II Liceum Ogólnokształcące im płk. Leopolda Lisa-Kuli w Rzeszowie
PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z MATEMATYKI OBOWIĄZUJĄCE W CZASIE NAUKI STACJONANEJ
Rok 2024/2025
I. Kontrakt między uczniem a nauczycielem matematyki
- Zajęcia z matematyki odbywają się w wymiarze zgodnym z ramowym rozkładem nauczania.
- Oceny na lekcjach matematyki wystawiane są na podstawie wymagań edukacyjnych ustalonych w oparciu o podstawę programową.
- Uczeń może nie być klasyfikowany z przedmiotu matematyka, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
- Na lekcjach matematyki obowiązuje sześciostopniowa skala ocen: celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający, niedostateczny. Dopuszcza się wystawianie ocen z plusem (+).
- Ocena śródroczna wystawiana jest na podstawie wszystkich ocen, przy czym większe znaczenie przy ustalaniu tej oceny mają oceny z prac klasowych, sprawdzianów i testów (wpisywane kolorem czerwonym w dzienniku)
- Nauczyciel może podwyższyć uczniowi ocenę roczną w szczególnych sytuacjach określonych w WZO lub za aktywny udział ucznia w konkursach matematycznych i osiągnięcia w tym zakresie.
- Każdy uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu przedmiotowego zawierającego wszystkie treści przekazywane na zajęciach.
- Prace klasowe, sprawdziany, testy nauczyciel zapowiada z tygodniowym wyprzedzeniem a ich termin wpisuje do dziennika.
- Wszystkie formy pisemne zaplanowane przez nauczyciela są obowiązkowe co oznacza, że uczeń musi posiadać z nich ocenę, z uwzględnieniem szczególnej sytuacji wynikającej z długotrwałej choroby (co najmniej dwa tygodnie)
- Uczeń, który nie przystąpił do poprawy pracy klasowej (sprawdzianu, testu), w ustalonym terminie i nie przedstawił ważnego udokumentowanego usprawiedliwienia przystępuje do poprawy pracy klasowej (sprawdzianu, testu) w terminie narzuconym przez nauczyciela.
- Nauczyciel ma prawo wyegzekwować od ucznia, w dowolnym terminie, napisanie sprawdzianu, kartkówki oraz wszystkich wcześniej zaplanowanych form pisemnych jeżeli ten nie pisał go w wyznaczonym terminie i nie stawił się na wyznaczony termin poprawkowy).
- Sprawdzone i ocenione prace pisemne uczeń otrzymuje do wglądu w terminie do 15 dni roboczych od dnia napisania.
- Opracowanych przez nauczyciela sprawdzianów i kartkówek nie wolno kserować ani fotografować.
- Poprawa prac klasowych, sprawdzianów, z których uczeń uzyskał ocenę niedostateczną jest jednorazowa. Termin poprawy jest ustalony przez nauczyciela i jest jeden dla wszystkich uczniów z danej klasy. Ocena z poprawy wpisywana jest do dziennika, a przy ustalaniu oceny na koniec poszczególnych semestrów brane są pod uwagę obydwie oceny (uzyskane w pierwszym terminie i z poprawy).
- Poprawa innych ocen niż niedostateczne z prac klasowych, sprawdzianów jest możliwa w formie i terminie ustalonym przez nauczyciela.
- W sytuacji nieobecności usprawiedliwionej ucznia (np.: choroba udokumentowana na podstawie zwolnienia lekarskiego, obóz sportowy, zawody) może on skorzystać z prawa do ustalenia indywidualnego terminu poprawy.
- Kartkówki obejmują materiał z trzech ostatnich tematów lekcyjnych, nie muszą być one zapowiedziane i nie podlegają poprawie.
- W trakcie całego semestru uczeń może zgłosić:
- w przypadku klas, które w cyklu tygodniowym mają cztery i więcej godzin matematyki – 2 razy nieprzygotowanie do zajęć (brak pracy domowej, niedyspozycja, brak gotowości do pisania niezapowiedzianej pracy kontrolnej),
- w przypadku klas trzygodzinnych – 1 raz nieprzygotowanie.
Uwaga! Nieprzygotowanie nie obowiązuje na zapowiedzianych kartkówkach, powtórzeniach wiadomości przed sprawdzianem i testem diagnostycznym oraz na pracach klasowych, sprawdzianach oraz na trzy tygodnie przed klasyfikacją.
- Uczeń, który otrzymuje ocenę niedostateczną na koniec roku szkolnego jest zobowiązany do odebrania od nauczyciela zagadnień do egzaminu poprawkowego do końca czerwca.
- Uczeń jest zobowiązany do dyscypliny na lekcjach, a w szczególności:
- przychodzi punktualnie na zajęcia, w przypadku spóźnienia niezwłocznie zajmuje miejsce i nie przeszkadza w prowadzeniu zajęć (ze spóźnienia tłumaczy się po lekcji);
- nie żuje gumy, nie je,
- robi notatki na lekcji,
- nie przeszkadza innym w trakcie lekcji.
- Na lekcjach nie wolno używać telefonów komórkowych (również kalkulatora w telefonie). Telefon powinien być schowany i wyłączony (ewentualnie wyciszony).
II. Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności
Weryfikacja zdobytej wiedzy i uzyskanych przez ucznia na lekcjach matematyki umiejętności może mieć następujące formy:
- prace klasowe, sprawdziany,
- testy diagnostyczne,
- próbne matury,
- kartkówki,
- zadania domowe,
- odpowiedzi ustne,
- praca na lekcji,
- praca projektowa lub praca długoterminowa.
