PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA

                                                  w roku szkolnym 2024/2025

                                                       JĘZYK NIEMIECKI 

 

I. SPOSOBY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ I POSTĘPÓW UCZNIÓW

  1. Ocenie podlegają:

- wypowiedzi ustne

- sprawdziany wiedzy i umiejętności

- kartkówki

- zadania domowe

- praca na lekcjach

- prezentacje, projekty indywidualne i grupowe;

   2.    Częstotliwość oceniania:

- odpowiedzi ustne obejmujące dział podręcznika lub zakres leksykalny – na bieżąco

- kartkówki zapowiedziane lub niezapowiedziane – na bieżąco

- praca na lekcjach, zadania domowe – na bieżąco

- sprawdziany leksykalne, gramatyczne, prace klasowe (tworzenie krótszych i dłuższych wypowiedzi pisemnych), testy – zapowiedziane tydzień wcześniej (obowiązuje wpis do dziennika).

- prace typu maturalnego, próbne matury;

3. W przypadku nieobecności ucznia na sprawdzianie/ teście/ pracy klasowej uczeń ma obowiązek do 7 dni po powrocie do szkoły zgłosić się do nauczyciela w celu ustalenia możliwości zaliczania materiału.  Jeżeli uczeń nie zgłosi się lub nie wywiąże się z obowiązku zaliczenia materiału objętego sprawdzianem w drugim wyznaczonym przez nauczyciela terminie, nauczyciel ma prawo przeprowadzić sprawdzian bez wcześniejszego informowania ucznia.

4. Nauczyciel ma obowiązek sprawdzić pracę pisemną w terminie do 15 dni roboczych, a następnie omówić ją z uczniami i przekazać im do wglądu na lekcji.

5. W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej uczeń może przystąpić do poprawy na zasadach ustalonych przez nauczyciela. Uczeń przystępuje do poprawy jeden raz.  Obie oceny są odnotowane w dzienniku i są brane pod uwagę przy klasyfikacji śródrocznej i rocznej. W przypadku oceny niedostatecznej z pracy pisemnej warunkiem poprawy jest napisanie pracy w pierwszym terminie. W sytuacji, gdy uczeń nie poprawił oceny, to jest otrzymał ocenę niedostateczną, zostaje ona zapisana w nawiasie i nie wpływa na ustalenie oceny klasyfikacyjnej śródrocznej i rocznej.

6. Dopuszcza się ustalenie oceny niedostatecznej w przypadku stwierdzenia niesamodzielnej pracy ucznia, wpisywana jest również uwaga w dzienniku elektronicznym.

II. OCENIANIE

Nauczyciel może wpisać + i – za różnego typu aktywności i zadania. Na początku roku szkolnego informuje uczniów za ile „plusów” można otrzymać stopień bardzo dobry i za ile „minusów” można otrzymać stopień niedostateczny.

W przypadku nieobecności ucznia na sprawdzianie do dziennika wpisuje się nb.

Nauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczniów, ile razy mogą zgłosić nieprzygotowanie  - wpis np. , obejmujące nieprzygotowanie do odpowiedzi ustnej, niezapowiedzianej kartkówki lub brak podręcznika.

Na trzy tygodnie przed klasyfikacją śródroczną i roczną prawo do zgłaszania nieprzygotowania do lekcji jest zawieszone.

2. Oceniając prace pisemne nauczyciel stosuje następującą skalę procentową:

100% - celujący

99% - 98% plus (+) bardzo dobry

97% - 90% bardzo dobry

89% - 85% plus (+) dobry

84% - 75% dobry

74% - 70% plus (+) dostateczny

69% - 50% dostateczny

49% - 46% plus (+) dopuszczający

45% - 40% dopuszczający

poniżej 40% niedostateczny

Powyższą skalę nauczyciel może zastosować podczas oceniania odpowiedzi ustnej typu maturalnego.  

W przypadku próbnych matur pisemnych wpisywane są wyniki procentowe, które  mogą być brane pod uwagę podczas ustalania oceny śródrocznej lub rocznej.

Kryteria oceniania obejmujące zakres umiejętności ucznia na poszczególne oceny:

Zdobywane umiejętności i poznane wiadomości będą podlegały ocenie. Oceniane będą cztery sprawności językowe: czytanie ze zrozumieniem, słuchanie ze zrozumieniem, mówienie, pisanie.

