W II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W RZESZOWIE
obowiązujące w roku szkolnym 2024/2025
I. Podstawa prawna
1. Przedmiotowe zasady oceniania z geografii w II Liceum Ogólnokształcącym zostały opracowane w oparciu o:
2) Statut II Liceum Ogólnokształcącego – jest dokumentem nadrzędnym
3) podstawę programową,
4) programy nauczania geografii w szkole ponadpodstawowej
2. Uczniowie zostają poinformowani o szczegółach Przedmiotowych zasad oceniania z geografii (PZO) na początku roku szkolnego, na pierwszych zajęciach, a o ewentualnych zmianach natychmiast po ich wprowadzeniu.
II Ocenianie wewnątrzszkolne z geografii
1. Ocenianie ucznia z geografii ma na celu:
2. Przedmiotem oceniania z geografii są:
3. Formy aktywności podlegające ocenie z geografii:
III. Ocenianie bieżące z geografii
- jest obowiązkowy, co oznacza, iż uczeń nieobecny w szkole podczas sprawdzianu jest zobowiązany do jego napisania w ciągu dwóch tygodni od powrotu do szkoły
- może być poprzedzony lekcją powtórzeniową lub otrzymaniem od nauczyciela zagadnień do samodzielnego powtórzenia
- obejmuje wiadomości z działu lub działów - trwa 45 minut lub 90 minut (tylko w klasach realizujących rozszerzenie z geografii w liceum) - termin jest wpisany do dziennika z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem
- termin sprawdzianu może być zmieniony na uzasadnioną okolicznościami prośbę uczniów lub w związku z nieobecnością nauczyciela
- sprawdzenie i ocena prac następuje w ciągu 15 dni roboczych - ocenione prace są omawiane przez nauczyciela i udostępnione uczniom do wglądu podczas lekcji
- sprawdziany są przechowywane do końca roku szkolnego
- jest obowiązkowy, co oznacza, iż uczeń nieobecny w szkole podczas sprawdzianu jest zobowiązany do jego napisania w ciągu dwóch tygodni od powrotu do szkoły, w terminie konsultacji wyznaczonym przez nauczyciela lub ustala z nauczycielem inny termin, jeśli zaistnieją obiektywne trudności uniemożliwiające mu napisanie pracy w ciągu dwóch tygodni
- lista sprawdzianów z mapy w danym roku szkolnym dla każdej klasy jest podawana do wiadomości uczniówna lekcji
- obejmuje znajomość położenia obiektów geograficznych na mapie konturowej w danej kategorii
- termin jest ustalany z klasą z wyprzedzeniem i wpisany do dziennika - termin sprawdzianu może być zmieniony na uzasadnioną okolicznościami prośbę uczniów lub w związku z nieobecnością nauczyciela
- sprawdzenie i ocena prac następuje w ciągu 15 dni roboczych - ocenione prace są udostępnione uczniom do wglądu na życzenie, poza lekcją
- sprawdziany są przechowywane do końca roku szkolnego
- obejmuje wiadomości z maksymalnie trzechlekcji przeznaczonych na realizację materiału - trwa 15-20 minut
- sprawdzenie i ocena prac następuje w ciągu 15 dni roboczych
- ocenione prace są udostępnione uczniom do wglądu na lekcji lub poza lekcją
- kartkówki są przechowywane do końca roku szkolnego
- obowiązują w klasach o profilu z rozszerzoną geografią
- zadaniana kartach pracy powinny być wykonywane przez ucznia samodzielnie, systematycznie
- uczeń ma obowiązek posiadania na lekcji karty pracy w terminie wyznaczonym przez nauczyciela
- ocena pracy może być wyrażona w formie stopni szkolnych lub określeniem„+”/„-” ,nb
- mogą być wykonane w różnej formie (praca pisemna, wykonanie modelu, przygotowanie prezentacji, wykonanie plakatu, zorganizowanie konkursu, przygotowanie imprezy geograficznej, itp.)
