przez nauczyciela

- ocena pracy może być wyrażona w formie stopni szkolnych lub określeniem„+”/„-” ,nb

  • Prace domowe, prace dodatkowe, przygotowanie do lekcji:

- mogą być wykonane w różnej formie (praca pisemna, wykonanie modelu, przygotowanie prezentacji, wykonanie plakatu, zorganizowanie konkursu, przygotowanie imprezy geograficznej, itp.)

- prace są sprawdzane i oceniane doraźnie

- ocena prac jest wyrażona w formie stopni szkolnych

- za przygotowanie do lekcji uznaje się posiadanie na lekcji przez ucznia podręcznika, karty pracy ( zakres rozszerzony) i zeszytu

  • Aktywność na lekcji, stosunek do przedmiotu:

- nauczyciel obserwuje pracę, zaangażowanie i postawę ucznia w ciągu całego roku szkolnego

- za aktywną postawę uczeń może otrzymać ocenę wyrażoną stopniem szkolnym lub w postaci „+” - właściwy (przygotowanie do lekcji, aktywność na lekcji, wykonywanie poleceń nauczyciela, nieprzeszkadzanie innym podczas lekcji) lub niewłaściwy (nieuczciwość – ściąganie lub odpisywanie od innych uczniów, podpowiadanie innym podczas prac pisemnych, utrudnianie prowadzenia lekcji, nieprzygotowanie do lekcji, niewykonywanie poleceń nauczyciela, niewywiązywanie się z obowiązków szkolnych) stosunek do przedmiotu może być oceniony w postaci stopnia i ma wpływ na ocenę śródroczną oraz roczną

  • Konkursy, olimpiady:

- udział w konkursach jest dobrowolny

- udział i osiągnięcia ucznia w konkursach i olimpiadach są wyrażone oceną

3. Skala ocen

  • Oceny cząstkowe są wystawiane według szkolnej skali ocen określonej w Statucie.
  • Uczeń ma możliwość poprawy oceny cząstkowej z prac pisemnych w terminie do dwóch tygodni od daty wpisania do dziennika na warunkach ustalonych przez nauczyciela
  •  Punktacja uzyskana z prac pisemnych jest przeliczana na stopnie szkolne zgodnie z kryteriami określonymi w Statucie.

 

Ocena

Przedział procentowy

 celujący

100 %

bardzo dobry plus

98% - 99%

bardzo dobry

90% - 97%

dobry plus

85% - 89%

dobry

75% - 84%

dostateczny plus

70% - 74%

dostateczny

50% - 69%

dopuszczający plus

46% - 49%

dopuszczający

40% - 45%

niedostateczny

0% - 39%

 
  • Inne oznaczenia używane w dzienniku w odniesieniu do osiągnięć ucznia:

„nb” – oznacza, że uczeń był nieobecny podczas kontroli (kartkówka, sprawdzian, karty pracy)

IV. Informacje o postępach w nauce są przekazywane rodzicom (prawnym opiekunom) przez nauczyciela geografii:

  • poprzez wpis do dziennika elektronicznego,
  • korespondencją w formie elektronicznej za pośrednictwem dziennika elektronicznego lub poczty elektronicznej,
  •  w rozmowie telefonicznej ( w razie konieczności)
  •  podczas zebrań z rodzicami i indywidualnych konsultacji.
  •   Na wniosek ucznia lub rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel geografii uzasadnia ustaloną ocenę śródroczną oraz roczną.
  •  Na wniosek ucznia lub rodziców (prawnych opiekunów), sprawdzone i ocenione prace pisemne oraz inna dokumentacja pracy ucznia, są im udostępnione do wglądu w uzgodnionej wcześniej formie i terminie.
  • Na miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel informuje ucznia o przewidzianej dla niego rocznej ocenie z geografii.
  • Rodzice ucznia (prawni opiekunowie) zostają poinformowani pisemnie poprzez dziennik elektroniczny o przewidywanej ocenie niedostatecznej z geografii dla ucznia.

V. Warunki i tryb ustalania oraz zmiany śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej lub zmiany proponowanej oceny rocznej z geografii

  • Ocena roczna i śródroczna wystawiana jest według 6-stopniowej skali ocen i nie może posiadać plusa ani minusa.
  • Przy wystawianiu oceny śródrocznej oraz rocznej uwzględniana jest praca ucznia w ciągu całego semestru lub roku, biorąc pod uwagę oceny uzyskane z różnych form sprawdzania wiadomości, umiejętności i postaw, jednak zgodnie z hierarchią wartości ocen.
  •   Ocena śródroczna wynika z ocen cząstkowych, a ocena roczna z oceny śródrocznej i ocen cząstkowych z drugiego semestru (nie jest średnią arytmetyczną ani średnią ważoną).
  • Ocenę proponowaną roczną można zmienić w przypadku nieobecności ucznia na zaplanowanych (wpisanych do dziennika elektronicznego) formach sprawdzania wiedzy.
  •   Uczeń nieklasyfikowany z geografii może zdawać egzamin klasyfikacyjny zgodnie z przepisami zawartymi w Statucie.
  •   Uczeń, który uzyskał roczną ocenę niedostateczną z geografii może zdawać egzamin poprawkowy zgodnie z przepisami zawartymi w Statucie.
  •  Jeżeli przewidywana pozytywna ocena roczna z geografii zdaniem ucznia jest zaniżona, może zdawać egzamin sprawdzający podwyższający ocenę zgodnie z przepisami zawartymi w Statucie.

