
PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA
Z HISTORII I WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE
Rok szkolny 2024/2025
- Metody sprawdzania osiągnięć ucznia.
Ocenie podlegają różne formy aktywności ucznia:
- wypowiedzi ustne,
- pisemne prace klasowe (wypracowania, sprawdziany, testy, kartkówki),
- próbne egzaminy maturalne
- praca w grupie i praca indywidualna na lekcji,
- zadania domowe,
- zadania dodatkowe, np. projekty, prezentacje, inscenizacje, itp.,
- aktywność na lekcji
- praca z tekstami źródłowymi
- praca z mapami
- Sprawdzian nauczyciel zapowiada tydzień wcześniej, ze wskazaniem zakresu obowiązującego materiału.
- Kartkówka obejmuje mniejszy zakres materiału ( np. dotyczący trzech tematów, istotnego zagadnienia, problemu); może być niezapowiedziana, jeśli dotyczy trzech ostatnich tematów lub innych zagadnień wskazanych wcześniej przez nauczyciela;
- Oceniając prace pisemne nauczyciel stosuje następującą skalę procentową:
100% - celujący
99% - 98% plus (+) bardzo dobry
97% - 90% bardzo dobry
89% - 85% plus (+) dobry
84% - 75% dobry
74% - 70% plus (+) dostateczny
69% - 50% dostateczny
49% - 46% plus (+) dopuszczający
45% - 40% dopuszczający
poniżej 40% niedostateczny
* Niektóre prace (bez zadań dodatkowych) nie będą upoważniać do otrzymania oceny celującej.
5.Wymagania na poszczególne oceny śródroczne i roczne z historii i wiedzy o społeczeństwie:
- dopuszczający
ma wiadomości konieczne, luźno powiązane, słabo rozumie uogólnienia, nie potrafi wyjaśnić zjawisk, nie potrafi dokonać analizy przyczynowoskutkowej stosuje wiedzę w sposób jedynie odtwórczy i tylko z pomocą nauczyciela, posiada bardzo ubogie słownictwo przedmiotowe, wypowiada sie chaotycznie, niespójnie pod względem językowym
- Ocenianie umiejętności posługiwania się mapą
na wskazanym przez nauczyciela obszarze potrafi znaleźć państwa, miejsca bitew i traktatów pokojowych, konfliktów międzynarodowych, organizacji powszechnych i regionalnych
- Ocenianie umiejętności analizy tekstów źródłowych
korzystając z krótkiego tekstu dostosowanego do podstawy programowej oraz przy pomocy nauczyciela, potrafi: -opowiedzieć treść tekstu -odnieść treść do epoki w której powstał -określić jego rodzaj.
- dostateczny
posiada wiadomości w stopniu podstawowym, poprawnie rozumie podstawowe zjawiska historyczne, dokonuje prostych analiz przy pomocy nauczyciela, potrafi wykorzystać wiadomości do celów praktycznych, jedynie dzięki pomocy nauczyciela, jego wypowiedz jest uboga w słownictwo przedmiotu, umie wyjaśniać podstawowe definicje, potrafi wykonać proste ćwiczenia z mapą i tekstami źródłowymi.
- Ocenianie umiejętności posługiwania się mapą
z pomocą nauczyciela potrafi wskazać na mapie historycznej państwa, miejsca bitew itraktatów pokojowych, , konfliktów międzynarodowych, organizacji powszechnych i regionalnych
- Ocenianie umiejętności analizy tekstów źródłowych
pracując na krótkim tekście dostosowanym do podstawy programowej oraz przy pomocy nauczyciela potrafi: dokonać ogólnej analizy tekstu w oparciu o podane pytania konstruować własne pytania dokonać korelacji wiadomości z tekstu i wiadomości z podręcznika określić rodzaj źródła
- dobry
opanował materiał, jego wiadomości w danym zakresie są logicznie powiązane, poprawnie rozumie związki pomiędzy wydarzeniami, w sytuacjach nietypowych potrafi dokonać prostych uogólnień, pod kierunkiem nauczyciela potrafi dokonać analizy przyczynowo-skutkowej i odnaleźć związki i zależności miedzy faktami, zna podstawowe pojęcia i terminy naukowe, jego odpowiedź jest spójna i poprawna pod względem językowym.
- Ocenianie umiejętności posługiwania się mapą
w sposób samodzielny i sprawny posługuje się każdym rodzajem mapy, jeżeli jest on dopasowany do danego zagadnienia.
- Ocenianie umiejętności analizy tekstów źródłowych
pracując na tekście dostosowanym do podstawy programowej potrafi: z pomocą nauczyciela dokonać analizy źródła z pomocą nauczyciela przedstawić własne pytania do tekstu odnieść wiadomości z tekstu do znanej sobie faktografii dokonać ogólnej krytyki źródła
- bardzo dobry
w sposób wyczerpujący opanował wiedzę potrafi kojarzyć wiadomości oraz przekazywać je zgodnie z logicznym układem, właściwie rozumie uogólnienia i związki pomiędzy zjawiskami historycznymi, wyjaśnia zjawiska bez ingerencji nauczyciela, umiejętnie i samodzielnie wykorzystuje wiadomości w teorii i praktyce, w poprawny sposób posługuje sie terminologią historyczną.
- Ocenianie umiejętności posługiwania się mapą
- w sposób samodzielny i sprawny posługuje sie każdym rodzajem mapy, o ile jest on dopasowany do danego okresu historycznego
- Ocenianie umiejętności analizy tekstów źródłowych
potrafi korzystając ze wskazówek nauczyciela dokonać analizy tekstu źródłowego dostosowanego do wymagań podstawy programowej, tzn.: - przedstawić własne pytania do tekstu - na podstawie własnych wniosków określić konsekwencje przedstawionych zjawisk - odnieść wiadomości z tekstu do znanej sobie faktografii - dokonać całkowitej krytyki źródła.
