PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA
w roku szkolnym 2024/2025
JĘZYK NIEMIECKI
I. SPOSOBY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ I POSTĘPÓW UCZNIÓW
- wypowiedzi ustne
- sprawdziany wiedzy i umiejętności
- kartkówki
- zadania domowe
- praca na lekcjach
- prezentacje, projekty indywidualne i grupowe;
2. Częstotliwość oceniania:
- odpowiedzi ustne obejmujące dział podręcznika lub zakres leksykalny – na bieżąco
- kartkówki zapowiedziane lub niezapowiedziane – na bieżąco
- praca na lekcjach, zadania domowe – na bieżąco
- sprawdziany leksykalne, gramatyczne, prace klasowe (tworzenie krótszych i dłuższych wypowiedzi pisemnych), testy – zapowiedziane tydzień wcześniej (obowiązuje wpis do dziennika).
- prace typu maturalnego, próbne matury;
3. W przypadku nieobecności ucznia na sprawdzianie/ teście/ pracy klasowej uczeń ma obowiązek do 7 dni po powrocie do szkoły zgłosić się do nauczyciela w celu ustalenia możliwości zaliczania materiału. Jeżeli uczeń nie zgłosi się lub nie wywiąże się z obowiązku zaliczenia materiału objętego sprawdzianem w drugim wyznaczonym przez nauczyciela terminie, nauczyciel ma prawo przeprowadzić sprawdzian bez wcześniejszego informowania ucznia.
4. Nauczyciel ma obowiązek sprawdzić pracę pisemną w terminie do 15 dni roboczych, a następnie omówić ją z uczniami i przekazać im do wglądu na lekcji.
5. W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej uczeń może przystąpić do poprawy na zasadach ustalonych przez nauczyciela. Uczeń przystępuje do poprawy jeden raz. Obie oceny są odnotowane w dzienniku i są brane pod uwagę przy klasyfikacji śródrocznej i rocznej. W przypadku oceny niedostatecznej z pracy pisemnej warunkiem poprawy jest napisanie pracy w pierwszym terminie. W sytuacji, gdy uczeń nie poprawił oceny, to jest otrzymał ocenę niedostateczną, zostaje ona zapisana w nawiasie i nie wpływa na ustalenie oceny klasyfikacyjnej śródrocznej i rocznej.
6. Dopuszcza się ustalenie oceny niedostatecznej w przypadku stwierdzenia niesamodzielnej pracy ucznia, wpisywana jest również uwaga w dzienniku elektronicznym.
II. OCENIANIE
Nauczyciel może wpisać + i – za różnego typu aktywności i zadania. Na początku roku szkolnego informuje uczniów za ile „plusów” można otrzymać stopień bardzo dobry i za ile „minusów” można otrzymać stopień niedostateczny.
W przypadku nieobecności ucznia na sprawdzianie do dziennika wpisuje się nb.
Nauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczniów, ile razy mogą zgłosić nieprzygotowanie - wpis np. , obejmujące nieprzygotowanie do odpowiedzi ustnej, niezapowiedzianej kartkówki lub brak podręcznika.
Na trzy tygodnie przed klasyfikacją śródroczną i roczną prawo do zgłaszania nieprzygotowania do lekcji jest zawieszone.
2. Oceniając prace pisemne nauczyciel stosuje następującą skalę procentową:
100% - celujący
99% - 98% plus (+) bardzo dobry
97% - 90% bardzo dobry
89% - 85% plus (+) dobry
84% - 75% dobry
74% - 70% plus (+) dostateczny
69% - 50% dostateczny
49% - 46% plus (+) dopuszczający
45% - 40% dopuszczający
poniżej 40% niedostateczny
Powyższą skalę nauczyciel może zastosować podczas oceniania odpowiedzi ustnej typu maturalnego.
W przypadku próbnych matur pisemnych wpisywane są wyniki procentowe, które mogą być brane pod uwagę podczas ustalania oceny śródrocznej lub rocznej.
Kryteria oceniania obejmujące zakres umiejętności ucznia na poszczególne oceny:
Zdobywane umiejętności i poznane wiadomości będą podlegały ocenie. Oceniane będą cztery sprawności językowe: czytanie ze zrozumieniem, słuchanie ze zrozumieniem, mówienie, pisanie.