VI. Wymagania edukacyjne a stopnie szkolne:

  • Ocenę celującą z geografii otrzymuje uczeń, który:

- potrafi samodzielnie odczytać i zinterpretować wiadomości z mapy;

- bezbłędnie rozwiązuje podane zadanie dydaktyczne posługując się pełnym językiem geograficznym;

- porównuje zjawiska i fakty geograficzne;

- klasyfikuje zjawiska i fakty geograficzne;

- wykrywa zawiązki i zależności istniejące między elementami środowiska geograficznego oraz między środowiskiem geograficznym a działalnością człowieka;

- ocenia fakty i zjawiska geograficzne podając pełną argumentację;

-potrafi dowieść słuszności swoich poglądów;

- potrafi tworzyć syntezę geograficzną w oparciu o różne źródła;

- potrafi interpretować informacje uzyskane ze środków masowego przekazu;

- potrafi objaśniać zjawiska i fakty geograficzne za pomocą schematycznych rysunków;

-wzorowo prowadzi dokumentację swojej pracy;

- uzyskał tytuł laureata lub finalisty olimpiady geograficznej;

- uzyskał określony regulaminem wynik w konkursach wewnątrzszkolnych organizowanych w danym roku szkolnym.

-pisze kartkówki, sprawdziany , mapy w pierwszym terminie ( z wyjątkiem uzasadnionej przyczyny nieobecności)

-otrzymuje ze sprawdzianów, kartkówek, mapy ocenę cząstkową minimum 5+ ( z wyjątkiem laureatów i finalistów )

 

  • Ocenę bardzo dobrą z geografii otrzymuje uczeń, który:

-potrafi bezbłędnie rozwiązywać zadania dydaktyczne posługując się źródłami wiedzy (atlas, źródła statystyczne, literatura geograficzna);

- potrafi uzasadnić wzajemne zależności istniejące między podanymi elementami środowiska geograficznego;

- potrafi zgromadzić i posegregować wiadomości zdobyte z różnych źródeł;

- potrafi rozpoznać i ocenić zjawiska użyteczne oraz szkodliwe dla środowiska i życia człowieka;

-systematycznie i estetycznie prowadzi dokumentację swojej pracy.

 

  • Ocenę dobrą z geografii otrzymuje uczeń, który:

- potrafi z grupy informacji wybrać te, które dotyczą faktów lub zjawisk geograficznych;

- wyróżnia przewodnie cechy danego zjawiska lub fakty geograficzne;

- interpretuje własnymi słowami treść map, danych statystycznych, ilustracji, rysunków i schematów;

- potrafi zmierzyć i zarejestrować proste obserwacje wynikające z treści geograficznych;

- rozwiązuje samodzielnie zadania obliczeniowe z geografii;

- bezbłędnie lokalizuje fakty i zjawiska geograficzne na mapach;

- systematycznie i czytelnie prowadzi dokumentację swojej pracy.

 

Ocenę dostateczną z geografii otrzymuje uczeń, który:

- zapamiętuje główne fakty i zjawiska geograficzne, które są podstawą zdobycia wiedzy;

- definiuje podstawowe pojęcia geograficzne;

- wskazuje podstawowe wiadomości z pamięci na mapie;

- dostrzega pierwszoplanowe cechy zjawisk;

- segreguje podane informacje.

 

Ocenę dopuszczającą z geografii otrzymuje uczeń, który:

- potrafi przy pomocy nauczyciela zdefiniować, wyliczyć, wskazać na mapie, rozpoznać na ilustracji to, co stanowi podstawę wiedzy geograficznej określonej w podstawie programowej.

 

Ocenę niedostateczną z geografii otrzymuje uczeń, który :

- nie posiada żadnej oceny cząstkowej

-nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykazać się podstawową wiedzą geograficzną i jej rozumieniem, określonych w podstawie programowej

 

Szczegółowe wymagania edukacyjne w podziale na klasy znajdują się w załączonych dokumentach do pobrania:

Wymagania klasa 1 zakres podstawowy

Wymagania klasa 1 zakres rozszerzony

Wymagania klasa 2 zakres podstawowy

Wymagania klasa 2 zakres rozszerzony

Wymagania klasa 3 zakres podstawowy

Wymagania klasa 3 zakres rozszerzony

Wymagania klasa 4 zakres rozszerzony

 

 

Katarzyna Czopik , Agnieszka Czerepak

Fanpage 2LO