 

Osiągnięcia

 

Ocena - dopuszczający

Ocena - dostateczny

Ocena – dobry

Ocena – bardzo dobry

Ocena - celujący

 

W zakresie sprawności słuchania uczeń rozumie autentyczne przekazy słowne, odbierane za pośrednictwem mediów (np. audycje radiowe, telewizyjne, prasa, opracowania popularnonaukowe), fragmenty tekstów literackich, wybrane przekazy internetowe, posiada umiejętność wyszukiwania i selekcji oraz porządkowania szczegółowych informacji w autentycznych przekazach słownych oraz tekstowych.

 

 

Uczeń rozumie podstawowe informacje zawarte w tekście, rozróżnia informacje prawdziwe od fałszywych, potrafi wskazać temat wysłuchanego tekstu.

 

Uczeń potrafi wymienić podstawowe informacje zawarte w tekście, określić ogólny sens wysłuchanego tekstu, określić jego problematykę.

 

Uczeń potrafi streścić wysłuchany tekst (dopuszczalne są pewne nieścisłości, nie mające istotnego wpływu na całościowe jego zrozumienie, rozumie sens wypowiedzi rodzimych użytkowników języka.

 

Uczeń rozumie bardzo dobrze wysłuchany tekst, potrafi go streścić, potrafi ustosunkować się do informacji zawartych w tekście, wyciągać wnioski.

 

Uczeń bezbłędnie rozumie wysłuchany tekst, potrafi szczegółowo go streścić, dokonać właściwego wyboru informacji i zastosować w innym kontekście, potrafi ustosunkować się do informacji zawartych w tekście, wyciągać wnioski.

 

W zakresie sprawności mówienia uczeń uczestniczy w dyskusji, potrafi argumentować, wyrażać opinie, uzasadniać i bronić własnych sądów, uczeń stosuje środki językowe, służące wyrażaniu różnorodnych intencji oraz stanów emocjonalnych (np. hipoteza, wątpliwość, zakłopotanie).

 

 

Przy formułowaniu wypowiedzi na określony temat, uczeń posługuje się środkami językowymi w stopniu elementarnym, stosuje ubogie słownictwo, nieporadnie używa struktur składniowych, popełnia liczne błędy językowe, które znacznie zakłócają komunikację.

 

Uczeń właściwie reaguje językowo na wypowiedź rozmówcy, potrafi podtrzymać rozmowę, formułuje krótkie wypowiedzi, stosując podstawowe słownictwo, ograniczony zakres struktur składniowych; wypowiedź zawiera liczne powtórzenia i błędy językowe, które częściowo zakłócają komunikację.

 

Uczeń potrafi samodzielnie formułować wypowiedzi stosując słownictwo i frazeologię zgodną z tematem oraz niezbyt urozmaicone struktury składniowe, popełniając nieliczne błędy, które nie zakłócają komunikacji, stosuje poprawną wymowę i intonację, potrafi zainicjować, podtrzymać i zakończyć rozmowę, wyrazić własną opinię, negocjować, relacjonować wypowiedzi innych osób.

 

Uczeń potrafi samodzielnie formułować wypowiedzi stosując słownictwo i frazeologię zgodną z tematem, stosuje urozmaicone struktury składniowe, bogate słownictwo i frazeologię powiązaną z tematem, popełnia sporadyczne błędy, które nie zakłócają komunikacji, stosuje poprawną wymowę i intonację. Potrafi reagować adekwatnie do sytuacji, przedstawić i uzasadnić własne opinie, bronić ich i komentować opinie innych osób, wyrazić intencje i stany emocjonalne.

 

Uczeń wykazuje samodzielność i kreatywność w formułowaniu własnych wypowiedzi, stosuje bardzo urozmaicone struktury składniowe, bogate słownictwo i frazeologię powiązaną z tematem, popełnia bardzo sporadyczne błędy,  stosuje poprawną wymowę i intonację. Potrafi reagować adekwatnie do sytuacji, przedstawić i uzasadnić własne opinie, bronić ich i komentować opinie innych osób, wyrazić intencje i stany emocjonalne.