- celujący
posiada szerszy zasób wiedzy niż wynikający z wymagań programowych rozumie, zgodnie ze stanem badan, związki miedzy faktami, swobodnie dokonuje uogólnień, wyjaśnia zjawiska bez jakiejkolwiek ingerencji nauczyciela, samodzielnie i sprawnie posługuje się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych, swobodnie posługuje sie terminologią historyczną, wypowiada sie płynnie, konkretnie oraz poprawnie pod względem językowym
- Ocenianie umiejętności posługiwania się mapą
w sposób samodzielny i sprawny posługuje się każdym rodzajem mapy nieżalenie od stanu jej przydatności do danego zagadnienia lub okresu historycznego.
- Ocenianie umiejętności analizy tekstów źródłowych
samodzielnie potrafi: - dokonać analizy tekstu źródłowego - przedstawić własne pytania do tekstu - na podstawie własnych wniosków określić konsekwencje przedstawionych zjawisk - odnieść wiadomości z tekstu do znanej sobie faktografii - dokonać całkowitej krytyki źródła.
- W sytuacji kształcenia na odległość nauczyciel może zmienić wagę ocen uzyskiwanych w czasie zdalnego nauczania, po wcześniejszym ( tzn. przed sprawdzianem, kartkówką, odpowiedzią itp.) poinformowaniu uczniów.
- Dopuszcza się stosowanie znaków plus (+) i minus (-) w przypadku ocen cząstkowych. Znak plus (+) podwyższa ocenę cząstkową o 0,5, znak minus (-) obniża ocenę o 0,25. Oceny roczne i śródroczne wystawia się bez znaków plus (+) i minus (-) .
- Dopuszcza się dodatkowo stosowanie znaków:
- plus (+), minus (-), np.za aktywność, zadanie domowe itp.;
- nb. – informacja o nieobecności ucznia podczas sprawdzania wiadomości i umiejętności;
- np. – informacja o nieprzygotowaniu ucznia do lekcji;
- bz. – informacja o braku zadania domowego.
- Uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji dwa razy w semestrze. Nie dotyczy to zapowiedzianych prac pisemnych, lekcji powtórzeniowych, uzgodnionych terminów odpowiedzi. Prawo do zgłaszania nieprzygotowania zostaje zawieszone na trzy tygodnie przed terminem ustalenia ocen śródrocznych i rocznych.
- Dopuszcza się ustalenie oceny niedostatecznej (bez możliwości poprawy) w przypadku stwierdzenia niesamodzielnej pracy ucznia.
- Uczeń nieobecny na lekcji, w czasie której odbywała się praca pisemna, w ciągu 7 dni od powrotu na zajęcia ( w tym zdalne) uzgadnia z nauczycielem termin i formę sprawdzenia wiadomości. Wiedza i umiejętności są sprawdzane w terminach i formach ustalanych przez nauczyciela. Jeżeli uczeń nie zgłosi się w celu ustalenia terminu zaliczania materiału objętego sprawdzianem lub nie wywiąże się z obowiązku zaliczenia materiału objętego sprawdzianem w drugim terminie, nauczyciel może przeprowadzić sprawdzian bez wcześniejszego informowania ucznia.
- Uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną z pracy klasowej w terminie i na warunkach określonych przez nauczyciela. Termin poprawy pracy uczeń ustala z nauczycielem w ciągu 7 dni od otrzymania oceny niedostatecznej. Uczeń przystępuje do poprawy tylko jeden raz. Obydwie oceny zostają wpisane do dziennika i są brane pod uwagę przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej śródrocznej lub rocznej. W przypadku oceny niedostatecznej z pracy pisemnej warunkiem poprawy jest napisanie pracy w pierwszym terminie.
- Ocena wynikająca ze średniej ważonej, którą oblicza system elektroniczny nie jest dla nauczyciela wiążąca.
- W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej śródrocznej uczeń ma obowiązek dokonać zaliczenia wskazanego przez nauczyciela materiału w ustalonym terminie, jednak nie później niż do ostatniego dnia roboczego marca. Konsekwencją niezaliczenia I semestru jest obligatoryjne obniżenie oceny rocznej o jeden stopień.
- Przewidywane roczne oceny klasyfikacyjne podane są do wiadomości uczniom i rodzicom (prawnym opiekunom) w terminie i formie określonych w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
- O prawo do otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej uczeń może ubiegać się gdy:
- uzyskane oceny cząstkowe wskazują, że wiadomości i umiejętności wykraczają ponad wymagania dla przewidzianego przez nauczyciela stopnia, jednak nie pozwalają na uzyskanie przewidywanej oceny wyższej;
- przystąpił do wszystkich prac klasowych (z uwzględnieniem dodatkowych terminów, w tym wyznaczonych na poprawę);
- nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach z danego przedmiotu.
Uczeń powinien spełnić wszystkie powyższe warunki.
- Uczeń zgłasza się do nauczyciela, w ciągu dwóch dni roboczych od podania informacji o przewidywanych ocenach, w celu ustalenia terminu i formy sprawdzenia wiadomości i umiejętności, pozwalającego na uzyskanie wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej.
- Uczeń może ubiegać się o uzyskanie oceny o jeden stopień wyższej od oceny przewidywanej.
- Decyzję o możliwości ubiegania się ucznia o wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną podejmuje nauczyciel. Obok oceny przewidywanej wpisuje wówczas znak / a po nim ocenę, o którą może ubiegać się uczeń.
- Komunikowanie uczniom i rodzicom postępów w nauce odbywa się zgodnie z Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania i kalendarzem roku szkolnego.