Osiągnięcia
|
Ocena - dopuszczający |
Ocena - dostateczny |
Ocena – dobry |
Ocena – bardzo dobry |
Ocena - celujący |
W zakresie sprawności słuchania uczeń rozumie autentyczne przekazy słowne, odbierane za pośrednictwem mediów (np. audycje radiowe, telewizyjne, prasa, opracowania popularnonaukowe), fragmenty tekstów literackich, wybrane przekazy internetowe, posiada umiejętność wyszukiwania i selekcji oraz porządkowania szczegółowych informacji w autentycznych przekazach słownych oraz tekstowych.
|
Uczeń rozumie podstawowe informacje zawarte w tekście, rozróżnia informacje prawdziwe od fałszywych, potrafi wskazać temat wysłuchanego tekstu. |
Uczeń potrafi wymienić podstawowe informacje zawarte w tekście, określić ogólny sens wysłuchanego tekstu, określić jego problematykę. |
Uczeń potrafi streścić wysłuchany tekst (dopuszczalne są pewne nieścisłości, nie mające istotnego wpływu na całościowe jego zrozumienie, rozumie sens wypowiedzi rodzimych użytkowników języka. |
Uczeń rozumie bardzo dobrze wysłuchany tekst, potrafi go streścić, potrafi ustosunkować się do informacji zawartych w tekście, wyciągać wnioski. |
Uczeń bezbłędnie rozumie wysłuchany tekst, potrafi szczegółowo go streścić, dokonać właściwego wyboru informacji i zastosować w innym kontekście, potrafi ustosunkować się do informacji zawartych w tekście, wyciągać wnioski. |
W zakresie sprawności mówienia uczeń uczestniczy w dyskusji, potrafi argumentować, wyrażać opinie, uzasadniać i bronić własnych sądów, uczeń stosuje środki językowe, służące wyrażaniu różnorodnych intencji oraz stanów emocjonalnych (np. hipoteza, wątpliwość, zakłopotanie).
|
Przy formułowaniu wypowiedzi na określony temat, uczeń posługuje się środkami językowymi w stopniu elementarnym, stosuje ubogie słownictwo, nieporadnie używa struktur składniowych, popełnia liczne błędy językowe, które znacznie zakłócają komunikację. |
Uczeń właściwie reaguje językowo na wypowiedź rozmówcy, potrafi podtrzymać rozmowę, formułuje krótkie wypowiedzi, stosując podstawowe słownictwo, ograniczony zakres struktur składniowych; wypowiedź zawiera liczne powtórzenia i błędy językowe, które częściowo zakłócają komunikację. |
Uczeń potrafi samodzielnie formułować wypowiedzi stosując słownictwo i frazeologię zgodną z tematem oraz niezbyt urozmaicone struktury składniowe, popełniając nieliczne błędy, które nie zakłócają komunikacji, stosuje poprawną wymowę i intonację, potrafi zainicjować, podtrzymać i zakończyć rozmowę, wyrazić własną opinię, negocjować, relacjonować wypowiedzi innych osób. |
Uczeń potrafi samodzielnie formułować wypowiedzi stosując słownictwo i frazeologię zgodną z tematem, stosuje urozmaicone struktury składniowe, bogate słownictwo i frazeologię powiązaną z tematem, popełnia sporadyczne błędy, które nie zakłócają komunikacji, stosuje poprawną wymowę i intonację. Potrafi reagować adekwatnie do sytuacji, przedstawić i uzasadnić własne opinie, bronić ich i komentować opinie innych osób, wyrazić intencje i stany emocjonalne. |
Uczeń wykazuje samodzielność i kreatywność w formułowaniu własnych wypowiedzi, stosuje bardzo urozmaicone struktury składniowe, bogate słownictwo i frazeologię powiązaną z tematem, popełnia bardzo sporadyczne błędy, stosuje poprawną wymowę i intonację. Potrafi reagować adekwatnie do sytuacji, przedstawić i uzasadnić własne opinie, bronić ich i komentować opinie innych osób, wyrazić intencje i stany emocjonalne. |
W zakresie sprawności pisania uczeń pisze typowe sformalizowane teksty (np. curriculum vitae, podanie o pracę lub stypendium) lub teksty niesformalizowane (np. list, komentarz, esej), stosuje odpowiednie dla języka pisanego środki leksykalne i morfosyntaktyczne w zakresie określonego typu wypowiedzi pisemnych.