 

W zakresie sprawności pisania uczeń pisze typowe sformalizowane teksty (np. curriculum vitae, podanie o pracę lub stypendium) lub teksty niesformalizowane (np. list, komentarz, esej), stosuje odpowiednie dla języka pisanego środki leksykalne i morfosyntaktyczne w zakresie określonego typu wypowiedzi pisemnych.

 

 

Uczeń tworzy wypowiedź w dużym stopniu niespójną, stosuje liczne powtórzenia, popełnia liczne błędy gramatyczne i leksykalne.

 

Formułuje wypowiedź częściowo zgodną z tematem, popełnia dość liczne błędy językowe.

 

Uczeń omawia temat częściowo trafnie dobierając argumenty, popełnia nieliczne błędy.

 

Uczeń trafnie omawia temat, formułuje wypowiedź zgodną z tematem, stosuje urozmaicone słownictwo, zachowuje jednorodny styl, popełnia sporadyczne błędy.

 

Uczeń potrafi ująć temat wielostronnie, stosuje bardzo urozmaicone struktury gramatyczno- leksykalne, zachowuje jednorodny styl, pisze pracę bezbłędną lub popełnia tylko nieliczne błędy.

 

W zakresie sprawności czytania uczeń przetwarza przeczytane informacje z uwzględnieniem zmiany rejestru, stylu lub formy, dostrzega błędy oraz dokonuje autokorekty.

 

 

Uczeń popełnia liczne błędy, ma problemy ze zrozumieniem czytanego tekstu

 

Uczeń słabo rozumie czytany tekst i jest w stanie posługiwać się informacjami w stopniu średnio zaawansowanym.

 

Uczeń dobrze rozumie czytany tekst i potrafi przetwarzać informacje zawarte w tekście.

 

Uczeń bardzo dobrze rozumie czytany tekst i dokonuje kompozycji tekstów.

 

Uczeń rozumie i potrafi skomentować fakty socjokulturowe, typowe dla obszaru języka nauczanego, w tym zwyczaje, tradycje i literaturę.

 

Ocenę „niedostateczny” otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań edukacyjnych na ocenę dopuszczający.

 Dla uczniów ze stwierdzonymi specyficznymi trudnościami w uczeniu się stosuje się dodatkowe kryteria zawarte w opinii/orzeczeniu sporządzonym przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.

 

Warunki i tryb uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych.

 

1. Przewidywane roczne oceny klasyfikacyjne z  języka niemieckiego podane są do wiadomości uczniom i rodzicom (prawnym opiekunom) w dzienniku elektronicznym, w terminie ustalonym w kalendarzu roku szkolnego II Liceum Ogólnokształcącego.

2. Ocena przewidywana jest ustalana na podstawie ocen bieżących i może ulec zmianie – podwyższeniu lub obniżeniu.

3. O prawo do otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z języka niemieckiego uczeń może ubiegać się gdy:

a) uzyskał pozytywną przewidywaną roczną ocenę klasyfikacyjną

b) przystąpił do wszystkich prac kontrolnych (z uwzględnieniem dodatkowych terminów, w tym wyznaczonych na poprawę)

c) przystąpił do poprawy ocen niedostatecznych w obowiązującym w WZO terminie

d) nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach z języka niemieckiego.

4. Decyzję o możliwości podwyższenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z języka niemieckiego podejmuje nauczyciel prowadzący zajęcia, z uwzględnieniem indywidualnej sytuacji ucznia.

5. Uczeń może ubiegać się o uzyskanie oceny o jeden stopień wyższej od oceny przewidywanej.

6. Uczeń ubiegający się o wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną zgłasza się do nauczyciela w ciągu dwóch dni roboczych od podania informacji o przewidywanej ocenie, to jest wpisania oceny w dzienniku elektronicznym, a nauczyciel ustala termin i formę sprawdzenia wiadomości i umiejętności z całości drugiego semestru, umożliwiającą otrzymanie oceny, o którą ubiega się uczeń.

7. Ostateczną decyzję o możliwości podwyższenia rocznej oceny klasyfikacyjnej podejmuje wyłacznie nauczyciel uczący języka niemieckiego.

Fanpage 2LO