III. Kryteria oceny poszczególnych form sprawdzania wiadomości i umiejętności oraz obszarów aktywności ucznia
Odpowiedź ustna:
- wiadomości i umiejętności z zakresu danego działu,
- posługiwanie się językiem matematycznym,
- umiejętność wnioskowania, analizowania, uogólniania i uzasadniania.
Prace klasowe, sprawdziany i kartkówki
Nauczyciel ocenia sprawdziany, prace klasowe, próbne matury na podstawie opracowanej kartoteki, w której określa punktację za dane zadania.
Przyjmuje się przeliczenie procentowe na ocenę:
Ocena
|
Prace klasowe, sprawdziany
|
Testy diagnostyczne
|
niedostateczny
|
0% – 39 %
|
0% – 29%
|
dopuszczający
|
40% – 45 %
|
30% – 49%
|
+ dopuszczający
|
46 % - 49 %
|
|
dostateczny
|
50 % - 69 %
|
50% -69%
|
+ dostateczny
|
70 % - 74 %
|
|
dobry
|
75% – 84 %
|
70% – 89%
|
+ dobry
|
85 % - 89 %
|
|
bardzo dobry
|
90% – 97%
|
90% -99%
|
+ bardzo dobry
|
98 % - 99 %
|
|
celujący
|
100%
|
100%
|
Ocena
|
Kartkówki, inne formy sprawdzania wiedzy
|
niedostateczny
|
0% – 45%
|
dopuszczający
|
46% – 55%
|
+ dopuszczający
|
56% - 59%
|
dostateczny
|
60% -70%
|
+ dostateczny
|
71% - 79 %
|
dobry
|
80% – 85%
|
+ dobry
|
86% - 91%
|
bardzo dobry
|
92% - 99%
|
celujący
|
100%*
|
*Maksymalną oceną z kartkówki może być ocena bardzo dobra. Nauczyciel informuje o tym uczniów przed rozpoczęciem pracy.
Ocena śródroczna i roczna nie jest średnią arytmetyczną stopni cząstkowych. Decydujący wpływ na wystawienie wymienionych wyżej ocen mają stopnie uzyskane z prac klasowych i sprawdzianów.
IV. Ogólne kryteria ocen z matematyki
Ocena celująca
Ocenę może otrzymać uczeń, który uzyskuje 100% na sprawdzianach i potrafi:
- samodzielnie rozwiązywać zadania;
- wykazać się znajomością definicji i twierdzeń oraz umiejętnością ich zastosowania w zadaniach;
- posługiwać się poprawnym językiem matematycznym;
- samodzielnie zdobywać wiedzę;
- przeprowadzać rozmaite rozumowania dedukcyjne.
Ocena bardzo dobra
Ocenę otrzymuje uczeń, który opanował pełen zakres wiadomości przewidziany w podstawie programowej nauczania oraz potrafi:
- sprawnie rachować;
- samodzielnie rozwiązywać zadania;
- wykazać się znajomością definicji i twierdzeń oraz umiejętnością ich zastosowania w zadaniach;
- posługiwać się poprawnym językiem matematycznym;
- samodzielnie zdobywać wiedzę;
- przeprowadzać rozmaite rozumowania dedukcyjne.
Ocena dobra
Ocenę otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności przewidziane w podstawie programowej oraz wybrane elementy programu nauczania, a także potrafi:
- samodzielnie rozwiązać typowe zadania;
- wykazać się znajomością i rozumieniem poznanych pojęć i twierdzeń oraz algorytmów;
- posługiwać się językiem matematycznym, który może zawierać jedynie nieliczne błędy i potknięcia;
- sprawnie rachować;
- przeprowadzić proste rozumowania dedukcyjne.
Ocena dostateczna
Ocenę otrzymuje uczeń, który opanował podstawowe wiadomości i umiejętności przewidziane w podstawie programowej, co pozwala mu na:
- wykazanie się znajomością i rozumieniem podstawowych pojęć i algorytmów;
- stosowanie poznanych wzorów i twierdzeń w rozwiązywaniu typowych ćwiczeń
i zadań;
- wykonywanie prostych obliczeń i przekształceń matematycznych.
Ocena dopuszczająca
Ocenę otrzymuje uczeń, który opanował podstawowe wiadomości i elementarne umiejętności przewidziane w podstawie programowej w takim zakresie, że potrafi:
- samodzielnie lub z pomocą nauczyciela wykonywać ćwiczenia i zadania
o niewielkim stopniu trudności;
- wykazać się znajomością i rozumieniem najprostszych pojęć oraz algorytmów.
Ocena niedostateczna
Ocenę otrzymuje uczeń, który nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności wynikających z podstawy programowej nauczania oraz:
- nie radzi sobie ze zrozumieniem najprostszych pojęć, algorytmów i twierdzeń;
- popełnia rażące błędy w rachunkach;
- nie potrafi (nawet z pomocą nauczyciela, który miedzy innymi zadaje pytania pomocnicze) wykonać najprostszych ćwiczeń i zadań;
- nie wykazuje chęci współpracy w celu uzupełnienia braków i nabycia podstawowej wiedzy i umiejętności.
V. Sposoby informowania rodziców (prawnych opiekunów)
Na początku każdego roku szkolnego nauczyciel informuje rodziców (opiekunów prawnych) poprzez uczniów o wymaganiach i kryteriach oceniania (PZO z matematyki udostępnione zostaje na stronie internetowej strony).
Przedmiotowe zasady oceniania realizowane są przez wszystkich nauczycieli matematyki uczących w II LO w Rzeszowie.
Wszelkie kwestie nie ujęte w Przedmiotowych Zasadach Oceniania z Matematyki rozstrzygane będą zgodnie z Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania II Liceum Ogólnokształcącego w Rzeszowie.