Główne zasady PZO z geografii to:
KRYTERIA OCENIANIA I ZASADY WYSTAWIANIA OCEN, WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY.
1. Oceny pracy ucznia dokonuje się według skali od 1 do 6.
2. Wiedzę i umiejętności ucznia klasyfikuje się na poziomach:podstawowym - obejmuje on poziom konieczny i podstawowy co łączy się z oceną dopuszczającą (2) lub dostateczną (3),ponadpodstawowym - poziom rozszerzający, dopełniający i wykraczający co łączy się z oceną dobrą (4), bardzo dobrą (5) i celującą (6).
3. Przy odpowiedzi ustnej i pisemnej ocenie podlegają:poziom merytoryczny (umiejętność doboru i zakresu treści, wyjaśnienie zjawisk i procesów, poprawne stosowanie terminów i nazw geograficznych),przy pracach pisemnych zwraca się uwagę na samodzielność wykonanej pracy, dokładność wykonanych rysunków, wykresów, map a także konstrukcję pracy.
Ocena celująca
Ocenę tę otrzymuje uczeń, który:twórczo rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania,pomysłowo i oryginalnie rozwiązuje nietypowe zadania,bierze udział i osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach geograficznych lub olimpiadach pokrewnych,posiada wiedzę objętą obowiązującym programem nauczania.
Ocena bardzo dobra
Ocenę tę otrzymuje uczeń, który opanował pełen zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania oraz potrafi:sprawnie poruszać się w tematyce geograficznej,samodzielnie rozwiązywać problemy,wykazać się znajomością pojęć i terminów oraz umiejętnością poprawnego ich zastosowania w sytuacjach typowych i nietypowych,posługiwać się poprawnie terminologią geograficzną,samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności,przeprowadzać prawidłową analizę związków przyczynowo-skutkowych, zachodzących pomiędzy elementami środowiska geograficznego,w oparciu o źródła przeprowadzić analizę procesów i określić ich konsekwencje.
Ocena dobra
Ocenę tę otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności przewidziane podstawą programowa oraz wybrane elementy programu nauczania a także potrafi:samodzielnie wyjaśniać typowe zależności,posługiwać się terminologią geograficzną z nielicznymi potknięciami i błędami,sprawnie rozwiązywać zadania geograficzne,przeprowadzić prostą analizę związków przyczynowo-skutkowych zachodzących pomiędzy elementami środowiska geograficznego,samodzielnie dokonać analizy danych statystycznych przedstawionych w różnej formie,w oparciu o dane liczbowe sporządzić diagramy, wykresy, kartodiagramy itp.
Ocena dostateczna
Ocenę tę otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności przewidziane podstawą programową, co pozwala mu na:wykazanie się znajomością i rozumieniem podstawowych pojęć i terminów geograficznych,stosowanie poznanych pojęć i terminów w sytuacjach typowych,wykonywanie prostych obliczeń geograficznych,wskazywanie elementarnych związków przyczynowo-skutkowych zachodzących pomiędzy elementami środowiska geograficznego,samodzielne rozwiązywanie elementarnych zadań geograficznych.
Ocena dopuszczająca
Uczeń opanował wiadomości i umiejętności przewidziane podstawą programową w takim zakresie, że potrafi:samodzielnie lub z niewielka pomocą nauczyciela wykonać ćwiczenia i zadania o niewielkim stopniu trudności,wykazać się znajomością i rozumieniem najprostszych pojęć i terminów geograficznych,wskazać elementarne związki pomiędzy składnikami środowiska geograficznego.
Ocena niedostateczna
Ocenę tę otrzymuje uczeń, który nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności wynikających z programu nauczania oraz:nie radzi sobie ze zrozumieniem najprostszych pojęć i terminów geograficznych,nie potrafi nawet przy pomocy nauczyciela wykonać najprostszych ćwiczeń i zadań,nie wykazuje najmniejszych chęci współpracy w celu uzupełnienia braków oraz nabycia podstawowej wiedzy i umiejętności.
WYMAGANIA NA POSZCZEGÓŁNE OCENY DLA UCZNIÓW Z DYSFUNKCJAMI
STANDARDY WYMAGAŃ Z GEOGRAFII NA POSZCZEGÓLNE OCENY:
Osiągnięcia ucznia określono w ten sposób, że stanowią one spełnienie wymagań koniecznych, podstawowych, rozszerzających, dopełniających i wykraczających.
Wymagania konieczne – obejmują te elementy treści, które mogą świadczyć o możliwości opanowania, przy odpowiednim nakładzie pracy, pozostałych elementów tej treści. Stanowią je elementy najłatwiejsze, najczęściej stosowane, praktyczne, niewymagające większych modyfikacji, niezbędne do uczenia się ogółu podstawowych wiadomości i umiejętności.
Wymagania podstawowe – obejmują treści najprzystępniejsze, najprostsze, najbardziej uniwersalne, niezbędne na danym etapie kształcenia i na wyższych etapach, bezpośrednio użyteczne w pozaszkolnej działalności ucznia.
Wymagania rozszerzające – obejmują elementy treści umiarkowanie przystępne, bardziej złożone i mniej typowe, w pewnym stopniu hipotetyczne, przydatne na dalszym etapie kształcenia, pośrednio użyteczne w pozaszkolnej działalności ucznia.
Wymagania dopełniające – obejmują elementy treści trudne do opanowania, złożone i nietypowe, występujące w wielu równoległych ujęciach, wyspecjalizowane, o trudno przewidywalnym zastosowaniu.
Wymagania wykraczające – obejmują wiadomości i umiejętności z wybranej dziedziny geografii, wykraczające trudnością poza poziom rozszerzony, szczególnie złożone i oryginalne, twórcze naukowo, wąsko specjalistyczne .
Poziomy wymagań są ze sobą ściśle powiązane i zależne, każdy poziom wyższy zawiera w sobie zakres niższy. Związek pomiędzy osiągnięciami ucznia a stopniami szkolnymi jest następujący: wymagania konieczne -ocena: dopuszczający wymagania konieczne, podstawowe -ocena: dostateczny wymagania konieczne, podstawowe, rozszerzające -ocena: dobry wymagania konieczne, podstawowe, rozszerzające, dopełniające -ocena: bardzo dobry wymagania konieczne, podstawowe, rozszerzające, pełne, wykraczające -ocena: celujący.
Wymagania te są zgodne z wymaganiami edukacyjnymi geografii w zakresie podstawowym i rozszerzonym „Oblicza geografii” wydawnictwa Nowa Era.
Przelicznik % przy ocenianiu prac pisemnych jest ustalany przez nauczycieli prowadzących i podawany przy każdej pracy pisemnej.
USTALENIE OCEN CZĄSTKOWYCH NA OCENĘ SEMESTRALNĄ I KOŃCOWOROCZNĄ:
Formy aktywności |
Przelicznik wg wagi |
Udział w olimpiadach i konkursach |
5 |
Prace klasowe i sprawdziany |
4 |
Kartkówki |
3 |
Odpowiedzi ustne, aktywność |
2 |