|
Uczeń tworzy wypowiedź w dużym stopniu niespójną, stosuje liczne powtórzenia, popełnia liczne błędy gramatyczne i leksykalne. |
Formułuje wypowiedź częściowo zgodną z tematem, popełnia dość liczne błędy językowe. |
Uczeń omawia temat częściowo trafnie dobierając argumenty, popełnia nieliczne błędy. |
Uczeń trafnie omawia temat, formułuje wypowiedź zgodną z tematem, stosuje urozmaicone słownictwo, zachowuje jednorodny styl, popełnia sporadyczne błędy. |
Uczeń potrafi ująć temat wielostronnie, stosuje bardzo urozmaicone struktury gramatyczno- leksykalne, zachowuje jednorodny styl, pisze pracę bezbłędną lub popełnia tylko nieliczne błędy. |
W zakresie sprawności czytania uczeń przetwarza przeczytane informacje z uwzględnieniem zmiany rejestru, stylu lub formy, dostrzega błędy oraz dokonuje autokorekty.
|
Uczeń popełnia liczne błędy, ma problemy ze zrozumieniem czytanego tekstu |
Uczeń słabo rozumie czytany tekst i jest w stanie posługiwać się informacjami w stopniu średnio zaawansowanym. |
Uczeń dobrze rozumie czytany tekst i potrafi przetwarzać informacje zawarte w tekście. |
Uczeń bardzo dobrze rozumie czytany tekst i dokonuje kompozycji tekstów. |
Uczeń rozumie i potrafi skomentować fakty socjokulturowe, typowe dla obszaru języka nauczanego, w tym zwyczaje, tradycje i literaturę. |
Ocenę „niedostateczny” otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań edukacyjnych na ocenę dopuszczający.
Dla uczniów ze stwierdzonymi specyficznymi trudnościami w uczeniu się stosuje się dodatkowe kryteria zawarte w opinii/orzeczeniu sporządzonym przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Warunki i tryb uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych.
1. Przewidywane roczne oceny klasyfikacyjne z języka niemieckiego podane są do wiadomości uczniom i rodzicom (prawnym opiekunom) w dzienniku elektronicznym, w terminie ustalonym w kalendarzu roku szkolnego II Liceum Ogólnokształcącego.
2. Ocena przewidywana jest ustalana na podstawie ocen bieżących i może ulec zmianie – podwyższeniu lub obniżeniu.
3. O prawo do otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z języka niemieckiego uczeń może ubiegać się gdy:
a) uzyskał pozytywną przewidywaną roczną ocenę klasyfikacyjną
b) przystąpił do wszystkich prac kontrolnych (z uwzględnieniem dodatkowych terminów, w tym wyznaczonych na poprawę)
c) przystąpił do poprawy ocen niedostatecznych w obowiązującym w WZO terminie
d) nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach z języka niemieckiego.
4. Decyzję o możliwości podwyższenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z języka niemieckiego podejmuje nauczyciel prowadzący zajęcia, z uwzględnieniem indywidualnej sytuacji ucznia.
5. Uczeń może ubiegać się o uzyskanie oceny o jeden stopień wyższej od oceny przewidywanej.
6. Uczeń ubiegający się o wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną zgłasza się do nauczyciela w ciągu dwóch dni roboczych od podania informacji o przewidywanej ocenie, to jest wpisania oceny w dzienniku elektronicznym, a nauczyciel ustala termin i formę sprawdzenia wiadomości i umiejętności z całości drugiego semestru, umożliwiającą otrzymanie oceny, o którą ubiega się uczeń.
7. Ostateczną decyzję o możliwości podwyższenia rocznej oceny klasyfikacyjnej podejmuje wyłacznie nauczyciel uczący języka niemieckiego.