- prace są sprawdzane i oceniane doraźnie
- ocena prac jest wyrażona w formie stopni szkolnych
- za przygotowanie do lekcji uznaje się posiadanie na lekcji przez ucznia podręcznika, karty pracy ( zakres rozszerzony) i zeszytu
- nauczyciel obserwuje pracę, zaangażowanie i postawę ucznia w ciągu całego roku szkolnego
- za aktywną postawę uczeń może otrzymać ocenę wyrażoną stopniem szkolnym lub w postaci „+” - właściwy (przygotowanie do lekcji, aktywność na lekcji, wykonywanie poleceń nauczyciela, nieprzeszkadzanie innym podczas lekcji) lub niewłaściwy (nieuczciwość – ściąganie lub odpisywanie od innych uczniów, podpowiadanie innym podczas prac pisemnych, utrudnianie prowadzenia lekcji, nieprzygotowanie do lekcji, niewykonywanie poleceń nauczyciela, niewywiązywanie się z obowiązków szkolnych) stosunek do przedmiotu może być oceniony w postaci stopnia i ma wpływ na ocenę śródroczną oraz roczną
- udział w konkursach jest dobrowolny
- udział i osiągnięcia ucznia w konkursach i olimpiadach są wyrażone oceną
3. Skala ocen
Ocena |
Przedział procentowy |
celujący |
100 % |
bardzo dobry plus |
98% - 99% |
bardzo dobry |
90% - 97% |
dobry plus |
85% - 89% |
dobry |
75% - 84% |
dostateczny plus |
70% - 74% |
dostateczny |
50% - 69% |
dopuszczający plus |
46% - 49% |
dopuszczający |
40% - 45% |
niedostateczny |
0% - 39% |
„nb” – oznacza, że uczeń był nieobecny podczas kontroli (kartkówka, sprawdzian, karty pracy)
IV. Informacje o postępach w nauce są przekazywane rodzicom (prawnym opiekunom) przez nauczyciela geografii:
V. Warunki i tryb ustalania oraz zmiany śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej lub zmiany proponowanej oceny rocznej z geografii
VI. Wymagania edukacyjne a stopnie szkolne:
- potrafi samodzielnie odczytać i zinterpretować wiadomości z mapy;
- bezbłędnie rozwiązuje podane zadanie dydaktyczne posługując się pełnym językiem geograficznym;
- porównuje zjawiska i fakty geograficzne;
- klasyfikuje zjawiska i fakty geograficzne;
- wykrywa zawiązki i zależności istniejące między elementami środowiska geograficznego oraz między środowiskiem geograficznym a działalnością człowieka;
- ocenia fakty i zjawiska geograficzne podając pełną argumentację;
-potrafi dowieść słuszności swoich poglądów;
- potrafi tworzyć syntezę geograficzną w oparciu o różne źródła;
- potrafi interpretować informacje uzyskane ze środków masowego przekazu;
- potrafi objaśniać zjawiska i fakty geograficzne za pomocą schematycznych rysunków;
-wzorowo prowadzi dokumentację swojej pracy;
- uzyskał tytuł laureata lub finalisty olimpiady geograficznej;
- uzyskał określony regulaminem wynik w konkursach wewnątrzszkolnych organizowanych w danym roku szkolnym.
-pisze kartkówki, sprawdziany , mapy w pierwszym terminie ( z wyjątkiem uzasadnionej przyczyny nieobecności)
-otrzymuje ze sprawdzianów, kartkówek, mapy ocenę cząstkową minimum 5+ ( z wyjątkiem laureatów i finalistów )
-potrafi bezbłędnie rozwiązywać zadania dydaktyczne posługując się źródłami wiedzy (atlas, źródła statystyczne, literatura geograficzna);
- potrafi uzasadnić wzajemne zależności istniejące między podanymi elementami środowiska geograficznego;
- potrafi zgromadzić i posegregować wiadomości zdobyte z różnych źródeł;
- potrafi rozpoznać i ocenić zjawiska użyteczne oraz szkodliwe dla środowiska i życia człowieka;
-systematycznie i estetycznie prowadzi dokumentację swojej pracy.
- potrafi z grupy informacji wybrać te, które dotyczą faktów lub zjawisk geograficznych;
- wyróżnia przewodnie cechy danego zjawiska lub fakty geograficzne;
- interpretuje własnymi słowami treść map, danych statystycznych, ilustracji, rysunków i schematów;
- potrafi zmierzyć i zarejestrować proste obserwacje wynikające z treści geograficznych;
- rozwiązuje samodzielnie zadania obliczeniowe z geografii;
- bezbłędnie lokalizuje fakty i zjawiska geograficzne na mapach;
- systematycznie i czytelnie prowadzi dokumentację swojej pracy.
Ocenę dostateczną z geografii otrzymuje uczeń, który:
- zapamiętuje główne fakty i zjawiska geograficzne, które są podstawą zdobycia wiedzy;
- definiuje podstawowe pojęcia geograficzne;
- wskazuje podstawowe wiadomości z pamięci na mapie;
- dostrzega pierwszoplanowe cechy zjawisk;
- segreguje podane informacje.
Ocenę dopuszczającą z geografii otrzymuje uczeń, który:
- potrafi przy pomocy nauczyciela zdefiniować, wyliczyć, wskazać na mapie, rozpoznać na ilustracji to, co stanowi podstawę wiedzy geograficznej określonej w podstawie programowej.
Ocenę niedostateczną z geografii otrzymuje uczeń, który :
- nie posiada żadnej oceny cząstkowej
-nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykazać się podstawową wiedzą geograficzną i jej rozumieniem, określonych w podstawie programowej
Szczegółowe wymagania edukacyjne w podziale na klasy znajdują się w załączonych dokumentach do pobrania:
Wymagania klasa 1 zakres podstawowy
Wymagania klasa 1 zakres rozszerzony
Wymagania klasa 2 zakres podstawowy
Wymagania klasa 2 zakres rozszerzony
Wymagania klasa 3 zakres podstawowy
Wymagania klasa 3 zakres rozszerzony
Wymagania klasa 4 zakres rozszerzony
Katarzyna Czopik , Agnieszka Czerepak